Skapa app och lägga in i telefonen!

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Dominance, 1 sept 2009.

1. Dominance

Dominance Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej där! Jag har precis börjat lära mig programmera för androiden, med
    anda ord så är jag en nybörjare! Jag tänkte fråga hjälp om hur man
    exporterar ett projekt från Eclipse och testar i telefonen?

Här är jag:
    -Har gjort klar en app
    -Den funkar i Emulatorn

Nu vill jag alltså skapa .jar eller vad det blir nu för fil och sedan
    föra över till telefonen och installera det.. Hur gör jag? Vart hittar
    jag filen i SD kortet? skulle någon kunnig vara snäll och förklara? ::)

Tack i förhand!

2. gazab

gazab Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 2
    Det är enklare än vad du tror. Se först till att du har USB-drivrutiner som fungerar och att USB-debugging är påslaget i telefonen (under Settings->Applications->Development->USB Debugging).

Fungerar det som det ska så telefonen dyka upp om du har den inkopplad via usb-sladden och kör kommandot "adb devices" i en terminal.

Sen är det bara att starta som vanligt i Eclipse så kommer den automatiskt skicka appen till din telefon istället för emulatorn.

3. hackan

hackan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Det som gazab skriver är det enklaste sättet att testa på telefonen, men du kan även skapa en .apk-fil (som du kan skicka till din eller annan telefon för att testa, eller lägga ut på Market). Det gör man genom att högerklicka på projektet (i trädet som vanligtvis är till vänster), välja Android Tools och "Export signed application package". Du får då skapa certifikat m.m., om du inte gjort det innan, men sen går det bra att installera på telefoner (som är inställda på att få installera från andra källor än Market, om du inte lägger ut det där).

Till en början är ju däremot USB-debugging enklast, och kan rekommendera kommandot "adb logcat", har använt det konstant sen jag fick reda på det via det här forumet.

4. Dominance

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack för svaren..

@hackan: När jag har valt "Export signed application package" så kommer det frågor om "Keystore Selection och även"Select a key alias"! Vad är det för något och vad/hur ska man välja där? :)

Tack igen!

5. hackan

hackan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag vet inte om jag kan berätta exakt vad det är, men man behöver fylla i det för att kunna signera sina program. Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men det borde vara så att Keystore är någon form av lagning för dina nycklar (som används för att signera), så börja med att skapa en sådan. Det används troligen endast för att se till att dina nycklar är säkra lokalt. Key verkar vara själva certifikatet man signerar med, och innehåller information om vem som utvecklat m.m.

Det är möjligt att jag blandat ihop en massa termer, men slutsatsen är väl att man använder Key för att kunna identifiera vem som gjort ett program. Man kan då antagligen använda det för att visa att man är den man utger sig för att vara, genom att ha rätt signering på filen. Då vet man att ingen varit inne och ändrat i den efter att den givits ut.

Hur jag fyllde i under Create Key:
    Alias: Något namn på nyckeln.
    Password och Confirm: kod för att inte vem som helst ska kunna signera. Anges varje gång man vill signera programmet.
    Validity: 25 years (borde bli runt år 2034 programmet är giltigt till då, och Google vill att man ska ha programmet certifierat till (minst?) år 2033. Medans man testar vet jag inte om det spelar någon roll vad man anger, men tyckte det var lika bra att köra på "rätt" giltlighetstid.
    First and Last name: Ditt för och efternamn.
    Organizational Unit: Lämnade jag blankt.
    Organization: Lämnade jag blankt
    City or Locality: Stockholm (eftersom jag bor där...)
    State or Province: Kommer inte riktigt ihåg vad jag skrev in, om jag skrev in något... Det är inte krav på det fältet.
    Country Code: 46 (Sveriges landskod).

Tror det var ungefär så jag fyllde i. Du måste (för att kunna signera) skapa en Keystore och Key, är ungefär så långt jag kommit fram till. Fyller du i uppgifterna korrekt från början så tror jag det blir enklare senare, så slipper du ordna med nytt certifikat m.m.

6. Dominance

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack så mycket för hjälpen! Nu funkar allt som det ska :D

Grymt trevligt forum!

7. JoakimE

JoakimE Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone Xs

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone Xs
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S7
    Info:
    Jobbtelefon.
    Platta:
    Apple iPad Pro
    Annars funkar det ganska fint att gå in i projektets mapp i eclipse, där ska det finnas en bin mapp som innehåller bland annat en .apk fil som du sedan kan föra över till telefonen :)

8. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Nice! visste inte om att det där fanns :)

Slipper jag sitta med den tradiga emulatorn som e seg och kanske inte alls gör som jag vill ^^