Skapa WLAN/WiFi till Android med hjälp av laptop?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Xboy, 28 aug 2009.

1. Xboy

Xboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Min laptop är direktansluten via ethernetkabel till Internet, men den har även inbyggt trådlöst nätverk. Jag kör Windows Vista (svensk 64-bitarsversion, givetvis med riktig licens). Går det att med något program få datorn att skapa ett trådlöst nätverk :) WLAN/WiFi) som min Android-telefon kan använda, ungefär som datorn vore en trådlös router?

2. Smergo

Smergo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det beror på både ditt wlan-kort och vilka drivers du kör.

Du måste ha ett kort som går att köra i så kallat master-mode, och sedan måste du ha drivers som tillåter att du gör det också.

3. Xboy

Xboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Ah tack, då är det nog kört - jag har en Acer Aspire 5920G, och support och underhåll av drivrutiner till datorn är extremt dålig; till och med på det stadium att jag sannolikt inte kommer att köpa något Acer har tillverkat igen (grafikkortsdrivrutinerna har inte uppdaterats på ett par år, avsaknad av 64-bitarsdrivrutiner, avsaknad av dokumentation för befintliga drivrutiner och en svensk support som behandlar en som man vore tre år gammal så att säga).

Nåväl, då har jag iallafall fått ett svar. Tack, Smergo.

4. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Det borde gå att få till detta bakvägen... :-)

Använd laptopen som klient som är uppkopplad mot en WLAN-GW som råkar vara din Android-telefon. Det du nu saknar för att få detta att fungera är en "default-route" mot laptopen, samt att du måste ha en DNS att ansluta till. Bägge dessa går att göra från kommandoprompten om du är root...
    ...och du behöver någon form av accesspunkts-app (typ tether-app) för att få telefonen att bli GW också...
    ...samt att du måste sätta upp Internet connection sharing (NAT) i laptopen också.

Sätter du upp en web-proxy i laptopen, så behöver du bara veta vilken IP-adress laptopen får på wifi-länken för att kunna koppla upp via proxytjänsten där, då räcker det att dra igåång tetheringen och konfa upp proxyn för att kunna använda http-baserade tjänster den vägen...
    ...jag rekommenderar dock att köpa en WLAN-router för ca 200kr istället, se:
    http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s41419250&o=produkt_pris_inkmoms