skapa bättre batteri tid

Diskussion i 'Desire HD' startad av flamur, 9 apr 2011.

1. flamur

flamur Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hej,
    jag har precis köpt en Desire hd. Måste börja med att säga, att det är en underbar telefon. Somnade kl 11 imorse, hade så mycket att dona med i telefonen ^^ Men batteritiden är ju så dålig att jag knappt vågar använda telefonen om jag inte har en laddare i närheten... Så min fråga är: vad har ni för tips och trix för att skapa bättre batteritid till Desire hd?

Program, köpa batteri eller helt krast sluta använda telefonen? :P Det som gör att jag skapar tråden är att jag hörde om något program som stänger av allt nätverk och kan schemalagt starta det igen och tillåta alla program att uppdatera sig så ofta man vill. Lät ju logiskt att något sådant ska skapa bättre batteritid. Men vad heter programmet? Någon som testat och tycker att det funkar?

Alla tips som ni VET fungerar för bättre batteritid, tipsa gärna.

STORT tack på förhand,
    MVH///Flamur

2. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Programmet låter som juicedefender. Vad menar du förresten med dålig batteritid? Har för mig att om du sätter på usb felsökning i inställningar - program - utveckling så ska nån process som tar upp mycket av processorkraften, stängas av och därmed bör du också få bättre batteritid. Har dock ingen dhd så jag vet inte om ovan nämnda tips fungerar på alla.

3. PeterD

PeterD Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Finns ett som heter Timeriffic där man kan schemalägga olika saker.

Annars så brukar det blir bättre när man har laddat och laddat ur den några gånger.

4. flamur

flamur Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tack båda, ska kolla upp juicedefender och Timeriffic, båda låter högst intressanta!

har också råkat ramla över info om just detdär med usb felsökningen... någon som har haft Desire ett tag och hunnit sätta sig in i vad det gör? Högst tacksam för svar.

5. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Den möjliggör vissa saker som att föra över filer mellan datorn och telefonen, läsa loggdata mm. Inget som påverkar telefonen negativt.

6. muhsli

muhsli Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

I grunden var det så att om man inte hade USB-felsökning ibockat, så drog en init-process upp cpu'n på 100%, vilket dränerade batteriet ganska så snabbt.
    Detta fel avhjälptes med någon OTA-uppdatering, men då dök något annat problem upp.
    Jag har inte satt mig in i problemet mer än så, då jag inte tycker att det är ett problem.
    Jag har alltid USB-felsökning ibockat, det finns ingen anledning för mig att bocka ur det. :)

Bättre batteritid bör du uppleva efter ett gäng laddnings-cykler.

Du kan även prova att kalibrera batteriet (Google är din vän)

Ett annat tips är att stänga av WiFi, bluetooth, GPS, Auto-synk när det inte används. Det kan kännas tråkigt att man behöver göra sånt på en telefon i standard-utförande, stänga av funktioner som man har fått med för att använda, men det är den bittra verkligheten med DHD'n då den har fått ett alldeles för litet batteri redan från scratch!

Du kan även sänka ljusstyrkan på skärmen, där kan du göra en stor vinst av batteritid.
    Med en så stor skärm som det är på DHD'n, så är det förståeligt imo att den drar mycket ström.

En till grej.. om du har HTC Sense konto. Ta bort skiten!
    HTC Sense använder en otrolig mängd CPU, vilket dränerar batteriet något fruktansvärt.

Sen finns det annat du kan göra, men det är lite riskablare ingrepp och då krävs det nog lite studier innan du vill ge dig in på det. (custom-ROMs + custom-kernel) :)

flamur gillar detta.
  7. flamur

flamur Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Mycket trevlig läsning muhsli tack :) Ska testa allt detdär. Skärm och gps osv är logiskt javisst och det stänger jag av när jag inte använder det redan så. Kör skärmen med "auto", för låg inställning fungerade inget bra när jag var ute och skulle läsa på skärmen. Hoppas auto ska vara lite snällare än att köra någorlunda högt hela tiden iaf.

Custom roms+kernel, hur stor skillnad är det? vinner man så pass mycket batteri att det är värt byte? *om jag vill behålla alla finesser osv?*

8. muhsli

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Så lite så :) pröva dig fram, man kan vinna ganska många timmars batteritid genom att begränsa inställningar.
    Autobrightness är enligt mitt tycke ändå lite ljusare än vad det behöver vara + att det aktiverar ljus-sensorn.

tja för att dra ett exempel: Android Revolution HD 3.3
    en custom-ROM som visuellt är detsamma som standard-ROMen
    Inga applikationer blockas bort förutom bloatware (SoundHound ex.)
    Allt ser ut som vanligt, med Sense, med undantaget att allt flyter på klockrent!
    Utvecklaren har optimerat OSet på många bra sätt, samt implenterat en custom-kernel som möjliggör överklockning om så önskas.
    Denna kernel är undervoltad upp till 1GHz, vilket är den frekvensen standard-kerneln uppgår till. Kort och gott, den nya kerneln drar mindre ström, vid samma frekvens som standard-kerneln. :)
    Sen så rekommenderar allt som oftast ROM-utvecklaren att man flashar en passande radio, vilket även det kan påverka batteriförbrukningen positivt.
    Men det är ofta väldigt individuellt, och allra bäst är det om man provar sig fram vilket radio som passar bäst för en själv.
    Den rekommenderade radion ska generellt vara välfungerande för alla.

Bara för att ge en hint om min syn på saken, så kan jag tala om att jag skulle aldrig få för mig att gå tillbaka till standardutförande igen.
    Jag kan köra min telefon i 2 dygn med enkelhet (även 3, men då är det minimalt användande som gäller), detta skulle aldrig vara möjligt med standard-ROM.
    Telefonen är mycket rappare, och att bläddra genom hemskärmar, scrolla appdrawer osv är mjukt och laggfritt!
    Man inser inte hur seg standard-ROMen är förrän man håller i en telefon med custom ROM.

Android Revolution HD rekommenderar jag starkt!
    Den finns i två utföranden
    FroYo 2.2.1 -versionen, Revolution HD 3.3 (uppdateras troligtvis ikväll, alt. imorgon till 3.5)
    Gingerbread 2.3.2 -versionen, Revolution HD 4.0 b4 (uppdateras så fort HTC släpper den officiella gingerbread-releasen, vilket förhoppningsvis sker inom en vecka, och går därmed ur beta-stadie)

Är du intresserad så kan jag bistå med lite läsning ;) tips om bra länkar till xdadevelopers.

Mvh

Last edited: 10 apr 2011
  9. Oshcar

Oshcar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det två saker som för mig drar mest ström är 3g och wifi dvs mobilt internet och klockningen. Att via någon smidig app kunna stänga av internet gör mycket, du stänger av det när du inte använder det helt enkelt. Jag använder CM7 rc4 rom och kan klicka av uppkopplingen via notification baren.

Det andra är setcpu som kräver root, där har jag en underklockning på 245 när skärmen är av och 768 max när skärmen är på. När skärmen är av så kan jag nästan utan att överdriva säga att den drar noll av batteriet, kanske 1procent varannan timme.

Skulle heller inte jag gå tillbaka till stock frivilligt.

10. flamur

flamur Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

ofyfan vad ni kan. blir så ivrig att jag inte vet var jag ska börja ^^ *allvarligt*

Måste tyvärr diska och glo på en film hos polaren först... men detta mina nyfunna vänner blir att testa. Lät ju otroligt smart att få ner volten lite med samma klock. Då jag håller på med klockning till datorn följer ett frågetecken... hur stabil blir den med samma klock och lägre volt? finns det några stresstester att mosa på över nätterna? :)

Än en gång, detta var mycket matnyttigt från båda. STORT tack :)

@muhsli, det kanske blir några privata pm till dig med dumma frågor framöver ;) hehe håll i dig :)

11. muhsli

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Det finns stresstester att köra! :) rekommenderas då ingen kan tala om hur din CPU beter sig vid OC/UV.
    Vissa CPU's gillar att överklockas, andra gör det inte. detta är ett välkänt faktum.
    Min CPU gillar det :) har kört en del tester på 1,6 GHz, det funkar klockrent!
    Det finns folk som kör på 1,8GHz, och folk som även har testat 2GHz.
    Detta är givetvis inget som rekommenderas för dagligt bruk, då det helt enkelt inte är nödvändigt på något plan.

Visst, det är bara att höra av dig om du undrar över något! :)

12. Mozze

Mozze Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    97

MINA ENHETER

ta baort juicedefender och allt sånt skit, din mobil är ny säger du? kör bara på och ladda varje kväll, batteriet är inkör tom ca 2veckor, mitt orginal batteri är riktigt bra nu och krossar även 1600mAh batteri också. :D ;P

13. swampmonkey

swampmonkey Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

hur kan 1230mAh krossa 1600mAh?
    Det är varken kraftfullare eller gissningsvis tyngre, så jag vet inte vilken parallell verklighet som du lever i där det är så...
    please enlighten me

14. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Jag antar att han menar att 1230mAh krossar "1600mAh". :P

Mozze gillar detta.
  15. flamur

flamur Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag har missat att skriva, att mobilen är ny för mig, men inköpt begagnat :) Förlåt för det missförståndet. Så denna tråd kan vara bra att läsa i för alla som letar tips.

Ni får mer än gärna hålla er till konkreta tips och fakta. Uppenbarligen har mosse skrivit lite missledande, kanske inte behöver påpekas av alla. Tack.

16. Mozze

Mottagna gillanden:
    97

MINA ENHETER

i min parrallelverklighet är 1600mAh batteriet inte gjord i LIKA BRA KVALITET som ORGINALBATTERIET och DÄRFÖR HÅLLER DEN inte lika länge....

Lycka till med att hitta ett batteri som presterar bättre än orginalet.. tio trådar och fortfarande ingen som hittat än! så i din så kallade verklighet kan du iallafall läsa några trådar och "fylla på" lite information istället för att bara hoppa in och indirekt kalla folk dumskallar.

det är som med USB-debugging, så fort nån skaffar det så dyker det upp en tråd som lyder: " min mobil laggar"... det är helt okey att söka informationen i dem trådar som faktiskt finns redan!

Last edited: 11 apr 2011
  17. swampmonkey

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

fast i en normal verklighet så betyder 1600mAh att det är ett batteri med kapacitet av 1600mAh, inte ett batteri med en klisterlapp som säger att det är på det.

Det du ger är bara siffror, på en ettikett, inte faktiskt kapacitet, och där är dina 1600mAh batterier inte på 1600mAh, utan på betydligt mindre.

Det är lite som att säga att tjockt stål är svagare än tunnt stål. end of story.
    när det i själva verket är så att det tjocke stålet är ihåligt och fyllt med margarin.

Eller att 300hästkrafter är slöare än 180, för att Conny i byn sa att hans 740a hade 300 och du körde ifrån honom med din Passat.

Min poäng är, om du ska säga att 1230 mAh är sämre än 1600mAh, kan du även upplysa om att de här 1600mAh inte är riktiga, utan bara vad som uppges på etiketten. för annars är det enbart fel..

att upplysa om att kinabatterier inte är ett alternativ är bra.

jag efterlyser bara lite stringens i forumen, för alla halvfärdiga inlägg skapar bara mer förvirring hos folk.

18. swampmonkey

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

ursäkta för tramseriet.
    widgets, program som ligger i bakgrunden och sådant drar en hel del kraft, håll borta onödiga widgets, installera en "taskmanager" och kolla ifall något du har installerat alltid ligger igång, meddelanden, gmail, och några till är naturligt, de widget du har t.ex. men har du något program installerat som känns onödigt, och som dessutom ligger igång kontinuerligt kan det vara idée att kasta ut det.
    HTC's sense grejen som syncar mot internet verkar för de som använt det dra en hel del batteri förövrigt.

att byta rom, och klocka ner processorn gav markant bättre batteritid för mig, bara att man blev av med aktier och annat som ville ligga igång kändes ju skönt.

19. Mozze

Mottagna gillanden:
    97

MINA ENHETER

installera en app som heter "quick settings" där kan du snabbt komma åt allt och slå på/stänga av funktioner när de inte behövs. funkar bra för mig som har nyttjar allt telefonen har att bjuda på. i början kan det tyckas som att batteriet töms fort men samtidigt så står man och pillar på den från då man vaknat tills då man lägger sig.. :P så när du har kommit förbi ny-mobil-fasen så kommer batteriet räcka mycket längre,samt att batteriet kommer vara mer inkörd.

att roota mobilen kan hjälpa men samtidigt så kan det fungera minst lika bra utan också. man måste vänja sig vid mobilen lite helt enkelt. vissa appar kan ligga och "dra" i bakgrunden men det gör dem oftast endast om de har uppkoppling mot wifi/3G. men det är inte många appar.. ha inte igång autosync och synca när du själv känner för det, det gör riktigt stor skillnad också!

Last edited: 11 apr 2011
  20. Mozze

Mottagna gillanden:
    97

MINA ENHETER

alltså, 2 > 1 visst, det förstår man väl.. men ett batteri på exakt 1600 mAh kan mycket väl prestera sämre än orginal batteriet hos DHD på 1230mAh, det behöver nödvändigtvis inte vara lögn om just det pga nå ettiketter. kvalitén kan vara anledningen till att trots att den är på 1600mAh så laddar den inte lika fullt i längden...