Skärmsläckning utan låsning?

Diskussion i 'Applikationer' startad av ionfresko, 23 apr 2012.

1. ionfresko

ionfresko Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej alla,

Har just köpt min första Android, en Xperia S (kanon), men har ett problem jag inte lyckats lösa. Vet inte om det går heller, men skulle vilja ha en app som släcker ner skärmen men inte låser. Har sökt som en galning överallt, men hittar bara appar som kan dimma skärmen lite medans den förhindrar låsning.

Skulle behöva en sådan funktion när jag springer med GPSen, alltså att jag kan kolla när jag behöver, genom att bara peka på skärmen, och inte behöva låsa upp med knapp varje gång (att få bort svepning etc funkar ju, liksom att hålla skärmen dimmad medans jag springer).

Någon som har något tips? Det vore ju konstigt om det inte funkade, alltså att skärmsläckning med nödvändighet innebär låsning,

ionfresko

2. ionfresko

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag svarar på min egen fråga: det finns en app som heter Tap Tap App där man kan låsa upp med rörelsesensorn, alltså man drar handen ovanför ett antal ggr. Funkar oftast, men inte alltid.

Det är det bästa som verkar finnas, d v s det verkar inte finnas något (icke-rootande) sätt att bara släcka skärmen men inte låsa telefonen (alternativt att låsa upp med bara pek, skulle ju funka lika bra).

ionfresko

3. Brask

Brask Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    47
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Räcker det inte att gå inställningar -> Säkerhet -> skärmlås -> och välj ingen? Eller var det inte så du menade att du ville ha det?

4. ionfresko

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nej, poängen var att också släcka ner (och inte bara dimma) skärmen: springer man i några timmar, så är ju annars batteriet nästan slut. Dessutom så går det inte, såvitt jag har kommit på, att helt ta bort skärmlåset på Xperia S, max är 30 min. Konstigt faktiskt, borde ju kunna stänga av helt.

ionfresko

5. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Frågan är ju om skärmen drar så mycket jämfört med processorn? Att telefonen inte drar så mycket batteri när skärmen är släckt beror väl mycket på att den går ner i sleep-läge då också?

6. ionfresko

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, kanske är det inte så stor skillnad, skall ta och kolla lite systematiskt. Fast det verkar som att tfnen aktiv med bara gpsen (och t ex löpappen Endomondo) drar ganska lite batt, runt 5% per halvtimme - och med skärmen helt på samtidigt borde det bli kanske 20%.

Det verkar ju generellt vara så att kör man bara skärmen lite, så räcker batteriet i flera dagar - det är den stora battslukaren. Jag brukar ligga på runt 2 dygn med skärmen på drygt 3 timmar, om jag inte gör något annat tungt, utan bara ringer lite, lite wifi, musik etc (inget verkar i sig sluka i närheten av skärmen, så att ringa och spela musik verkar jag kunna göra en hel del så länge jag inte gödslar med skärmen).

Men kanske drar dimläget ner battsuget en hel del? Jag skall kolla systematiskt med samma löprunda och jämföra, återkommer,

ionfresko

7. ionfresko

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har hittat några appar, Screen Saver och Screen Filter, som nästan släcker ner helt utan att låsa. De drar bägge ner ljusstyrkan (man kan ställa in) så att man inte kan se, alltså mer än minst på telefonens vanliga inställningar (som är samma som dimmandet, som det verkar).

Problemet är dock att jag inte, när jag har t ex Endomondo igång, kan komma åt att släcka ner och tända upp. Man kommer inte åt widgeten som man släcker/tänder, man kan inte ha startskärmen framme samtidigt som man kör t ex Endomondo. En av apparna kan sättas i notifikationsfälten, som man drar ner, men det är ju som sagt mörkt. Det bästa vore ju om man bara kunde trycka varsomhelst på skärmen.

Det enda möjliga verkar därmed vara att dimma så att man ser tillräckligt, vilket iaf är lite mindre ljust än den vanlig dimmningen.

ionfresko

8. Gryph

Gryph Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    986
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa