Har problem med att det kliar i fingrarna om man säger så.. Sett alla nyheter på MWC och är klar över att dom kommer kosta skjortan när dom kommer.. Lutar faktiskt åt en "gammal" 7" GST nu när Samsung dumpar priset på dom. Genom jobbet så kan jag få en för rätt över 3000:- Men ställer en del frågor om den liksom är "nog" för behovet mitt. Ser för mig att det kommer bli en platta man har i soffan eller på köket som man surfar runt på och har som uppslagsverk egentligen. Lite spelande, bildvisande osv. Men de stora frågorna är: -Är Android < 3.0 ett problem på en tablet? Med tanke på upplösning, appstöd och sånt. -Ni som har en GST 7" från förut, era upplevelser? Bak/nackdelar? Produkten verkar ju stabil som f_n egentligen och jag tvivlar inte på Samsungs byggkvalitet efter att ha känt på en SGS. Men är så jääkla osäker på GST Hjälp mig att tippa åt ett håll! ;-)
Jag skulle vilja säga att tabben är bra på det mesta förutom som läsplatta. Men det kan ju också vara så att jag inte hittat rätt app. Men att läsa en digital bok eller tidning är ganska jobbigt efter som det får inte plats det som rymms på en fysisk boksida om man zoomar. Om man inte störs av att behöva bläddra ofta och stt sidbrytningen inte "stämmer" så funkar det. Jag skull tro att då funksr en 10" platta bättre. Men då blir det genast jobbigare att släpa med sig. Jag har tabben i innerfickan och använder den som mobiltelefon också. Kan du få en tabb för 3k så skulle jag slå till. Sent from my GT-P1000 using Tapatalk
Tack för tipset lagrot. Kommer nog bli väldigt lite bokläsning på den, blir nog mest soffsurfande/uppslag och media kan jag tro. Du ser inte 2.2 som en begränsning med tanke på skärmstorleken annars? Samsung har ju en del egenanpassade program har jag läst för just skärmstorleken/upplösningen. Den kommer nog antagligen inte ersätta min HTC Desire för just telefonfunktionerna. Men tanken är också att ta den med sig på resan.
Jag har inte märkt några begränsningar alls i upplösning och dyl med min. Böcker, tidningar, surf, spotify funkar som det ska.
Ja det är ett problem, men vad vi har sett än så länge verkar inte 3.0 bli speciellt mycket bättre. Det enda vi kan hoppas på är att det blir mindre buggar, men lagget är uppenbarligen kvar. SGT känns allt annat än stabil och jag tycker absolut du har anledning att betvivla Samsungs byggkvalité. Om du mest skall använda sufplattan hemma (i soffan), och vill handla idag är det iPad som gäller, annars kan det vara värt att vänta på 3.0 brädorna, någon tillverkare måste ju lyckas sätta ihop en fungerande variant (förmodligen inte samsung).
Jag kan inte påstå att jag hittar några kvalitetsproblem på hårdvaran, men mjukvaran lämnar en del att önska. 7" är perfekt storlek att ha med, tex iPad är lite för stor där för att vaa smidig.
Apple har väl aldrig varit ett alternativ om man säger så.. ipad är säkert en skitbra produkt, jag vill bara inte ha Apple som bihang. Men det är väl en fråga om smak och behag, relativt personlig. Har förresten testat en ipad och blev inte helt tillfreds med vikt och ergonomi, kom aldrig riktigt på hur jag skulle hålla den behagligt. Oavsett tack för alla åsikter, gjorde dessvärre saken inte enklare Ska prova få tag på en demoenhet och fippla lite med den innan man bestämmer sig.
Jag är nöjd med min, läser tidningar lite böcker surfar Facebook, laptopen är bara igång när jag ska använda skrivprogramm (Office, osv) och det är för att jag inte hittat någon app för dom ändamålen änn. Sen sitter frugan med den en jädra massa o spelar och surfar gör bankarenden på den.
Den där problematiken gäller ju Android/Linux generellt, så det har väl inte så mycket med Tab'en som hårdvara att göra. Tänkte mest på skärmstödet i 2.2 vs 3.0
Hej! Att Android 3.0 kommer att vara bättre än 2.2 tror vi nog alla och har vi tur kanske vi får den officiellt annars lär den nog komma inofficiellt. För mig så är min tab ovärdelig och jag skulle faktiskt har problem utan den. Jag använder min dator nästan enbart på själva jobbet och när jag skall editera avancerade word eller excel dokument. Jag är mycket nöjd med hårdvaran och kan inte säga att jag ser nått problem med den. Den är välbyggd och har inte falerat än så länge. När det kommer till mjukvaran så tycker jag att den är som android som mest, helt okay med vissa små fixar som hör till. Och jag vet att många har klagat på den senaste kies uppdateringen men denna löste de flesta av mina irritationsmoment(kalylator, se telefonnummer vid snabbval i smsklienten, osv). Jag använder Go Launcher EX som har blivit en favorit, extremst smootha transitions mellan hemskärmar. Jag har olika hemskärmar beroende på vad jag sysslar med, 1för jobbet, 1privat, 1 för kundbesök och 1 för media. Det är extremt lätt att byta startskärm och omflyttningar av skärmarna i Go Launcher. Vissa personer har funderngar vad man skall ha en tab till. Jag skall härmed berätta om vad jag hade den till igår då jag var hos en kund. Jag hade med min datorväska med min laptop, vi har robusta men tunga T61 lenovodatorer så tillsammans med en bunt datablad vägde denna väska ganska mycket. I min inneficka hade jag min tab och en Tv-ut kabel. Jag kopplade in min tab på deras 50" monitor på mindre än 10sek och kunde därefter visa både ritningar, demofilm och broschyrinnehåll på mindre än 3min. Jag ringde samtidigt upp vår teknikavdelning och bad dom skicka ytterligare en ritning samtidigt som demofilmen snurrade på skärmen. Efter detta så var dom extremt förundrade hur en sån liten manick kunde göra allt det och så enkelt och snabbt. Uppstartstiden på mindator och letandet av av alla dessa saker på min dator skulle inte gå lika fort och enkelt. Det enda jag behövde väskan till var att ta upp visitkort och lämna över fysiska broschyrer. När jag kom till bilen så satte jag min tab i hållaren kopplade upp den till Bluetooth, startade navigationen mot nya mål samtidigt som Spotify strömmade ur högtalarna. Storleken på tabben är så stor att jag utan problem kan läsa rubriken på alla inkommande mail utan att det påverkar körningen. Jag kan hålla med om att den i vissa fall laggar lite och att det kan gå lite trögt men det stör jag mig inte på då jag ser detta som en pryl som kan ha skönhetsfel men levererar det den förväntas. Ett lagg är ett skönhetsfel så länge den gör det jag vill. Hemma så streamar jag musik, film, sköter belysningen och har den som hemtelefon med ett BT headset samtidigt som taben står i sitt laddställ. Så för 3000 spänn är det ett fynd och jag tycker ff att den är värd de 8000:-SEK jag betalade för den.
Tack Trexgbg för din sakliga kommentar. Hoppas på att få kunna testa den lite nu i veckan så kan jag komma tillbaka med mina egna intryck.
Tack Trexgbg för ditt inspirerande inlägg som får mig att inse att fast jag gillar min Tab sjukt mycket har jag absolut inte kommit i närheten av att utnyttja dess fulla potential än!
Janne: Vad använder du för app för att läsa böcker? Samt vilket format har böckerna? Sent from my GT-P1000 using Tapatalk
Härligt inlägg Trexgbg. Har inte så mycket att säga mer än att jag tycker att Hårdvaran/byggkvaliten håller hög klass. Och för 3000:- skulle jag inte tveka att köpa. Du får ju inte ens en vettig telefon för den summan så bara att handla. Sent from my GT-P1000 using Tapatalk
Det ända jag tycker är lite tråkigt är att 2.2 är gjort för mobiler inte tablets. Inget stort problem men längtar till 3.0! Det ända är att homescreens på 2.2 funkar inte så jätte bra i landskapsläge :/ fast FAN va grym den är när det kommer till film måste jag säga! Klockren att ha med sig! 7" får plats i alla jackfickor och dom flesta jeansfickor! Riktigt bra batteri tid också. Visst vill man ha en större skärm när man surfar men då kan man inte ta med sig den överallt.
Jag använder readers hub, finns säkert många olika. Jag gillar även att läsa på engelska, någon som harbra tipps på andra program för tidningar och böcker?
Jag kör aldrig landskapsläge, när jag surfar använder jag inte mobilversionen, men sidan är ändå anpassad. Dolphin hd funkar jättebra med rätt inställningar. Finns väl inte så mkt att tillägga här i tråden, vill ha den precis som den är, iaf storleksmässigt. Med BT headset och taben i innerfickan har jag allting på ett ställe, musik, telefon, kamera, spel, film etc. Visst lite lagg, men det händer inte ofta.
Lånar tråden lite...är själv sugen på en galaxy tab pga två saker: -Tror priset kommer sjunka rejält när honeycomb tabletsen kommer till sverige -Gillar verkligen formfaktorn på 7 tum. Har känt på en Ipad och tyckte den var mer klumpig och hade svårt att fatta hur jag skulle hålla den. Men till min fråga nu. Har en gammal laptop som jag använder till de mer komplexa sysslorna som en tab inte kan erbjuda på samma sätt såsom jobba i excel och word. Men min laptop saknar HDMI vilket jag saknar enormt mycket då jag gillar att streama fotbollsmatcher och filmer till en större skärm. Således, hur funkar GSTs HDMI? Behöbs det enbart en kabel eller måste man ha nån adapter emellan? Är det möjligt att spela upp mkv. filmer via tabben till tvn utan lagg? Går det att streama fotbollsmatcher? Skulle uppskatta om nån kunde ge svar på mina frågor.
Du behöver bordsdockan för att få ut hdmi från tab:en. RCA tror jag går utan. mkv går, men begräsningarna i filformatet gör att du inte kan ha större filer än 4gb. streama fotboll känns tveksamt.