Skicka in sin app-idé till Telia Appmiljonär?

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av niklas78, 1 augusti 2011.

1. niklas78

niklas78 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om ni har en bra app-idé skulle ni våga skicka in den till Telia Appmiljonär-tävlingen? Telia max 25 - Appmiljonär | Facebook

Jag känner mig lite skeptisk, vad är det som säger att de inte tar idén och gör den själva så att säga?

2. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Mottagna gillanden:
    47.294
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det går aldrig att utesluta utan är en risk du får ta för att få en möjlighet att förverkliga din idé både gratis och snabbt.

Telias appar som i dag finns på Market/App store är till för deras tjänster och så vitt jag känner till utvecklar de varken spel, nyttoprogram eller dylikt.

3. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.199

MINA ENHETER

Att de inte gör det själva är egentligen lite irrelevant. Det man borde vara rädd om är väl snarare att deras samarbetspartner som är de som troligtvis kommer utveckla den får lyssna på många bra idéer som de sedan modifierar eller liknande.

Annars håller jag med bernard, det får väl ses som en risk för vinsten du kan nå om du känner dig manad att gå med i en sådan tävling.
    Tävlingsvillkoren finns på den hemsidan som är länkad av TS.

Tävlingsreglerna är inte så långa och det står att all inkomst ska tillfalla en själv, det som kan vara viktigt att poängtera är bland annat detta:
    och

4. bunker

bunker Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag funderade på att skicka in min idé men sen tänkte jag efter lite. Det här är en tävling. Vinster i tävling kan beläggas med vinstskatt vilket inte Telia tar på sig i tävlingsreglerna. Att vinstskatta för 10 veckors utveckling plus marknadsföring skulle kunna bli en mardröm utan dess like...

Fast jag är inte säker på i vilka lägen man faktiskt är skyldig att betala vinstskatt.

Å andra sidan, att betala vinstskatt i stället för att bli tvungen att betala F-skatt och inkomstskatt är ju en fördel...

5. niklas78

niklas78 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja precis, det var så jag tänkte också. De som sitter i juryn eller vilka som helst som får se bidragen egentligen.

Ja det kanske är så man får se det.

Att jag frågade hur ni skulle göra är för att jag tänker att ni är också utvecklare och kan antagligen, åtminstone i princip, utveckla appen själva, och då försvinner en del av värdet av vinsten i tävlingen.

Jag får också lite känslan av att TS framför allt är ute efter "enkla" appar, och de är ju ännu enklare att utveckla själv. Hade appen varit otroligt komplicerad att utveckla så hade värdet på vinsten varit större (svårare och mer tidskrävande att göra den själv).

Just nu lutar jag mot att inte skicka in den appidén jag tänker på, för jag misstänker att den är för tekniskt komplicerad och då är det bara onödigt att skicka in idén så att någon potentiellt skulle kunna sno den.

6. JasonV

JasonV Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Comviq, Hallon
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, Hallon
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Telefon 2:
    Samsung 24 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S10
    Efter att ha läst den här tråden så har jag bestämt mig för att inte skicka in min ide..

Har redan ett företag som utvecklar en app åt mig :) har även en annan bra ide som jag hade tänkt spara till Telia..

Men chansen att jag vinner är extremt liten av alla som lär skicka in, då är min ide öppen att bli tagen av dom på telia.