Fråga: Skärmskydd till Baksidan

Diskussion i 'Xperia Z - Allmänt' startad av sr90, 21 mar 2013.

1. sr90

sr90 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej, Hur får man till det snyggt när man ska montera skärmskyddet (som följer med) på sin Xperia Z? Ska man använda vatten? Är det den "tjockare" filmen eller den tunna som ska dit?
    Vid sensorn som sitter ungefär mitt på baksidan blir det luft?

Någon som monterat med gott resultat som kan ge ett tips till en riktig nybörjare
    vad gäller montera skärmskydd..

mvh.

2. DRo

DRo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Jag har alltid haft lite problem med skärmskydd så jag har inga tips som gör att det blir perfekt men en sak jag har nytta av är att hantera skärmskyddet som en CD-skiva (Att man håller i kanterna). Försök att inte nudda sidan som ska på skärmen liksom (och se till att skärmen/baksidan är så ren som möjligt när du sätter dit skärmskyddet. Smutset kommer bilda luftbubblor)

När det gäller skärmskyddet som följer med förstår jag att du är lite vilsen. Tog två - tre försök innan jag fattade hur de tänkt. Det följer med två stycken skärmskydd, en för framsida och en för baksida. Båda skärmskydden har en skyddande (skärmskyddskydd? :D) flik på fram- och baksida. Du tar den som stämmer överens med framsidan (har hål för mikrofonen och hål för frontkameran) och börjar med att ta bort den fliken det står "Back" på så kan du sätta fast den på skärmen. När den sitter bra så tar du bort frontskyddet (Fliken det står "Front" på) och sen är det bara att försöka pressa bort luftbubblor. Använd kreditkort eller det lilla kortet som följde med och tryck (rätt hårt) på bubblorna och försök att "flytta" dem ut mot kanterna.

Som sagt, jag är ingen expert och fick en del luftbubblor som jag suttit en stund med nu. Hoppas det går bra!

3. youknow

youknow Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Fick också några luftbubblor pga små dammkorn mellan skydd och skärm. Fick ett tips här på forumet att sätta en tejpbit på fingret (klibbet utåt) och lyfta upp skyddet och helt enkelt ta bort dammkornet på så sätt.

Funkade faktiskt väldigt bra och nu har jag en luftbubbel fri skärm.

4. sr90

sr90 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för tipsen! Ska testa ikväll och se om man får till det..
    mvh

5. wallis

wallis Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Mitt tips är att göra det i ett badrum. Där är dammnivån minimal och man riskerar inte att att få dammkorn under skyddet. Mitt nästa är att ta ta tejp eller klistermärke och göra rent ytan med innan för att få bort så mycket som möjligt. När man försiktigt applicerat skyddet ska man ha en hård plastskrapa och börja från mitten och skrapa ut mot kanterna. Man kan gnugga försiktigt på bubblorna och dra dem utåt. Använd inte mobilen på ett antal timmar sedan så det får sätta sig.

6. SnArc

SnArc Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Tips: gör det utomhus för att slippa damm. Skippa kreditkort och andra hårda saker, dessa kan repa skyddet . Pressa istället ut bubblorna med en tunn trasa och fingertoppar och eventuellt försiktigt med naglarna.

7. youknow

youknow Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Vet inte om du redan fattat att "sensorn" bara är ett klistermärke som markerar var NFC chippet sitter.
    Så det ska bort innan du sätter på skyddet, annars kommer du aldrig lyckas.

8. sr90

sr90 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för många bra tips!

Fn va jag skäms..hehe ,nu är klistermärket som jag trodde var en sensor borta iaf..

mvh