Nu börjar jag tvivla på mitt eget påstående, i inlägg #16, om att det beror på basbandsversionen...
Jag har under dagen testat telefoner med båda basbandsversionerna och är ganska säker på att eko uppstår när den nedre mikrofonen täcks för och telefonskydd (CaseMate) är monterat. Telefonskyddet kan med andra ord sitta snett och täcka mikrofonen eller så täcker man själv den nedre mikrofonen med handen och så uppstår eko för den man pratar med. Täcks den nedre mikrofonen utan att telefonskyddet är monterat så uppstår inte något eko. Varför det är så har jag inte grävt djupare i.
Lösning: Kontrollera monteringen av skyddet eller hur man håller handen under samtal. Hjälper inte det så kan man aktivera brusreduceringen så försvinner ekot. Som tidigare nämnt så måste det göras för varje samtal då den är inaktiv som standard. Det här har åtgärdat felet på de telefoner som jag testat på.
Test: Ni kan själva testa genom att med monterat skydd på telefonen ringa upp den och gå in i ett annat rum (undvika rundgång) och prata i luren. Förhoppningsvis hörs ingenting. Gör sedan om samma procedur men med en bit tejp klistrad över den nedre mikrofonen (utanpå skyddet). Då kommer ni förmodligen höra ekot om brusreduceringen är av. Aktivera brusreduceringen så tystnar ekot.
Last edited: Dec 21, 2011