Skärmupplösning på surfplattor

Diskussion i 'Allmänt' startad av Skuggvarg, 14 jan 2014.

1. Skuggvarg

Skuggvarg Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    121

MINA ENHETER

Vet inte alls vilken kategori denna tråd borde ligga i...så det får bli allmänt (tråden kan med fördel flyttas dit den bäst hör hemma).

Jag känner mig förvirrad kring detta med skärmupplösning på surfplattor kontra mobiltelefoner. När det gäller mobiler gnäller många över upplösningen så fort den ligger under 300 ppi och i takt med att upplösningen sjunker så ökar klagomålen. 250 ppi kanske är rimligt, 200 ppi är inte bra och allt under 200 är helt horribelt...om man ska tro på det folk säger.

Men så tar man då en titt på en surplatta i stil med den omåttligt populära Galaxy Tab 10 och ser att den har ca 150 ppi upplösning...och folk tycker det är bra??? Eller åtminstone godkänt? Borde inte en så låg upplösning resultera i väldigt dåliga bilder på en så stor skärm?

2. Isengard

Isengard Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    138

MINA ENHETER

Ju större skärmen är desto mindre spelar antalet PPI roll har jag för mig.. som till exempel på tv-apparater så ligger det runt 100-50 PPI, mer än så vet jag inte

3. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Det är ju betraktningsavståndet i kombination med upplösning som avgör hur skarp bilden uppfattas.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk