Skatteverket och periodisk sammanställning

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Mikelo, 23 jan 2013.

1. Mikelo

Mikelo Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är det någon som skickar in periodisk sammanställning över appförsäljning till skatteverket?

Skatteverkets hemsida är kryptisk och deras svar är lika kryptiska. Jag har googlat och inte kunnat se att någon verkar skicka in periodisk sammanställning när det gäller försäljning av appar via Google Play. Däremot verkar man göra det för AdSense aktiviteter...

Följande svar fick jag av skatteverket:

"Hej!

När det gäller bestämmande av omsättningsland vid försäljning av appar så beror det på hur avtalet mellan dig och Google ser ut. Om det är du som är säljare till privatpersonen eller om du säljer appen till Google och dom i sin tur säljer den till privatpersonen.

Om du säljer direkt till privatpersonen ska du ta ut svensk moms och ingen periodisk sammanställning ska lämnas.

Om du säljer till Google så ska periodisk sammanställning lämnas.
    Med vänliga hälsningar

Lars Moberg"

Vad har ni för kommentarer i frågan?

2. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag ser på Google Play Store så här:
    Vi säljer till privatpersoner. Det kan iofs vara företag, men vi ser aldrig att de åberopar sitt VAT-nummer.
    Av Google köper vi endast en tjänst för leverans av appen. Vi säljer inget till dem.

Alltså, periodisk sammanställningen behöver ej skickas in.

3. b.lindahl

b.lindahl Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Precis som @e7andy säger så behöver man inte skicka in periodisk sammanställning för appförsäljning i Google Play Store. Jag har frågat Skatteverket vid två tillfällen tom och de bekräftar att det också är så det ser på det hela.

4. Mikelo

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det känns skönt att få detta bekräftat. :)

Det är konstigt hur olika svar man kan få i frågan från Skatteverket. Det borde inte vara helt ovanligt med app-försäljning via Google Play så att de måste hitta på nya kreativa svar varje gång någon undrar något.

Skatteverkets första besked:

"Hej,

Google själva anser att du som säljare av appar gör försäljningen av själva appen till dem. I samma andetag köper du mycket riktigt en förmedlingstjänst, där Google förmedlar i eget namn (dvs. kunden, jag tex. , får aldrig kännedom om vem du är - hade Google förmedlat i annans namn hade jag som köpare kännt till dig och DÅ hade du sålt appen till privatperson). Google reglerar allt på samma "avräkning" och gör avdrag för sin förmedling, mellanskillnaden blir din "vinst" (eventuellt för du kan ju ha andra kostnader för appen och då minskar det vinsten).

Under denna förutsättning stämmer det att du ska redovisa enligt vår text nedan, i ruta 39 på skattedeklarationen. Den som säljer tjänster eller varor till en annan näringsidkare inom EU (som är momsregistrerad inom EU) ska också skicka in en periodisk sammanställning (PS) (EU:s momsredovisning). Om du enbart säljer tjänster (till andra EU-länder) ska du bara skicka in PS var tredje månad. Observera att datum att skicka in PS skiljer sig från datum för skattedeklarationen."

5. b.lindahl

b.lindahl Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Otroligt förvirrande svar du fick tycker jag. Väldigt många frågetecken vad som gäller och vad de avser i första stycket.

Oavsett så säljer man ju inte en tjänst till Google. Det är ju Google som säljer förmedlingstjänsten till dig som utvecklare.

Sen huruvida man som utvecklare säljer till privatperson eller om det är Google som gör det spelar ju ingen roll för det handlar om privatpersoner och inte företag så jag förstår inte hur man skulle kunna få det till att man ska göra en periodisk sammanställning.

6. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Kunden vet vem jag (säljaren) är och jag vet vem kunden är.
    Logga in i Google Wallet och kolla vad som står på dina appinköp: Ex. "You placed an order with TouchType on 18 Oct."
    Kolla i Google Checkout på en försäljning så har jag kundens namn, adress och emailadress.
    Det står också att jag fick en order och att jag drog pengar från kundens kreditkort.

Skatteverket har dålig koll här.

7. Mikelo

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för bra svar. Jag ska nog ta ett varv till med Skatteverket och ge dem lite feedback. De måste helt enkelt bli bättre på att informera vad som gäller och informera rätt och samordnat för den delen med. Så här oklart och felaktigt får de inte svara helt enkelt.