Skickade in mobilen på garanti. ANOVO låsas som om inget är fel.

Diskussion i 'Blade' startad av siXor, 26 feb 2011.

1. siXor

siXor Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det var jag som rekommenderade ZTE Blade-telefonen till min bror och känner mig därför skyldig till alla problem som har uppstått med den.

Nåja. Så här är det: Vi köpte telefonen från tele2 för nån månad sen. Direkt när vi fick den var det problem i speciellt market och youtube där man inte får alla träffar. Sen om man försöker gå in på programmen i market QR-kod står det "den begärda artikeln hittades inte". Klart som f*n det ska gå att kunna installera alla appar som finns i market, men nej inte på den här telefonen. Vissa funkar fint, men andra är omöjliga att komma åt.

Den andra saken som inte funkar är vårt microsd-kort som vi köpt seperat. Detta funkar felfritt när man stoppar in det i en annan telefon eller i datorn men just på Bladen så funkar det inte. Finns en hel del trådar om det här jag vet, men vad ska vi göra? Vi kan ju inte precis bara sälja det nyinköpta 16 gb microsd-kortet begagnat för en hundring när vi köpte det för 500 med frakt. Då går man ju back 400 kr bara för att telefonen inte kan ta emot det.

I alla fall så skickade vi in telefonen på reperation där jag skrev på ca 15 rader skrev utförligt vad som var fel.

Igår fick vi tillbaka telefonen. Men självklart så har de ju inte fixat något med telefonen mer än en uppgradering av mjukvaran!! Så här stod det på lappen som vi fick av ANOVO.
    Felbeskrivning: "När man söker i market eller you tube får man inte alla träffar. Glappar med vissa SD-kort.
    Åtgärd: "Uppgradering av mjukvaran. Beror inte på telefonen om ni inte får alla träffar när ni söker i market eller you tube".

Kan någon förklara vad de menar med det!? Hur f*n kan de bara skicka tillbaka telefonen som om det inte vore något fel på den när det faktiskt är det?

Vad gör vi nu?

2. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Sorry, trött och tydligen ingen koll på blade. Strunta i detta.

3. Notoriouz

Notoriouz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

480x800 är väl inte låg upplösning?

Funkar det inte bättre med nya mjukvaran då, är det 2.2 eller? Hur menar du att ni inte får alla träffar när ni söker?

Last edited: 26 feb 2011
  4. itadruid

itadruid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

hur tänker du nu? den har samma upplösning som HTC Desire..

5. siXor

siXor Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Förlåt att det tog lite tid att svara men mitt internet dog precis när jag tryckt på "Skicka svar"-knappen.

Vi hittar inte Adobe Flash Player, Youtube(finns redan i telefonen men jag menar uppdateringen finns inte att hitta i market), App2SD, can knockdown, eniro etc. Men det verkar stämma som du säger med låg upplösning. Men vem är det som bestämmer då vilka appar som kan användas på Blade och inte? Kan man inte använda Flash player, verkar ju helt sjukt i så fall. Varför kan man inte spela upp alla youtube-videos när man själv kan få välja upplösning på de?

Hur är det med microsd-kortet? Vad ska vi göra med det som inte går att använda? Det måste de ju fixa kan man tycka.

6. siXor

siXor Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Alltså det är skitkonstigt, men det är fullständigt omöjligt att t ex installera adobe flash player på mobilen eftersom jag inte kan hitta den på market. Visst jag kanske kan hitta en QR-kod att skanna in med barcode scanner, men det funkar inte det heller. När man går in på länken via webbrowsern som länkar till market så står det "den angivna artikeln finns inte". Samma sak med vissa videos på youtube. När man t ex söker på coldplay kommer en låt upp och sen en massa annat random shit som inte har med coldplay att göra. Man kan inte hitta videos ibland när man söker på låttiteln heller. Mysko är det.

Det hela känns som om mobilen är censurerad på något sätt.

7. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Sorry, tänkte tydligen fel. Har tydligen dålig koll på blade.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

8. perakesson

perakesson Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Flash Player stöds inte av Blades hårdvara.
    För att kopiera appar till SD krävs i princip 2.2.

9. Gryph

Gryph Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    986
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Flash fungerar inte på blade, för dålig hårdvara. Senaste Youtube kräver android 2.2.

10. siXor

siXor Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

så om vi rootar telefonen och lägger in en custom rom med 2.2 eller 2.3 så kommer youtube och app2sd-apparna funka. Bra, men hur är det med eniro och can knockdown(inget viktigt i sig)? Någon som har Blade och vet att de inte funkar?

Sen vill jag ju inte roota telefonen innan de fixar det här med microsd-kortet. Någon som har en lösning på det? Varför fixade inte ANOVO det när den var inne på lagning?

11. itadruid

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Tror Blade rent generellt har problem med att inte kunna läsa vissa SD-kort

12. siXor

siXor Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Men det SKA ju inte vara så. Att man ska kunna stoppa in vilket microsd-kort som helst är ju än av fördelarna i android jäntemot iphone. Nu kan du spara allt på ditt microsd-kort och sedan bara föra över det när det är telefonbyte. Så som det alltid varit med andra ord. Har de inte skyldighet eller liknande att fixa det då så vi kan få kortet att läsas när det står i specifikationerna att Blade tar emot microsd-kort?

13. itadruid

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

14. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Detta tycks vara ett allmänt problem med Blade. Att den inte fungerar med alla SD-kort på 16GB. Vilket jag antar beror på att det är budget-komponenter man använt sig av.

15. Evian

Evian Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    285

MINA ENHETER

Jag hittar Enrio med JJ9 (2.2) men inte Can Knockdown.

Annars är det som andra säger att Blade'n inte stöder Flash och dessutom är lite kinkig med minneskorten så det är tyvärr inte mycket att göra åt det. Dock borde ni väl ha öppet köp på minneskortet? Kontakta stället där ni köpte det och be att få byta.

Förövrigt så kan man göra en fuling om man saknar nån app.
    T.ex. Min brors HTC Wildfire har för dålig upplösning för att hitta WRC 2011-appen i Market. Men jag gjorde en backup på appen i Bladen genom Titanium Backup. Apk-filen skickade jag sedan till honom så han kunde installera det ändå. Och det funkar fint. Dock har ju skärmen fel upplösning så det ser lite konstigt ut men fungerar gör det.

16. eal

eal Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Här har du en tråd som handlar om vilka SD-kort som funkar med Blade.
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=26436&highlight=sd-kort

Gällande att inte alla appar finns, så kan det vara så att hårdvaran i Blade begränsar vilka appar du kan hitta i market. Om en app t.ex. kräver 2.2 eller 2.3 hittar du den inte med en stock blade.

Flash funkar som sagt inte på blade.

17. darkshippo

darkshippo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 209
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1
    Det är inte fel på Bladen och det är inget som Anovo kan göra åt det. ZTE har designat mopbilen på detta sätt.. Då är det inte så mycket man kan göra.

18. MaXmeOliver

MaXmeOliver Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    Du kan väl kolla om du har fått någon så kallad "uppdatering" av programvaran. Gå in på inställningar, om telefon, och skriv sedan vad det står under android-version.

Fast det kan ju bara vara så att dom har installerat om mobilen.

19. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Som någon annan redan nämnt har du egentligen bara ett fel på din Blade och det är hela grejen med minneskortet. Ett känt fel som många har och tyvärr går det inte att göra något åt det för att ZTE inte har använt komponenter av högsta kvalitet, alltså inget Anovo kan fixa åt dig.

20. siXor

siXor Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Så nu har jag läst alla era inlägg. Ni säger att det är så på alla Blade-telefoner. Jag kollade i tråden om vilka som funkar och inte funkar. Enligt många i tråden står det att Sandisk-korten ska fungera bra, men det gör verkligen inte det som vi har. Så hur ska man egentligen veta vilka som passar när det inte ens är samma på alla mobiler?