Skicka mobil på service utan kvitto, möjligt?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Dikkie, 17 aug 2012.

1. Dikkie

Dikkie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    IPhone

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    IPhone
    Platta:
    iPad
    Platta 2:
    Samsung Galaxy S7 Plus
    Jag har en telefon, som jag tyvärr inte kan hitta kvittot på. Skärmen är på sätt och vis defekt, konstiga färger/fläckar på skärmen (ett vanligt fel om man kollar runt på nätet).
    Har jag någon som helst chans att få denna reparerad?
    Telefonen har inte funnit på marknaden mer än ett år och tillverkaren lämnar två års garanti, så det är inget snack om att det kan vara utanför garantitiden trots att jag inte har något kvitto för att påvisa detta.

Har kontaktat tillverkaren och de hänvisar endast till Butiken, Butiken tar inte in mobilen utan kvittot.
    Kan jag på något vis komma vidare med detta?

2. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

butiken du köpte telefonen ifrån har kvitto sparat på ditt köp oxå. Sen om man har rätt att kräva att dom ska ta fram det är en annan femma. Då det mesta garanterat sparas digitalt bör det inte vara något större problem att få fram om du tex handlat med kort. Har du betalat kontant kan det vara lite mer penibelt. Har du köpt på avbetalning är det busenkelt att få fram infon.

3. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Jag tror dessutom att IMEI står på kvittot så oavsett hur man betalar borde det ju inte vara några problem att hitta det :)

4. Biopower

Biopower Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Beror kanske på vilken butik?! Jag har haft min SE arc (som jag beställt på telenors hemsida) inlämnad på telenorbutik två gånger utan kvitto. De skannade streckkoden bakom batteriet och fick fram inköpsdatum. Fast jag kan tänka mig att inte alla butiker är lika serviceminded utan kräver säkert kvitto många gånger fast dom egentligen inte behöver.
    Ett tips är att en del butiker godtar om du kan visa inköpet på ett kontoutdrag. Gäller ju endast om du betalat med kort såklart.

5. maccis

maccis Ultra Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    752

MINA ENHETER

Kvittot är en värdehandling, butiken har inget ansvar att hjälpa till med det.

Vissa butiker kan inte ens skriva ut en kopia pga kassaregisterlagen. Beror på deras kassasystem.

Men hur eller hur ett kvitto är inte så svårt att fixa be en kompis skriva ett till dig. Det måste inte vara från ett företag som har utfärdat det.
    Skulle butiken säga nåt sånt ber du dem att ringa tillverkaren och fråga om ditt kvitto är okej.

Hoppas det löser sig.

Skickat från min GT-I9300

6. Brestellan

Brestellan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag lämnade in min telefon på Telia fast jag köpt den på nätet utan kvittot. Enligt Nokia som jag hade då. Är alla som säljer mobiler skyldiga att fungera som servicepunkt om de säljer det märket. De lär gnälla men hänvisa till tillverkaren. Annars kan du skicka den direkt till serviceverkstan de ser ju på Imenummer om garantin gäller.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

7. Dibbe75

Dibbe75 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tappade bort kvittot på min LG O3D när vi flyttade, började krångla strax efter det. Lämnade in den på Phone house och fick den krediterad efter ett par turer, att kvittot var borta var inte något problem alls.

8. huskul

huskul Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    552
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

MINA ENHETER

Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    dom scannar för att få IMEI och SN
    dom kan INTE få fram när den är såld

SE lämnar ut 16mån garanti från tillverkningen
    12mån garanti och 4mån för att butikerna ska ha den på lager
    under den tiden behövs det inga köpbevis
    om du har förlängd garanti så måste du kunna bevisa inköpsdatumet med kvitto

9. Biopower

Biopower Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

På något sätt måste de kunnat se att det var de som sålt den, och ev när. De skulle ju aldrig ta emot en telefon som de ej sålt och laga den på garanti.

IMEI står på kvittot har jag för mig och då borde de kunnat spåra fram kvittot genom att skanna baksidan på telefonen.

10. huskul

Mottagna gillanden:
    552
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

MINA ENHETER

Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    det är inte ex. SIBA som lagar telefonerna
    dom skickar ju iväg och då vill dom ha kvitto bara för att se om luren är köpt hos dom
    dom vill ju inte hjälpa dig om du inte har köpt den där
    verkstan som lagar telefonen bryr sig inte om kvittot när tillverknings datumet står på baksidan
    dom lagar sen fakturerar dom generalagenten

för att spåra telefonen till butiken som har sålt med hjälp av IMEI tar tid och alla kan inte få ut all info helle
    det är nog bara polisen om det handlar om grova brott

själv går jag direkt till verkstan och lämnar in
    har aldrig frågat efter kvitto

Last edited: 27 aug 2012
  11. Stefan-1987

Stefan-1987 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Som jag brukar säga till mina kunder, KVITTO ÄR ETT MÅSTE! Har du betalat med ditt bankkort kan du enkelt gå till banken och få ett utskrivet kontoutdrag. Då kan personalen i butik gå in på sitt datorsystem och plocka fram en kopia på kvittot. Har du betalat kontant och du inte har den blekaste när du köpte telefonen då är det svårt. Om du vet den EXAKTA tiden och summan ska det också kunna gå, det tar dock lite längre tid för säljaren. Om du har abonemang och inte har ett kvitto går det också att lösa.

Butiken vill så klart ha ett kvitto som ett bevis att du har köpt varan från dom. Om inga kvitton fanns skulle vem som helst kunna byta varor vart som helst. Alla butiker säljer alla märken, därför vill butiken ha ett kvitto för att se att varan är handlad från dom.

Last edited: 28 aug 2012
  12. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Så fort du säljer telefonen upphör all garanti att gälla så om polaren skriver ett kvitto har ingen butik nån skyldighet att hjälpa till vid en reklamation. Och det är butiken som ger kunden garanti, inte tillverkaren (även om nu de flesta tillverkare ger butiken garanti på köpet)

13. chrippe7

chrippe7 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 189
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Där har du dock fel.. Garantin följer med enheten, det är reklameringsrätten som endast finns kvar hos den ursprungliga köparen, men garantin följer med enheten så den som äger enheten har rätt till garantin. Sen är ett kvitto inte något måste, kvittot är bara för att hjälpa butiken och dig att enkelt bevisa att du har köpt produkten hos dom. Det enda som behövs är något slags bevis på att du har köpt enheten hos återförsäljaren, teoretiskt sett räcker det med att en vän följer med och agerar som vittne av att du köpt enheten hos återförsäljaren men det fungerar inte riktigt i verkligheten. Så vad som helst som bevisar att du köpt enheten hos den återförsäljaren duger, ett kontoutdrag eller ett foto av ursprungskvittot(därför är det bra att alltid fota/scanna in kvittona och spara dom på till exempel Dropbox så har du alltid kvar kvitto) räcker. Återförsäljarna kan försöka hävda att kvitto är det enda som gäller men det stämmer inte, dom säger oftast så för att de vet att det innebär extraarbete om inte kunden har kvitto och brukar således försöka hävda ur sig det.

Att försöka säga emot mig är ingen smart idé bara för att du hört något från någon som jobbar på butik eller liknande, jag är otroligt insatt i konsumentköplagarna och vet vad jag som konsument har rätt till.
    Skickat från min Transformer TF101 via Tapatalk 2

evening.beam gillar detta.
  14. Buzz

Buzz Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 286

MINA ENHETER

Det där låter bra. Hur bevisar jag det när butiken säger att det är fel?

15. Mundane

Mundane Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    281

MINA ENHETER

Jo, det kan man visst. Man får fram exakt inköpsdatum genom IMEI.
    SE (Som nu heter Sony) hade 24 månaders garanti på alla sina lurar, inte 16.
    Jo, det krävs köpbevis även om telefonen skulle vara några veckor gammal. Varför ska tex Telia bekosta en reparation på verkstad åt en person som köpt sin Telefon på Tele2?

Det är ungefär som att du köper en Saab och vill använda nybilsgarantin på Volvo.

16. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Ja det är väl inte helt omöjligt att du är bättre skolad än mig. Min erfarenhet sträcker sig blott till säljaryrket och där igenom utbildning av den lokala konsumentvägledaren (på mitt initiativ faktiskt). Men det var många år sedan. Kanske har saker och ting förändrats. Det ska jag kolla upp vid tillfälle. Din arroganta stil får mig dock att misstro dig, kanske är du en sämre psykolog än jag? Förresten är konsumentköplagen EN lag bestående av flera paragrafer, kan vara bra att veta om du ska tillrättavisa andra på forum och annorstädes.

Tills vidare rekommenderar jag läsare här att varken lita på mig eller chrippe i denna fråga utan slå konsumentvägledaren en pling eller försöka tolka lagen på deras hemsida.

17. huskul

Mottagna gillanden:
    552
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

MINA ENHETER

Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    har aldrig sagt att SAAB lagar VOLVO

om du går till SIBA så vill dom ha bevis/kvitto att du har köpt den där
    MEN om du går direkt till verkstan så sk*ter dom i vart du har köpt den

18. Mundane

Mottagna gillanden:
    281

MINA ENHETER

Nu var det inte frågan om Siba utan om Telenor varpå du sa;
    "dom scannar för att få IMEI och SN
    dom kan INTE få fram när den är såld "

Vilket är helt fel.
    Du kan gå till Tre, Telia och Telenor utan kvitto för att lämna in luren.
    De ser exakt när du köpt den.

19. Fructis

Fructis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jobbar på Phonehouse.

Om garanti ska änvändas så SKA kvittot vara med, oavsett var telefonen kommer från.

Är en telefon köpt på Siba så vill vi ha kvitto från Siba, detta för att styrka att det är telefonen ifråga (IMEI) samt se datum då den köptes (ifall garantin finns kvar)

Är telefonen köpt hos oss så finns den på din kundkod (se persnr) Alternativt kan IMEI användas för att söka om den är köpt inom Phonehouse. Vilket medför att kvitto kan skrivas ut på nytt.

Kort sagt: Kvitto ska alltid finnas med vid eventuell serviceorder/garantiärende. Punkt slut.

20. Mundane

Mottagna gillanden:
    281

MINA ENHETER

Ja, hos er på Phone house kanske. Det stämmer inte hos operatörerna.