Skapa första Android-app

Discussion in 'Frågor, support och diskussion' started by googleye, Nov 8, 2012.

  1. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Joined:
    Mar 8, 2010
    Messages:
    2 255
    Likes Received:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Pluggar nu sista året gymnasiet i teknikprogrammet, design. Vi har som många säkert vet projektarbete den här tiden och jag börjar tröttna på det min grupp håller på med så jag funderar på att börja om, och då skapa en androidapp. Frågan är om ni tror att jag klarar av att visa upp något presentabelt om jag börjar nu fram till maj-juni nån gång?

    Bakgrund: Jag har läst grundläggande c++ för två år sen och läser nu Java i Prog C kursen, vi har hittills bara skrivit program som körs i konsol och tränar just nu på att objektorientering och att använda olika klasser. Vi lär oss också den här veckan hur man låter ett program dra info från en textfil.

    Jag tänkte börja med att få igång Eclipse och läsa igenom alla tutorials på andoid.developers.com. Fler saker som kan hjälpa? Om jag bestämmer mig för ett spel, är Unity en bra väg att gå?

    Och till sist, är det möjligt? :P
     
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Joined:
    Oct 14, 2009
    Messages:
    2 349
    Likes Received:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det går absolut att hinna skapa något på den tiden...fast det beror ju på hur mycket tid du lägger ner, hur snabbt du lär dig programmera Androidspel och vad du försöker utveckla.

    Skissa upp spelidén och se till att den är realistisk. Att skapa ett labyrintspel går säkert jättebra, men att skapa ett rollspel med multiplayer och mängder med grafik kommer bli tufft.
    Se till att ha en grundidé som du garanterat hinner med och är på rätt nivå för det betyg du siktar på och ha sedan utökningar av den idén som du lägger till när du ser att tid finns.
     
  3. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Joined:
    Mar 8, 2010
    Messages:
    2 255
    Likes Received:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Något avancerat funderar jag absolut inte på, vi jobbar redan så att vi bygger klart vår grundidé och lägger till sen. Bygga spel blir det sista jag väljer, helst vill jag bygga en produktiv app eller liknande men har inga idéer just nu.

    Jag kommer att lägga ner så mycket tid jag har iaf, kan sitta o skriva kod rätt länge utan att tröttna.

    Skickat från min Xperia S
     
  4. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Joined:
    Mar 8, 2010
    Messages:
    2 255
    Likes Received:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Skiljer det mycket på vanlig java och sättet man skriver appar på?

    Skickat från min Xperia S
     
  5. x10_minipro

    x10_minipro Senior Droid Medlem

    Joined:
    Feb 2, 2011
    Messages:
    1 093
    Likes Received:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Skiljer och skiljer, det är JAVA man skriver, men man måste lära sig använda de bibliotek och även xml. Lite skillnad är det mot att skriva "pure java" men inte språk skillnad.

    Kolla in thenewboston.com
    Jag har tittat cirka 50 videos på apputveckling och cirka 40 på java. Sen läst lite guider runt om på internet + en 4 dels java bok. Tycker videorna fungerar riktigt bra. Han ger bra exempel samtidigt som man förstår vad man gör
     
    googleye likes this.
  6. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Joined:
    Mar 8, 2010
    Messages:
    2 255
    Likes Received:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Okey, försöker få eclipse att upptäcka min keyboard.class fil men de fungerar inte. Har lagt den i bin mappen, fungerar inte. Har lagt den i en enskild mapp och lagt till den till class folder, fungerar inte

    Skickat från min Xperia S
     
  7. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Joined:
    Dec 12, 2009
    Messages:
    1 594
    Likes Received:
    172

    MINA ENHETER

    Va? Vad försöker du göra? :P
     
  8. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Joined:
    Mar 8, 2010
    Messages:
    2 255
    Likes Received:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Hehe. Har en fil som låter mig läsa keyboard input för programmen jag gör, tex mata in ett eller två. När jag använder jedit räcker det om filen(.class) är i samma mapp som alla andra. Men i eclipse får jag errors överallt där jag försöker använda den. Ska posten en kodsnutt som visar vad jag menar.

    Skickat från min Xperia S
     
  9. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Joined:
    Mar 8, 2010
    Messages:
    2 255
    Likes Received:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Code:
    public static Shield setUpShield(){
    	System.out.println("Choose a shield: ");
    	System.out.println("1. Light shield");
    	int choice = Keyboard.readInt();
    Här får jag alltså fel på rad 4, "Keyboard cannot be resolved"
     
  10. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Joined:
    Oct 14, 2009
    Messages:
    2 349
    Likes Received:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Posta dina filer i helhet så vi kan se hur det ser ut.
    Importerar du Keyboard i den klass som accessar den?
    Har du bara en class-fil? Om du har java-filen så lägger du den enklast i src-foldern så fixar Eclipse det. Tryck ctrl+shift+o så ordnas alla importerar automatiskt.
     
  11. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Joined:
    Mar 8, 2010
    Messages:
    2 255
    Likes Received:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Code:
    Tekken
       src
          tekkenpackage
             Character.java
             Game.java
             Shield.java
             Weapon.java
       lib
          classes[Project > Properties > Java Build Path > Libraries > Add Class Folder]
             keyboard
                Keyboard.class
    
    Jag importerar inte Keyboard, det har inte behövts i andra program? Jag har bara class filen precis.

    EDIT: Din genväg fixade det, det var så enkelt så man importerade klassen, hade testat förut men visste inte exakt vad jag skulle skriva.

    EDIT2: När jag kör får jag

    Code:
    Exception in thread "main" java.lang.NoClassDefFoundError: Keyboard
     
    Last edited: Nov 10, 2012
  12. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Joined:
    Oct 14, 2009
    Messages:
    2 349
    Likes Received:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Om du kör programmet utanför Eclipse så måste du ange classpath till de klasser du använder som inte ligger på standard-classpath.
    Vilket kommando använder du när du kör?

    Något sånt här kan fungera att köra från src-foldern på en Windows-burk:
    java -cp "..\lib\classes\" tekkenpackage.Game
     
  13. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Joined:
    Mar 8, 2010
    Messages:
    2 255
    Likes Received:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Tror vi har missförstått varandra. Hur som helst kör jag nu apputveckling i eclipse och skoljavan i jedit.

    Kan man pausa ett program utan try och catch?

    Skickat från min Xperia S
     
  14. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Joined:
    Oct 14, 2009
    Messages:
    2 349
    Likes Received:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Vad är det som inte fungerar och var får du felet? I vilket fall som helst så måste Keyboard-klassen ligga i classpath för annars få fungerar det inte. Det är samma sak överallt, i Eclipse, jEdit eller på kommandorad.

    Nej, det går inte att pausa utan try catch. Utan try catch så skulle ditt program krascha vid fel. Nu kan du hantera det snyggt om det inträffar.
    Ett tips är att lägga ut det i en egen metod så blir det snyggare:
    Code:
    private void sleep(long milliseconds) {
    	try {
    		Thread.sleep(milliseconds);
    	} catch ( InterruptedException e ) {
    		//Sleep interrupted. Do nothing.
    	}
    }
    
    Då anropar du bara på din egen sleep med (för att sova i 100 millisekunder): sleep(100);
    Snyggt och enkelt "utan" try catch.
     
    Last edited: Nov 12, 2012
  15. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Joined:
    Mar 8, 2010
    Messages:
    2 255
    Likes Received:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Jag kodar i Ubuntu :-)

    Nu har jag fixat det, om man anger classpath till projektet och importerar filen i klassen man använder den fungerar det. Verkar dock inte som att man kan använda programmet i consolen som finns i eclipse, det körs tills att en variabel ska bestämmas med keyboard sen kan man inte göra mer, terminalen fungerar bättre.

    Tack för den det ser mycket smidigare ut!

    Skickat från min Xperia S