skaffa en Tattoo - vilken operatör?

Diskussion i 'Tattoo' startad av hiro, 13 nov 2009.

1. hiro

hiro Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Note 9

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 9
    Tänkte bara att vi har skulle diskutera vilken operatör som passar HTC tattoo bäst. Måste man skaffa mobilsurf? Vilken operatör blir billigast för din användning?

Jag har själv Tre.
    3Pott299 i 24 mån. 0 kr för mobil. Ring för 299 kr.

Jag valde tre. Jag ringer för ca 150 sek i månaden. Har köpt till mobilsurf plus som ger mig 5 gig för 89 sek/mån. (Detta dras från de 299 jag kan ringa från)

Tre:

+
    Bra datanät (I stockholm)
    Får ett gratis skal till din tattoo
    Ring för hela beloppet
    bra kundsupport (Har blivit mycket bättre senaste tiden)
    -
    Samtalskvalitén är inte toppklass jämfört med tex telia.
    Låst i 24 mån
    Många vänner har comviq kompis :/

Gör samma lista för er operatör så hjälper vi de som vet att de vill ha en tattoo, men som inte vet vilken operatör.

2. Helena S

Helena S Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har Telenor, mest för att det bara kostar 59:- i månaden för fri surfning INKLUSIVE datanedladdning (tex. hämta appar och poddavsnitt) med Telenor Fri Mobilsurf. Kan dock inte påstå att jag jämfört priser så himla mycket... Men jag är helt klart nöjd! :D

3. Cyanopsis

Cyanopsis Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

hiro: har du problem med att ta emot bilder per mms? Jag har också tre och till en början kunde jag inte ta emot bilder alls från vissa kompisar. När mmset dök upp var jag tvungen att "hämta" bilden, men det misslyckades ändå. Efter ett tag ordnade det dock upp sig själv.. vet inte hur.

En annan fråga, som jag inte vet om det har med tre att göra, är hanteringen av ÅÄÖ i sms.. ibland får jag bara upp skräp istället för dessa bokstäver.

4. Cyanopsis

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag var inne på Telenor först, men tog ändå Tre.. avgörande blev den låga datahastigheten hos telenor (0.3mbit) - hos tre har jag 6mbit. Men det ska man nog ta med en stor näve salt... Speedtest ger under 1mbit ned i vilket fall. Vad får du Hiro (glöm inte att stänga av WiFin)

5. Gunner

Gunner Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Intressant. Jag fick 1,5 mbit ned med Telenor Mobilsurf Turbo i Stockholm. Hmm, lite sämre än utlovade "upp till 6 mbit".

Helena, det skulle vara intressant att höra om vad du får för resultat. Hade tidigare 59 kronorsvarianten, men bytte upp mig...hoppas jag.

6. hiro

hiro Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Note 9

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 9
    Har haft 3 mobila bredband och upp till 6 eller 7,2 mobilt är inte alls i närheten av detta. 1,5 till 2 är vad man kan räkna med. Man märker dock att telefonerna har sämre svarstid äv vad jag fick med mitt modem.

Uppladdningshastigheten på tattoo är 0,3 mbit. Sämre än de 2 man kan få på hero och magic.

Cyanopsis, har tyvärr aldrig använt tjänsten mms.

ÅÄÖ har jag inga problem med. Ska du lära in nya ord håller du in a för att kunna välja å och ä. Annars kommer det ju fram en lista med alternativ. Skriver du ara och vill ha åra kan det hända att du måste trycka en extra gång.

Ett annat tips kan vara att se till att du har rätt "t9"-språk. Tryck på kugghjulet när du skriver in något och välj input language "swedish".

Hjälper inte detta vet jag inte, kanske är tangenbordet dåligt kalibrerat för fina fingrar? Det går att kalibrera om eller ställa oin så att man kör vanligt vanlig t9 istället för qwerty.

Till er som valt telenor - Vad betalar ni per månad? Kostade mobilen något? Kan ni ringa för allt eller har in förhöjd månadsavgift?

7. Cyanopsis

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag kanske var otydlig där. Jag har alltså inga problem att skriva ÅÄÖ, utan när jag tar emot vissa SMS så kan texten vara full med crap istället för ÅÄÖ.. men inte alltid. Måste ju då ha med sändarsidan att göra på något vis.

8. Gunner

Gunner Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har ett Telenor 99-kronorsabonnemang (ringer och messar för allt). Köpte min mobil kontant eftersom jag har bindning till september 2010. 3600 kronor fick jag betala på teknikmagasinet. Fick även värdecheckar med ett värde på 900 kr, som jag har använt till sådant som jag hade planerat att köpa ändå. Sedan har jag tecknat ett Telenor mobilsurf turboabonnemang för 119 kronor i månaden...

9. Helena S

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Turbo, säger du... Jag har inte ens tänkt på att det skulle gå att byta upp sig. Jag försöker göra det mesta online hemma ändå...

Men jag kanske ska mäta, så vet vi i alla fall vad man får för pengarna! Vilken metod har du mätt med?

10. Helena S

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Äsch. Jag kunde inte hålla mig och vänta på svar...

Jag körde Speedtest.net och fick följande resultat hemma, där jag oftast har helt ok mottagning.

Ned: 359 kbps
    Upp: 143 kbps

11. Helena S

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har ett abonnemang som heter Telenor Abonnemang 199, vilket betyder att det kostar 199 kr/mån och att jag får ringa/sms:a för hela det beloppet. Jag Klarar mig oftast på det.

Sedan har jag nåt tillägg som gör alla sms inom Telenor gratis och så snålversionen av mobilsurf på 59 kronor.

Telefonen köpte jag kontant, så ingen förhöjd månadsavgift på den. Däremot betalar jag ett tag till på mobilen jag hade innan... *tung suck*

12. Gunner

Gunner Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ok, på pappret har jag väl fått mer för pengarna, men i praktiken tycker jag inte att det är särskillt mycket Turbo. Se nedan tråd:
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=3024

Tror faktiskt att jag kommer byta till den billigare varianten. Hemma kör man ju ändå på hemmanätverket...

Jag körde också med speedtest.

Last edited: 14 nov 2009
  13. Helena S

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, jag kommer nog nöja mig och stanna kvar på snålversionen. Det jag gör ute på stan är "lättare surfning" (typ kolla facebook, slå upp ett telefonnummer eller kolla resvägen på sl.se). De tyngre grejerna sköter jag mest hemma på det trådlösa nätverket. Där laddar jag ned podd, lägger listor i offlineläge i Spoify, med mera.

14. fredrik.johansson

fredrik.johansson Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

@ Hiro: Jag har också 3, fick du ringa till supporten för att skaffa det mobilsurfpaketet? För när man valde 299Pott så följer det ju med fri surf under hela bindningstiden, dock bara upp till 1Gb data per månad. (Sedan så sjunker hastigheten till 0,6 om jag förstått det hela rätt.) Så i alla fall när man ska välja datapaket så går det ju inte välja något annat för att man redan har ett (det som ingår) :(
    Sedan undrar jag hur mycket data ni använder per månad? Jag brukar stänga av automatiska uppdateringar när jag inte har wifi. För att spara på batteri när man inte har möjlighet att ladda osv.

Har man en surf-telefon så är ju 3 en ganska surf- och mobiltjänst inriktad operatör så det talar ju för dem. Någon som hört något mer om deras kommande 3App-store?
    Det jag gillar mest med 3 är att så länge du håller dig inom 3 så är det nästan gratis :)

15. Gunner

Gunner Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har använt ca 120 MB de 10 senaste dagarna, ca 90 MB Wi-Fi och 30 MB mobilt nätverk. Har mobilen inställd på att ansluta till Wi-Fi så fort det är tillgängligt. Låter även mobilen uppdatera automatiskt...använder inte spotify eller liknande tjänster.

Så, per månad blir det väl ca 360 MB.

16. hiro

hiro Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Note 9

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 9
    fredrik.johansson:

Det går att ta bort mobilsurf-bas på hemsidan. Sedan vänta 10 min och beställa snabbare. Jag ringer inte mer än för max 200 så för mig är det riktigt passande.

Har du fått en dålig vana att börja använda mobilen som modem, hoppas 5 gig per månad räcker.

17. fredrik.johansson

fredrik.johansson Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

försökte att göra det men jag får försöka igen då. Mitt3 funkar ju inte alltid till 100%...
    Jag gör inte av med ens så mycket, har 3vännerplus så det är gratis till vänner och hemtelefoner... blir inte många kronor till andra operatörer i månaden, så jag får leka för nästan hela potten :D

18. Droid_276

Droid_276 Guest

vet inte om någon påpekat detta innan DETTA BORDE ÅXÅ VARA SJÄLVKLART FÖR ALLA NORRLÄNNINGAR! Tänk inte äns tanken på att införskaffa en annan operatör än telia o halebop och om det finns nån annan som kör i telias nät!!! telnor o tele2 fungerar fruktansvärt dåligt norr om gävle typ! med det menas fruktansvärt dålig teckning, telenor får ett extra stort minus, för av alla operatörer jag har haft alla utom tre typ :) så har dem sämst förmåga att hjälpa sina kunder på alla sätt o vis! bara en liten varning till eer! puss o kram!

19. Sifear

Sifear Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tre har väll inte så mycket egna master utan använder andras master genom olika avtal, eller har jag fel? Har för mig att det funkar rätt fint på landet? har mest varit i dalarna så där funkar det minst lika bra som telia. andra operatörer funkar ju inte riktigt lika bra. dock tycker jag tre är kassa i stockholm har ingen bra täckning här alls. det är fläckvis bra.

20. joniii

joniii Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har telia med 500mb i månaden och när man använt upp dom går inte internet att använda alls för det går as segt...