Fråga: Skillnad mellan NFC & Bluetooth?

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av LeBron, 20 september 2012.

1. LeBron

LeBron Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    63

MINA ENHETER

Vad är det för skillnad på dessa två egentligen? NFC känns dåligt pga (vad jag hört) att telefonerna måste röra vid varandra för att föra över något. Sen att man nångång i framtiden ska kunna betala med NFC också men något annat vet jag inte. Help me out? :)

2. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    Detta är min uppfattning av vad jag har läst mig till. Ta de för vad de är :P

NFC är perfekt för små mängder data. De är ett extremt slött protokoll. De går i princip sjukt långsamt. Det är inget man vill använda till att skicka över filer eller så med. Men när man läser marknadsföringen för mobiler så står det att man kan använda NFC till att skicka stora filer och så. Vilket stämmer fast inte helt.

NFC är perfekt för att utföra handskakningen att liksom få två mobiler att initiera överförningen. Men att sedan själva överförningen sker via blåtand, wifi eller mobildata.

Blåtand är betydligt snabbare än NFC men de är krångligt att få igång en överförning. Du måste aktivera blåtand på bägge mobilerna och du måste aktivera så åtminstone en av mobilerna är synlig och sedan ska du para mobilerna och sedan kan du skicka över filer. Inte så smidigt då. Men Blåtand är snabbt de är över 2Mbit/sek vilket räcker för det mesta.

Jag tycker att NFC och blåtand kompletterar varandra bra. Dom använder varandras styrkor på ett ypperligt sätt. NFC är ju dessutom sjukt kort räckvidd på, vilket är bra för att skydda mot avlyssning eller skydda mot signalfel så man inte pratar med fel mobil.

NFC kan också användas till att programmera små roliga NFC-taggar. Du kan lagra data i dessa. Du kan exempelvis spara dina kontaktuppgifter i en sådan liten klisterlapp och fästa på din resväska. Skulle den tappas bort kan flygplatsen läsa av din NFC-klisterlapp och få din adress, telefon, email, hemsida, fb-konto.. i princip allt du valt att lagra där. Man kan också använda dessa små NFC-taggar till att utföra olika kommandon. Starta blåtanden, sänka volymen osv...

percoolio gillar detta.
  3. LeBron

Mottagna gillanden:
    63

MINA ENHETER

Det där låter sjukt najs men också komplicerat! Hur överför man något via NFC?

4. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Du tittar på en bild på mobil 1.
    Mobil 1 sätter du rygg-mot-rygg mot mobil 2.
    På mobil 1 trycker du ett tryck mitt på skärmen nu.

Klart! Bilden är nu påväg till mobil 2.

Är det en kontakt, GPS-kodinat (google maps), webbsida, spel/app, alltså någon form av data som är liten så är datan på den andra telefonen med en gång. Är det däremot en video, bild eller annat stort så tar de lite tid. Men du ser på telefonen överföringen.

Hela poängen med NFC är att vem som helst ska kunna skicka över något till en annan med NFC utan att egentligen behöva göra mer än ovan beskrivna steg.

5. LeBron

Mottagna gillanden:
    63

MINA ENHETER

Fyfan det där lät sjukt najs! Ska prova det med polaren nästa gång!

6. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Bägge mobilerna måste ha NFC-stöd dock. Typ de måste vara en S3, Galaxy Nexus, Xperia S osv.. Å inte någon S2, Iphone eller så. NFC får inte heller vara inaktiverat på någon av telefonerna. De är igång som standard men vissa pillar å stänger av de utan att veta vad dom gör (min kusin till exempel) ;)

7. LeBron

Mottagna gillanden:
    63

MINA ENHETER

Alright tack! Hur gör man NFC taggar? Finns det någon guide? :)

8. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Du köper dom på ebay eller hos kjell o company.

Ebay:
    http://search.eim.ebay.se/?kw=nfc+tags&ect=&elc=-2&ec=&eb=Sök

Tänk dock på att de är olika mkt utrymme i taggarna. Så beroende på vad du vill göra kräver de olika mkt utrymme på taggen. jag köpte några billiga på ebay dom har 46bytes utrymme. De får plats med i princip ett kommando så är de fullt. jag rekommenderar tags med över 100bytes om du ska lagra lite mer roligare saker som en kontakt med uppgifter och allt.

LeBron gillar detta.