Skicka paket från UK

Diskussion i 'Allmänt' startad av otto, 31 dec 2010.

1. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

En bekant som bor i UK har beställt en telefon (Nexus S) hem till sig. Tänkte först att hon bara skulle lägga ner den i en DHL-låda och lämna in, men fick lite ångest av deras leveransgaranti.

För det första måste jag bara få säga att alla fraktbolags hemsidor är helt jävla otroligt sämst. dhl.domän är tex inte samma sak som dhlservicepoint.domän. Lätt att komma på, speciellt när de inte ens länkar till service point från DHL. Schenker listar inte ens fraktpriser och FedEx beräkning innebär så många olika egna termer att man måste öppna minst tre andra flikar för att först alla alternativ. Royal Mail har i alla fall en pristabell, men går man ifrån den (för att få högra garantivärde) är vi tillbaka på medeltiden. Dessutom länkar Royal Mail i sin Customer Service till någonting som heter Parcelforce och Post Office, var och en med andra fraktpriser än Royal Mail.

Suck.

Så vad gäller vid frakt från UK? Är såklart orolig för att min telefon ska kastas omkring för mycket, gå sönder och sedan inte kunna få ersättning för det. Vi pratar värde på strax under 5000sek.

DHL har som högsta "liability" $100, dvs 700kr, och speciella försäkringar kan därtill tecknas. Försäkringarna finns det ingen information om.
    FedEx är dyra som få, trist.
    Schenker är en återvändsgränd.
    Royal Mail verkar vettigt, men förstår inte fraktpris, det verkar för lågt. 500g till SE kostar £8.75 med £47 maxkompensation och 11.25 för £500 maxkompensation. Går att spåra och kräver påskrift vid uthämtning. Samtidigt skriver DHL i sin prisjämförelse "Royal Mail/Parcelforce £33.99" och listar sitt alternativ till ~£25.

Förvirringen är total.

2. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Royal Mail är billiga och dessutom bra.
    Har beställt ganska mkt från england som skickats via royal mail och flera ggr reagerat över att det skulle varit dyrare för mig att skicka samma paket inom sverige med svenska posten än vad engelsmännen betalar för att skicka den till sverige... iallafall innan schenker dök upp på marknanden.

Bäst är ju om hon besöker ett postkontor och pratar med en medarbetare om vad som är lämpligast. Ev kanske sedan beställa den tjänsten via royal mails hemsida om det går att få ner priset..
    Dubblakartongen med frigolitpluppar mellan ytter och innerkartong ska räcka bra som skydd.

3. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Tror inte du behöver vara så orolig om telefonen bara är ordentligt ner packad. Gör som dweebling säger kommer fungera bra. Jag har också skickat med royal mail och det gick jätte bra. Kan rekommendera.