Fråga: Skifta mellan WIFI och mobil data?

Diskussion i 'Galaxy Note - Allmänt' startad av ymmij23, 7 mar 2012.

1. ymmij23

ymmij23 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Det jag undrar över är om det finns någon funktion i Note:en som automatiskt stänger av mobilt internet, när den kopplar upp sig till ett trådlöst nätverk. Eller finns det någon app som kan göra detta jobbet?

Har nästan för mig att jag har sett denna funktionen någonstans. Jag minns dock inte om det var på en Android lur, eller om det var med iOS.

2. jimmy.e

jimmy.e Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Den gör ju det automatiskt. Eller iallafall min gör det.
    Sätter jag på wifin så surfar jag genom den, och när jag stänger av wifin så går den på 3g(internet genom mobilen).

Men annars kan jag tipsa om tasker. Jag har ställt in.
    :innan jag går till jobbet, så stängs wifin av
    :5min senare,så sätts bluetoothen på
    :10min efter arbetstidens start, så stängs bluetoothen av.
    :när jag slutar så sätts bluetoothen på.
    :och senare när jag är hemma sätts wifin på.

3. Airborne

Airborne Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Ja den slår av mobildata automatiskt om den har wifitäckning. Det kan man se på att datasymbolen försvinner så bara signalstyrke mätaren är kvar i notifikationsfältet när wifisymbolen tänds.(och återkommer när wifi stängs av/eller tappas)

Men vill man stänga av mobildata manuellt så håll in strömknappen tills menyn dyker upp.
    Där finns ett menyval Datanätverksläge. Om man inaktiverar det används inte mobildata även om wifi tappas/stängs av.

Det går också att göra i inställningsmenyn under trådlöst och nätverk:mobila nätverk.
    Om man stänger av "använd paketdata" så gör den samma sak som via strömknappsmenyn, Enklast är via strömknapps menyn.

Men egentligen behöver det bara göras om man har lite ostabilt wifi som hoppar ur ibland och då man vill förvissa sig om att telefonen inte börjar köra mobildata istället av någon anledning. Under normala förhållanden är det onödigt då telefonen ändå väljer wifi om det finns.

4. snajk

snajk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Ett bra alternativ till Tasker är Llama. Det är gratis och fungerar, enligt min åsikt, bättre än tasker.

5. Brix

Brix Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Öhm.. Det gör den ju automatiskt.. Det är en av dom grundläggande funktionerna i Android typ.