Fråga: Skalskydd Galaxy S II

Discussion in 'Galaxy S2 - Allmänt' started by Istvan, Sep 29, 2011.

1. Istvan

Istvan Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej,

Frugan har en S II:a, och vi har testat två olika skalskydd (silikonmodellen, mest för att den ska bli greppvänlig så man inte tappar den så lätt och lite som bling).

Gemensamt med dessa två är att ljudet för den som ringer upp blir otroligt kasst - framförallt ett eko som är otroligt enerverande.

Kan dessa typ av skydd försämra mottagningen eller så pga. sin konstruktion?
    Eftersom jag, uppringaren, hör ekot av min röst när jag ringer upp och skyddet är på. Utan skydd ekar det inte alls.

Den som ringer från Galaxyn upplever inte problemet lika mycket.

Någon som känner till detta?
    Är det ett vanligt fenomen med denna typ av skalskydd?

2. Aja

Aja Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Hmm inte hört innan eller varit med om. Själv kör jag dock med teknikmagasinets TPU skal. Fungerar prima och kostade knappa 80 spänn!

3. Ero

Ero Teen Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS
    Info:
    Jobbtelefon
    Själva signalen bör inte påverkas, men möjligt att det blir knasigt vid mikrofonen. Testa karva lite större hål (om du har två så kanske en är slit och släng?) vid mikrofonen och se om detta löser något.

Lägg gärna upp bilder på hur passa litet hål det är vid mikrofon. Kanske även påverkar att det är täkt för den mikrofon som sitter uppe på telefonen som agerar som brusreducerare?

Har för mig att det lilla hålet vid hörlursjacket är en brusreducerande mikrofon.

4. _chrille_

_chrille_ Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Har varit uppe tidigare med skal som täpper till mikrofonen/mikrofonerna. Om jag inte säger fel sitter en upp till och lika så en ned till, som inte får blockeras.

5. Concha

Concha Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Prova att sänk ljudnivån under samtal, har hjälpt mig.. Kör inte på max... :)

6. rossen

rossen Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har samma problem med vissa skal, både billiga TPU skal från eBay och ett fint dyrt CasMate Tough.
    Problemet blir värre om mottagningen är lite sämre, men ibland fungerar det klockrent på samma platser.
    Jag har tyvärr ingen lösning att erbjuda.

7. Istvan

Istvan Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Har provat två skal nu. Måste göra hålet större på bägge.
    Ingen optimal lösning, men det får duga så länge...

8. AndersE

AndersE Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag kör också med TM's TPU skal. Inga problem med ljudet, jag har ändå frågat folk som ringt om de tycker jag låter konstigt eller dåligt. Men alla tycker det är bra ljud. Och greppet om telefonen blir ju mycket bättre.

9. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Casemate barley there! Funkar mkt bra, bra ljud osv

10. akib

akib Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har också problem med eko för motparten, trodde det berodde på mitt billiga kina-skal men nu är det samma problem med mitt nya case-mate barely there... väldigt irriterande...

11. elpapo

elpapo Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Både frugan och jag har dessa silikonskal på våra s2, men ljudet är klockrent! S2 har verkligen lyckats med samtalskvaliten! Har du någon bild?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

12. elpapo

elpapo Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag kör också med den, kanonbra ur ljudsynpunkt. Mindre bra att den glappar ngt. Frugan fick rosa 395kr prefered supplier skal... sitter som ett smeck och blir ett med mobilen utan knäppningar mm då man tar i den.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

13. exciter

exciter Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

14. akib

akib Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Testade med mitt skal på en kompis SII idag, det var inga som helst tendenser till eko för motparten, så det är ju min telefon som strular...

Tror ni att det här är något som kan gå på garantin eller säger dom bara till mig att köra utan skal?

15. Moomin

Moomin Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Har siliconcase på min och det hörs inte nå eko i andra änden.

16. tompan

tompan Youth Droid Medlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8 (jobbet)
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Info:
    Nova
    Vi har några Samsung Galaxy S2 på jobbet och har försökt komma fram till vad det är som skiljer dessa åt. En del har problem med eko och andra inte, när Casemate-skydden är på. Kan det vara basbandsversionen som är problemet?

Det vore intressant att veta vilka versioner som ni har. Där det ekar och inte ekar med skyddet på?

I9100XXKE7 - har inte eko
    I9100XXKI4 - har eko

17. couchbob

couchbob Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Kör I9100XXKI4 och har ekot.... med ett casemate barely there..

18. tompan

tompan Youth Droid Medlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8 (jobbet)
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Info:
    Nova
    Nu börjar jag tvivla på mitt eget påstående, i inlägg #16, om att det beror på basbandsversionen...

Jag har under dagen testat telefoner med båda basbandsversionerna och är ganska säker på att eko uppstår när den nedre mikrofonen täcks för och telefonskydd (CaseMate) är monterat. Telefonskyddet kan med andra ord sitta snett och täcka mikrofonen eller så täcker man själv den nedre mikrofonen med handen och så uppstår eko för den man pratar med. Täcks den nedre mikrofonen utan att telefonskyddet är monterat så uppstår inte något eko. Varför det är så har jag inte grävt djupare i.

Lösning: Kontrollera monteringen av skyddet eller hur man håller handen under samtal. Hjälper inte det så kan man aktivera brusreduceringen så försvinner ekot. Som tidigare nämnt så måste det göras för varje samtal då den är inaktiv som standard. Det här har åtgärdat felet på de telefoner som jag testat på.

Test: Ni kan själva testa genom att med monterat skydd på telefonen ringa upp den och gå in i ett annat rum (undvika rundgång) och prata i luren. Förhoppningsvis hörs ingenting. Gör sedan om samma procedur men med en bit tejp klistrad över den nedre mikrofonen (utanpå skyddet). Då kommer ni förmodligen höra ekot om brusreduceringen är av. Aktivera brusreduceringen så tystnar ekot.

Last edited: Dec 21, 2011