Problem: Skärmens respons?

Discussion in 'Galaxy Note - Allmänt' started by minutz3, Mar 10, 2012.

1. minutz3

minutz3 Youth Droid Medlem

Telefon:
    Huawei P30 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Telefon 2:
    iPhone XR
    Vet inte om jag skrev rätt eller så, men min tanke är att Noten verkar vara dålig på att känna av när jag drar med fingret ibland. Särskilt när man ska låsa upp skärmen har jag märkt detta. Hade i princip aldrig detta problem med min Xperia X10 Mini Pro, att man fick dra flera gånger för att låsa upp skärmen. Men det är egentligen bara då jag märkt av detta problem.

Sedan så verkar det som att pennan inte har millimeterprecision direkt, när man ritar. Känns ju som att jag är lite petig kanske, men tänkte om några andra vet om det är så här den "ska" fungera? Om jag t.ex. vill följa en linje i memo-appen så blir det runt en millimeter från där jag har själva pennspetsen som jag upplever det. Ska tilläggas att jag har ett Copterskärmskydd på den.

2. snajk

snajk Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Pennan är anpassad efter att man håller den på ett visst sätt, håller man den inte på det sättet så hamnar den lite fel på skärmen. Anledningen är att det på pennan som känns av av skärmen sitter en liten bit ovanför spetsen och telefonen är anpassad för korrekt pennfattning. Alltså om du har ställt in att du är högerhänt så hamnar inputen en aning till vänster och ner från där pennan känns av då det är där spetsen borde vara om du håller den korrekt. Problemen kommer av att alla håller pennor på olika sätt. Är det mycket fel så kan man få en liten kalibrering av att använda pennan sen växla skärmläge (alltså typ från porträtt till landskap) och använda pennan igen och sen tillbaka.

Angående skärmen så har jag också märkt av det. Men det verkar bara vara problem just på låsskärmen så jag antar att de har sänkt känsligheten lite för att motverka oavsedda upplåsningar.

3. danwhistler

danwhistler Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är delvis som snajk säger, att man ska förhindra att funktioner aktiveras i fickan. Men när det kommer till att svara på samtal, låsa upp och stänga av alarmklockan så är inte meningen att man bara ska dra symbolen mot mitten, gör man det blir det oftast att man får dra flera gånger. Först är tanken att du ska "trycka ner" knappen med ett tydligt tryck, sedan drar du.

4. j-a

j-a Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Första veckorna jag hade Noten var jag besviken över bla. okänslig skärm vid toutch. Rootade och la in en custom rom och fick en ny mobil. Reagerar mycket bättre på toutch nu.:)

5. AVR4000

AVR4000 Senior Droid Medlem

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag upplever min Note som mycket responsiv och har inga problem att låsa upp mobilen, vare sig genom att dra i slidarna i WidgetLocker samt använda tecken-upplåsningen.

Likaså reagerar skärmen utmärkt under aktiv drift.

Enda gången jag upplevt lite dålig skärmrespons är under första uppstarten efter flash, d.v.s då man skriver in Google-kontot. Det beror dock på att diverse saker körs i bakgrunden i det läget.

Jag baserar min uppfattning på Kingdroid Elegance Deluxe 5.4 med AbyssNote 4.2 Final CWM-Touch kernel.

6. fluppen

fluppen Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Sen gör skärmskyddet mindre känslig, dessutom förstör gummiskärmskyddet bde känslan och utseendet och till ingen nytta, det blir inte repigt av normalt användande.