Fråga: Skärmkvalitet (Döda pixlar, Backlight Bleeding)

Discussion in 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' started by phooey, Jan 17, 2014.

1. phooey

phooey Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag beställde en Nexus 5 32 GB från Bazula i november, och fick den levererad i början på December efter en dryg månads väntan. När den väl kom led den av i mina ögon oacceptabla skärmproblem, gul backlight bleeding i övre högra hörnet, och en död pixel i nedre vänstra hörnet.

Felen sammantaget gjorde att jag inte alls var nöjd med telefonen och skickade tillbaka den. Klarar verkligen inte av döda pixlar, även om det inte är lika irriterande på en så högupplöst skärm :P Kan för övrigt meddela att det var lite av en pärs att hantera Bazulas kundservice, men det löste sig bra till slut.

Fått klargjort från LG:s support att de har 100% pixelgaranti, även på importerade telefoner, så funderar nu på om jag ska ge Nexus 5 en andra chans och importera på egen hand från Tyskland. Men jag undrar dock om dessa skärmproblem är vanliga? Vore besvärligt att behöva hantera ett garantiärende mot Telecare istället för att bara byta i butik som med en svensk telefon. Vill inte ha 16 GB-versionen.

Har din Nexus 5 något av dessa skärmproblem, dvs Backlight bleeding eller döda pixlar? Googlar man lite verkar det ganska vanligt, men det kanske bara var "barnsjukdomar"?

Vi kan väl köra en liten poll och ta reda på det:
    http://www.easypolls.net/poll.html?p=52d9acd6e4b0a754eac4e495

Last edited: Jan 18, 2014
  2. neddie

neddie Android Medlem

MINA ENHETER

backlight bleeding kan man nästan räkna med på alla skärmar av den sorten på alla märken idag men sen är det ju olika mycket såklart. Det tror jag du kommer se igen men i vilken utsträckning vet man ju inte.. pixelfel skulle få mig att överväga självmord... min OCD skulle aldrig klara av det :D

3. phooey

phooey Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Aldrig haft märkbar BLB på en tidigare smartphone, min Nexus 5 hade rejäl, dessutom gul, BLB. Klart störande iaf.

Nej samma här angående pixelfel, jag vet att det är helt löjligt att haka upp sig på det vid >400 PPI, men jag ser dom direkt och därefter är dom det enda jag ser:cry:

4. mekanismen

mekanismen Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Vet du hur LG ställer sig till BLB? Jag har grov bleed på mitt nuvarande ex, så pass att den nu bara ligger i kartongen. Webhallen är förjävliga att ha och göra med, trots att de tog emot min DOA på det första exet jag fick, som hade precis lika mycket bleed som det jag fick istället. Fick även veta att DOAn blev krediterad av LG, men Webhallen vägrade som sagt ta emot denna som en DOA, och lurade även av mig DOA-tiden genom att "skicka in den på en bedömning". Detta visade sig innebära "ligga kvar i butiken på Sveavägen".

Kort fråga blev lång historia!

5. phooey

phooey Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Tråkigt :( BLB är kanske väldigt vanligt på Nexus 5 då.

Har nästan lika svårt för BLB som för döda pixlar ;)

Frågade inte om BLB, kan citera vad LG svarade om döda pixlar dock:

6. mekanismen

MINA ENHETER

Jag är lika allergisk mot båda, avskyr det otroligt mycket.

Var fick du kontakt med LG?

7. phooey

phooey Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Kommer inte ihåg exakt, men har för mig att jag skapade ett ärende här:
    http://www.lg.com/se/support

Var lite onödigt krångligt dock.

Ja, jag är väldigt petig vad gäller skärmar. Därför jag som sagt överväger att skippa Nexus 5 och istället köpa något i en svensk butik för att göra garantiärenden smidigare. Eller helt enkelt en modell som har mindre skärmproblem.

Men kanske borde jag i stället sänka mina standarder :P

8. mekanismen

MINA ENHETER

Jag köpte mig en LG G2 för mindre än vad Nexusen kostade, och jag kommer inte byta telefon på ett bra tag vill jag lova :) Skillnaden rent kvalitetsmässigt är sanslös. Skärmen är helt svart när den ska vara svart, har inga döda pixlar och är allmänt bara riktigt, riktigt bra. Rekommenderas som Nexus 5-ersättare!

9. phooey

phooey Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag överväger G2 starkt också, men ogillar verkligen:
    * Plastigheten
    * Knapparna på baksidan
    * LG:s UI

Där vinner Nexus 5 stort IMO. Vore riktigt trevligt med Vanilla Kit Kat också. På alla andra punkter vinner ju dock G2 :) Men jag kan iofs alltid köra in Cyanogen Mod på G2:an också, men det känns trist att behöva göra på en ny telefon.

10. mekanismen

MINA ENHETER

Jag kör OmniROM på min, så nära stock det bara går och den är hur stabil som helst trots pre-nightly.

Pmastigheten är inte så farlig faktiskt. Skulle helt klart hellre sett att baksidan hade samma finish som Nexusens baksida, men det funkar. Funderar på att beställa en extra baksida och doppa den i plasti-dip, det ska tydligen göra att den blir ungefär som Nexus 5 i känslan. :)

11. neddie

neddie Android Medlem

MINA ENHETER

för första gången gillar jag en tillverares ui mer än det skittråkiga ofunktionella vanilla faktiskt.

12. Azur

Azur Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag blir mer och mer övertygad om att jag haft en sjuhelsikes tur när jag köpte min. Har inga döda pixlar, inget damm under glaset, upplever ingen som helst background bleed, och kan vrida telefonen till den grad att skärmen försvinner bakom kanten utan att bildkvalitén ändras märkbart. Knapparna är för övrigt också stadiga och bra, inget konstigt med dem heller.

Som sagt, verkar som jag haft ordentlig tur, detta är dessutom mitt första exemplar. :)

13. phooey

phooey Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Lade till en poll i första inlägget :)

14. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Vi är två på jobbet som har köpt var sin Nexus 5. Ingen av dem har några som helst defekter. Vi måste ha sjuk tur om man ska gå på vad ni skriver här i tråden. :o

15. Nisse Järnet

Nisse Järnet Adult Droid Medlem

Telefon:
    Pixel 9 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 pro
    Upplever ingen blb eller pixelfel på min.

16. Tråget

Tråget Senior Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Samma här. Skärmen är perfekt. Det enda klagomål jag kan få ur mig är att den i stock är för ljus i mörker, det rättade lätt till när francos åkte in dock. Så här nöjd har jag inte varit sen jag hade min sgs2. :-D
    Tråkigt för alla er som har problem dock. :-(

17. malexin

malexin Adult Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    För att motverka uppfattningar som den här så får jag väl också nämna att min skärm fungerar felfritt. Jag är ganska säker på att en överväldigande majoritet har felfria skärmar, men som vanligt är felfrihet inte något man startar forumtrådar om. :)

Tråget likes this.
  18. 220volt

220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Även min skärm är bra dvs ingen bb, döda pixlar eller dålig betrakningsvinkel

19. MatteVTR

MatteVTR Teen Droid Medlem

Telefon:
    G3, Nexus5

MINA ENHETER

Telefon:
    G3, Nexus5
    Inga problem jag heller, man verkar haft tur. ;)

20. Droid_290

Droid_290 Guest

Min hade väldigt mycke blb i vänstra hönet och några döda pixlar.lämnade in den till tele 2 idag och dem sa att den kommer att skrotas o ja kommer få en ny :)