Skärmupplösning

Diskussion i 'Allmänt' startad av NpS, 14 januari 2011.

1. NpS

NpS Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har sökt men inte funnit/förstått. Min fråga gäller upplösningar hos telefoner/datorskärmar/tvskärmar. Tex full HD skrivs då upplösningen (1080,720) per areaenhet eller är det totalt antal pixlar/linjer? Mao har två fullhdtvs samma antal pixlar oberoende av dess tumstorlek?

2. flurrijacob

flurrijacob Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

larzone gillar detta.
  3. 2444ever

2444ever Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony 1 III
    Och om det inte framgår enkelt av länken, om man har t.ex. 1080p (1920×1080 pixlar) så är det antal pixlar för hela skärmen, alltså samma antal pixlar oavsett skärmstorlek. Så det är rackarns små pixlar på min X10 :)

4. NpS

NpS Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

okey tack för svaret. Så det är alltså ppi-värdet man ska titta närmre på vid köp av ny tv då..

5. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Eftersom det knappt finns några tv apparater som har högre upplösning än 1080 p och absolut inga medier som vissar i högre upplösning så finns det ingen anledning att kolla på ppi eftersom det kommer vara lägre på en stor tv och högre på en liten och samma på de med samma storlek. Välj istället en som är rätt storlek, pris och har bra bild enligt dig.

PPI kan vara bra att kolla på telefoner men inte supper viktigt eftersom alla telefoner har ungefär samma upplösning och då är det bara skärm storleken som förändrar ppi.