skärmförstoring för synskadade

Diskussion i 'Applikationer' startad av avindal, 21 apr 2010.

1. avindal

avindal Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Hej

Jag har en kompis som är synskadad (inte helt blind men ser väldigt dåligt) som är intresserad av att köpa en Desire. Han undrar om det finns nån skärmförstorings-app eller funktion så att man zoomar in på en del av skärmen...

I min Hero med elelinux 2.1 så är alternativet "Tillgänglighet" i inställningar-menyn inte möjligt att aktivera, så jag kan inte kolla vad det innebär..

2. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Tyvärr är "Tillgänglighet" en felöversättning av "accessibility" av de kanske inte så fullt kompetenta översättarna till svenska språket. (Hjälpmedel var det rätta ordet).

Var jag har förstått så har de alternativ under accessibility flyttat ut på market som externa program (plugins). Dessa plugins är
    "Talkback", "Soundback", "Kickback" som alltså förmedlar feedback på alternativa sätt för att hjälpa personer med dessa behov. Så om du installera dessa appar så kommer de tillbaka i "Tillgänglighet" listan. Kan tänka mig att det finns andra appar också som hjälper din kompis också, men det har jag ingen koll på.

Last edited: 21 apr 2010
  3. avindal

avindal Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Dock är det ju så det brukar översättas, heter ju likadant i Windows om jag inte har helt fel för mig ;)

Ska se om jag hittar apparna, tack för svaret.

4. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    I Windows 7 heter det hjälpmedel. Om det inte är en felöversättning så är det en väldigt dålig översättning. Men det blir lätt så när man översätter strängar utan att veta funktionen bakom. Man kan ju förstå hur de har tänkt.. access-ibility -> tillgänglighet.