Skatteregler ang. lön

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 28 nov 2011.

1. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Tjena!

Just sett att jag kan ha betalat på tok för lite lön. Jävla arbetsgivare som gjort fel antagligen. Arbetar extra inom handels vid sidan om högskolans studier.

Just nu betalar jag, om jag inte läser helt fel, runt 18% skatt.

Jag arbetar ju inte direkt mycket men kommer nog ändå tjäna dryga 100k.

Någon som vet lite mer om vilka gränser det är och vad som faktiskt gäller?

2. TazZy

TazZy Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

3. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Väldigt! Tack!

Försökte räkna på skatteverkets hemsida men där måste man ju fylla i alla uppgifter...

Har läst på lite mer och det ser ut som om jag skattar lite för lite men ändock inte så mycket som jag trodde. Ligger denna månaden på 16% men i snitt bör jag ligga på 22%. Förhoppningsvis har min chef avstämningar varje månad till skatteverket och tar hänsyn till vad jag tjänar (man jobbar ju som en **** på sommaren och vintern) så det inte är så att han prellat 16% hela året runt. Då kommer jag få ett par tuss i skattesmäll :(

4. josåatt

josåatt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    118

MINA ENHETER

Är arbetsgivaren sidoinkomst ska han dra 30% annars ska han dra enligt tabell. Tycker du ska fylla i allt på skatteverkets sida och se hur mycket du kommer få betala totalt i skatt och sen titta på lönespecar för att se hur mycket som faktiskt betalats in. Du kan börja betala in själv till ditt skattekonto redan nu (alt. efter 7 december om du är bland de sista som får slutskattebesked) och sen sprida ut betalningarna månadsvis för att slippa en stor klumpsumma till november.