Fråga: Skapa kontaktkort till organisation

Diskussion i 'Off Topic' startad av nexusS, 15 apr 2023.

1. nexusS

nexusS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    348
    Operatör:
    Comviq

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Finns det något enkelt sätt jag kan skapa ett kontaktkort som nya kollegor kan ladda in i mobilen?
    T ex gruppen X får ett kontaktkort för att nå viktiga nummer både inom och utanför organisationen.
    Jag ska själv kunna administrera detta så att hag kan lägga till/ta bort nummer.

Har ni något tips?

2. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Jag läste "kontantkort", men ser nu att du skrev "kontaktkort". Jag började fundera i termer som: "men ingen operatör erbjuder väl kontantkort till företagskunder...?". Tog en stund innan jag insåg misstaget hehe.

Om du ska få ett bra svar av någon, så borde du kanske nämna ungefär hur många nummer det gäller, som ska ingå i "nummersamlingen". Och om samtliga kollegor använder samma telefonfabrikat eller om det är olika (Android? Iphone?), samt huruvida det är renodlade jobbtelefoner eller blandat med privata telefoner. Om Android, finns ett google-konto för organisationen eller används privata google-konton eller något annat?

Spontant tänker jag att det absolut enklaste är att du exporterar kontakterna det gäller som en .vcf-fil (vCard) från ditt eget konto. Denna fil kan skickas till medarbetaren på valfritt sätt (epost, mms osv), och importeras i kontaktappen väldigt enkelt. Tar sekunder allt som allt.
    Det brukar då bli så att just dessa kontakter hamnar under en egen etikett eller i en egen grupp, beroende på telefonmodell. På min telefon heter gruppen "Importerades xx" där xx är datumet. Man skulle ganska enkelt kunna byta namn på gruppen till något valfritt, och "uppgradera" gruppen så att den syns tydligt i någon vy i kontaktappen.
    Nackdelen med denna metod är att inga ändringar går att göra lika enkelt, det blir då upp till var och en att lägga in ändringar. Du kan inte göra ändringar, iaf inte själv och på distans.
    Exempelvis kan man på länken contacts.google.com skapa en sådan .vcf-fil som jag nämner ovan, om du skulle ha kontakterna synkade till ett Google-konto. Det går även att importera direkt på den webbsidan, om det är så att medarbetarna har Google-konton.

Annars finns det kanske mer avancerade lösningar, finns säkert någon dedikerad app/tjänst för detta, som jag dock tror kan krångla till det onödigt mycket.

Om ni använder Google Workspace, Microsoft Exchange eller liknande lösning, så finns kanske alternativ för att distribuera kontakter inbyggt där. En sån lösning vore kanske att föredra, särskilt om ni redan har något administrationsverktyg utrullat på varje telefon.

Om alla använder jobbtelefoner knutna till företaget, så skulle en lösning kunna vara att skapa ett helt eget google-konto för detta ändamål. Sen måste alla telefoner vara inloggade även på det kontot, och i kontakt-appen kan ni ställa in så att kontakterna från det kontot ska synas på något smidigt sätt. Detta har flera nackdelar, bland annat att varje medarbetare kan göra ändringar som synkas till alla andra, och även integritetsaspekter såsom att spårning av användarna skulle kunna aktiveras. Denna lösning skulle jag bara rekommendera om det är ganska många kontakter det gäller. Jag känner till ett företag där varje jobbtelefon förväntas innehålla typ 50 jobbkontakter som behöver uppdateras/ändras ibland, och då har man gjort precis så med ett gemensamt google-konto för alla (och har då även lagt in begränsningar i vad varje användare kan göra på telefonen, genom någon applock-liknande app tror jag, men det sistnämnda blir ju inte alls särskilt smidigt).

nexusS och Kristy gillar detta.
  3. nexusS

nexusS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    348
    Operatör:
    Comviq

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Tack för att du svarade, T9 ville också va det till kontantkort ;-)

Nå väl, alla har Exchange men alla har inte jobbtelefon utan det finns privata. Vi använder både Android & iOS.
    Jag får grotta ner mig mer i dina förslag, men som sagt vill jag säga tack så mkt!