Skärmens ljusinställningar

Diskussion i 'Galaxy i7500' startad av Redhat, 26 aug 2009.

1. Redhat

Redhat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Om jag har förstått saken rätt så har Galaxy en ljusavläsare som känner av hur ljust det är och anpassar skärmens ljus.

Detta tänkte jag inte på i början och installerade därför den där widgeten som man kan ställa in skärmens ljusstyrka av gammal vana. (den var ett must have till HTC Magic) När man sedan avinstallerat widgeten så har jag börjat fundera på om widget'en kanske har grejjat med inställningarna eller om allt är korrekt återställt.

Vad tror ni?

Sedan så har jag funderat en del på hur Galaxy'n egentligen väljer ut hur skärmstyrkan, på kvällen när det är mörkt så vräker den ofta på med max bakgrundsbelysning något som blir ganska starkt för ögonen.

Vad är era reflektioner på Galaxy'ns skärminställningar? (jag gillar verkligen att mobilen själv sköter den delen!)

2. Fooseb

Fooseb Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Visst, det är ju lite ballt att telefonen väljer ljusstyrkan själv. Men för mig som är ljuskänslig går det bort. Jag tycker att telefonen väljer fel :)

3. Frojd

Frojd Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

MIn gamla Nokia N73 drog ner skärmljuset och tände knappsatsen när det blev mörkt, ökade ljusstyrkan när det var ljust. Sen fanns en slider för att välja medelvärde typ.

4. Redhat

Redhat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det är precis så jag tycker att Galaxyn ska fungera förrutom att det där med att tända knappsatsen blir lite svårt. ;)

Foseb: Instämmer! Använder du widget för att ställa in skärmenljuset själv eller hur gör du?

Skulle vara kul om fler kunde berätta hur de upplever skärmen.

5. Fooseb

Fooseb Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag har bara stängt av AutoBrightness och dragit ner slidern så långt det går. Skulle dock vilja at det gick att dimma skärmen ännu mer när det är mörkt. De enda widgets jag sett gällande brightness är för att antingen på ett klick maxa brightness eller komma år Brightness slidern. Skärmen i sig är ju helt underbar. Det är inte många som kan mäta sig med den :)

6. hackan

hackan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag tycker skärmen är oerhört bra, man ser nästan alltid vad som står. Kör också oftast på att manuellt ställa ljusstyrkan till lägsta, men det skulle vara bra att kunna ha ännu längre ljusstyrka... Jag använder Night Clock ibland, men den lyser upp i rummet även om jag har lägsta ljusstyrkan, lite svårt att sova då... (Night Clock visar klockan på skärmen hela tiden, dvs. släcker inte skärmen, och kan ha MP3-fil som larm. Jag har egentligen inget behov av att ha skärmen igång, men har inte letat efter annan väckarklocka.)

7. Fooseb

Fooseb Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det där med att NightClock lyser lite väl starkt. Testa att gå in i inställningarna för att ändra färg. Dra ner RGB reglarna nästan så långt det går (Inte helt dock, för då blir det bara svart). Då får du en lägre ljus-styrka på NightClock men fortfarande med just den färg du vill ha :)

8. jalipur123

jalipur123 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

en liten fråga.
    står att den inte funkar när telefonen sover, som ny galaxy ägare så undrar jag lite hur detta funkar på nätter?
    När börjar telefonen "sova", hade tänkte använda night clock på nätter med telefonen inkopplad i laddaren.

9. Matenrou

Matenrou Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Har för mig att om du använder en sån app så håller den igång skärmen, den använder lite brightness och svaga färger så att den inte ska dra mycket men man ser det ändå i mörkret.

10. jalipur123

jalipur123 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

ok testar den inatt

med mitt vanliga alarm som backup dom första gångerna dock :)

11. hackan

hackan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag rekommenderar att ha laddaren inkopplad även med Night Clock igång (eller ha en reservklocka, men det verkar du ha tänkt på), jag har inte vågat köra utan att ladda samtidigt hittills. Skrev gärna hur det gick däremot, kan vara bra att veta om det är möjligt att köra med Night Clock och ändå kunna ringa dagen efter.