Skärmen

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av Lundqvist, 31 jan 2011.

1. Lundqvist

Lundqvist Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har nu bestämmt mig för att göra ett försök med denna luren i hopp om att den ska tänka mina mobilbehov :)
    Har i dagsläget en SGS (samt en Desire som inte används...) men tror/hoppas att Optimus 2x kommer slå SGS och Desire på majoriteten av punkter, både hård- och mjukvarumässigt.

En sak som jag värderar otroligt högt på en touchmobil är.... Skärmen!
    Desiren hade en grym skärm när den kom men när SGS sen kom så krossade den allt (Digitizer, svärta, färger, energikonsumtion, att det är mindre material mellan finger och skärm mm.)

Har försökt att hitta information om skärmen i 2X:an men det enda jag får fram är rykten om en IPS-panel (H-IPS?). Tydligen (news for me) är det LG som gör iPhone4-skärmen, och den skärmen är i samma nivå som SGS (de har olika fördelar) vilket isf. är galet kul! Att upplösningen inte är samma som iPhone4 är inte LG:s fel eftersom Android inte stödjer det än, men annars ska det alltså vara exakt samma typ av skärm?
    Hittar heller ingen riktigt information om digitizern i den eller vilket material ytan är gjord av.

Så, med denna tråden tänkte jag kolla om vi kan få fram lite mer rykten eller kanske fakta kring skärmen. Det är säkert många, precis som jag, som känner att skärmen kan vara en avgöra del i en Android och då blir mer sugna på telefonen om den faktiskt har en "iPhone4-skärm".

(Skärmen har ju självklart inte med flytet på telefonen att göra, men att inte ha en bra digitizer och de andra fysiska fördelarna gör tyvärr att jag avstår från vissa modeller.)

Lite av det jag undrar: Vad är det för skärmtyp (H-IPS, IPS, "vanlig" LCD?), vad är det för digitizer, vad är materialet på skärmen gjort av osv.
    Det jag hittat hittils är som sagt att LG ska använda samma skärm som dom har satt i Apples iPhone4, fast inte samma upplösning. Är det så enkelt så är det väl grymt? :)

Edit: Länk till informationen om att det är iPhone4-skräm:http://www.differencebetween.com/di...dual-core-lg-optimus-2x-and-samsung-galaxy-s/

Last edited: 31 jan 2011
  2. Cim-Inc

Cim-Inc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

Har hört nämnas i flertalet videos på Youtube (tror på Intomobile eller Phonearena) att den ska ha en H-IPS/Retina fast med 800*480 pixlars upplösning.

Digitizer vet jag inget om alls - men den verkar ju väldigt responsiv på alla förhandsvideos.

3. Das Erdbeerkuchen

Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    543

MINA ENHETER

Skärmen är en H-IPS, vilket som jag förstått är samma sort som Retinaskärmen (rätta mig gärna). Jag vet inte exakt vilken digitizer det är men den klarar upp till 10 utan problem.
    http://www.youtube.com/watch?v=s9f76b9h2GQ
    http://www.youtube.com/watch?v=QdTdGDfaSTs

4. lagge92

lagge92 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Det är inte en Retina display, men det är LG som tillverkar både "Retina display" för Apples iPhone 4 och den i O2X. Och korrekt är att denna även har en H-IPS panel.

5. Das Erdbeerkuchen

Mottagna gillanden:
    543

MINA ENHETER

Precis som jag skrev då? ;)
    Men tack för att du bekräftade att även Retina är H-IPS.

6. lagge92

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

yes precis som du skrev :) bekräftade och klargjorde att det inte är en "retina", vilket man skulle kunna tolka ur att de är av samma typ.

:)

7. Das Erdbeerkuchen

Mottagna gillanden:
    543

MINA ENHETER

Precis. Men du verkar ha koll! Är Retina bara ett varumärke, så som Super LCD, eller har det någon extra fördel/funktion/skillnad mot H-IPS?

Sorry för lite off topic.

8. Cim-Inc

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

Retina delen har väl med upplösningen att göra om jag inte minns fel, dem valde att kalla det retina för att retina har med ögat att göra också.

Retina displayen har ett visst antal pixlar per inch (tum) som gör man inte ska se oskärpa eller nått i den stilen som man kan se på lägre upplösta skärmar...

Eller har jag läst fel :P skimmade bara igenom lite google info. snabbt.

9. lagge92

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Retina är en LCD av typen H-IPS, precis som O2Xans. Jag antar att de är väldigt lika då LG tillverkar båda ;) förmodligen nästan bara upplösning och storlek som skiljer sig åt.

har inte superbra koll. Men Retina är bara ett namn Apple hostat upp ur PR syfte. Du vet hur de kör, videochatt över wifi är REVOLUTIONERANDE år 2010 och med varje ny produkt skapar de världshistoria. ;) det spar inte på superlativen med andra ord. Och deras Retina är en LCD av typen H-IPS, precis som O2Xans. Jag antar att de är väldigt lika då LG tillverkar båda ;) förmodligen nästan bara upplösning och storlek som skiljer sig åt.

Inte för att de är ensamma om att göra så. Och ja det är typ som Super LCD, ge konsumenterna som inte vet vad upplösning är för något ett häftigt ord att slänga in när de impar på sina ännu mindre kunniga kompisar.

För att vara rättvis är iPhone 4 displayen förmodligen den bästa på marknaden nu. Framförallt skärpan(läs pixeldensitet). O2X'ans display är väldigt lik som sagt men både större och med lägre upplösning. Storleken 4" tycker jag personligen är perfekt, och den lägre upplösningen är till en fördel när man spelar spel, det är färre pixlar som måste ritas och därmed kan man tjäna en del prestanda :)

Last edited: 1 feb 2011
  10. Glassbil

Glassbil Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Något man märker i videos är att optimus 2X skärmen har väldigt starka och varma färger jämfört med andra LCD:er även inräknat retina display, ser nästan ut som en amoled utan den perfekta svärtan.

11. JoeH

JoeH Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Misstänkt är det alltså samma teknik bara att dom inte får kalla det Retina då det är Apples varumärke.

fan man börjar undra om inte Apple hittar något sätt att patentera fabriksarbetare snart.

12. inza

inza Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

http://tyda.se/search?form=1&w=retina&w_lang=&x=0&y=0

Som sagt bara PR från Apples sida. Det är bara en högupplöst LCD. Kommer ihåg när jag såg presentationen av iPhone 4. Jag trodde det var något nytt i klass med SAMOLED men det var bara hög upplösning.

Det roligaste som finns är idioter som inte på något sätt kan acceptera att någon telefon är bättre än iPhone "för det är en iPhone". Det är ungefär på deras nivå denna PR:en ligger :P

EDIT: Kom o tänka på denna: http://www.youtube.com/watch?v=Nx7v815bYUw
    KLOCKREN!

Last edited: 5 feb 2011
  13. Silvercliff

Silvercliff Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Retina är en reklamgimmick, men en reklamgimmick med substans.
    De menar på att den pixeltäthet som iPhone 4 har är såpass hög att ögat (retina=näthinna) inte längre kan urskilja enskilda pixlar, på det betraktningsavstånd som gäller för en mobiltelefon.

Därmed skulle jakten på fler pixlar vara över, finns enligt Apple inget behov av högre pixeltäthet på det betraktningsavstånd som gäller för en mobiltelefon.

14. Cim-Inc

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

Det känns ganska sant ärligt talat, för jag har inte kunnat hitta enskilda pixlar på in iP4 Skärm men däremot på min X10 som har den högsta upplösningen av android mobiler (förutom kommande modeller nu då.) har man kunnat urskilja pixlar.

15. JoeH

JoeH Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Ja men alltså det säger jag inget emot.
    Det är en väldigt fin skärm och behovet av en skarpare är ju som du säger inget någon egentligen behöver bry sig om eftersom näthinnan har svårt att uppskatta högre upplösning.

Det jag "skojar" om är apple-sektens enorma övertro på sin teknik även om dom gör en hel saker som är rätt scyssta. Det måste ju finnas någon jävla gräns.

- There was a break-in at the applestore the other day
    - They got away with 20000$
    - Yupp, both computers gone !

Last edited: 6 feb 2011
  16. Hamet77

Hamet77 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Har hört att Skärmen som sitter i LG O2X är mindre känslig än SGS´s skärm... Någon som kan bekräfta??

17. Polynoma

Polynoma Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det verkar som de medvetet har gjort den något mindre känslig.

Citat från Engadget:

18. FearKill

FearKill Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    461
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    Telefon 2:
    Huawei Nexus 6P
    Platta:
    Samsung Galaxy TAB A 10.1
    Platta 2:
    Nexus 7 2013
    Vet inte vad Engadget har gjort med sin telefon. Men har skrivits lite kommentarer att deras test telefon är deffekt. För om man kollar på alla andra videos. Så missar inte 2X en rörelse. Men är en vanne sak.
    Jag är van vid min X10 att man får ta i lite mer + att jag har ett invisible shield på monterat. Så man får ta i lite mer än normalt för att nått ska hända.
    Själv tror jag att Engadget har fått ett dåligt ex.

19. Hamet77

Hamet77 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Kan hålla med Fearkill. Har sett MASSOR av video med 2X där skärmen verkar väldigt känslig. Men jag har oxå sett när den inte är så responsiv, men ingen har klagat på det förutom engadget nu.

20. wibergify

wibergify Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony XZ, tyvärr.

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony XZ, tyvärr.
    Finns det några siffror på skärmens uppdaterings Hz? Det ser ut att flyta så sjukt snyggt och "smooth".

För övrigt tror jag verkligen inte att touchen är "okänslig" jag har en wildfire nu och tycker inte den är okänslig men den på iphonen jag hade innan var lite känsligare, fast de e inget jag saknar.

Väntar ivrigt på min :)