Fråga: Skillnad mellan ROOT&RECOVERY och Flasha Stock rom med Odin?

Diskussion i 'Galaxy S3 - ROM-filer och utveckling' startad av fredamn76, 3 jul 2012.

1. fredamn76

fredamn76 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Xperia Z2
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Xperia Z2 Tablett
    ROM:
    Stock
    Hej. funderar på att roota och eventuellt installera custom roms på min SGS 3. Jag har läst en hel del på detta forum samt på XDA. Jag har dock inte riktigt greppat vad som är skillnaden mellan att köra [ROOT&RECOVERY][18.06.2012] CF-Root 6.3 - SuperSU+CWM5.5+CWMManager och Flasha Stock ROM/Firmware Odin. Kan någon förklara detta? Vilka fördelar och eventuella nackdelar har de båda? Är båda "enkla" att återställa till original firmware om jag skulle behöva lämna in telefonen?

2. conny85

conny85 Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    CWM är en förkortning för Clockworkmod – Är en custom recovery för Android telefoner och tabletter som gör att du kan utföra flera avancerade åtgärder, säkerhetskopior, installation och underhåll som inte är möjligt med stock recovery. Så kortfattat kan man se det som ett verktyg du startar när du ska installera/flasha en ROM, radio, kernel osv.

Att roota betyder att man låser upp befintligt system så att du som användare får superuser-rättigheter (dvs root-rättigheter) och därmed bl.a. kan läsa/skriva i annars nedlåsta kataloger/filer, t.ex. avinstallera system-apps. Root behövs inte varken för att installera en ROM eller för att ROM:en sedan ska fungera.
    En android-telefon levereras normalt endast med begränsade rättigheter. Anledningen till det är för att skydda telefonen från illasinnade program (och användare) för att utesluta att komma åt känslig användardata och även kunna totalt förstöra system-mjukvaran.

Att installera ROM likställas med en hel "OS-installation" eller "distribution" då ROM:en innehåller alla filer som behövs, dvs kärna, modem, drivrutiner, moduler, libs, exekverbara filer, etc för att ersätta en nuvarande installerad ROM. Detta kan utföras via CWM eller via Odin.

Så för att installera custom roms som är i zip format krävs CWM = recovery. Sedan finns då ROM:s som är i .TAR format som du måste använda odin för att flasha.

Om du rootar installeras CWM på din telefon. Skulle du sen vilja gå tillbaka till stock så flashar du stock ROM och då i detta fall via Odin. På så sätt blir din telefon precis som när du köpte den och både root och CWM blir raderat och ersatt till originalutförande.

På S3 finns en flash counter som registrerar varje ny flashning som görs på telefonen så ska du lämna in telefonen på garantiärenden kör du en app som heter triangleaway(kräver root) som du använder innan du går tillbaka till stock för att 0 ställa mätaren.

Hängde du med?

Last edited: 3 jul 2012
    nukie, jakeplisken, Androidas och 1 annan gillar detta.
  3. fredamn76

Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Xperia Z2
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Xperia Z2 Tablett
    ROM:
    Stock
    Tack! Nu är jag med!

Ska fundera över natten om jag ska försöka mig på något av ovanstående. Har tidigare haft flertalet iphone som jag jailbreakat. Detta borde jag fixa:). Dock är man ju alltid lite osäker innan man kommer igång.

4. Lugo

Lugo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag är också ny på området och följde denna guiden: http://www.youtube.com/watch?v=hhjr1Ywu1tw

Väldigt noobvänlig guide, där han visar hur man rootar, installerar clockwork recovery, tar en backup, resettar cache och flashar in en ROM. Det har funkat utan problem för mig.

I just den videon installerar han cyanogenmod 9 efter att han rootat, men jag antar att det är samma process om du vill ha någon annan rom.

5. fredamn76

Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Xperia Z2
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Xperia Z2 Tablett
    ROM:
    Stock
    tänkte bara informera att jag nu tagit steget och rootat min SGS 3. lätt som en plätt:)

6. xtreme

xtreme Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Vilken guide följde du då?

7. fredamn76

Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Halebop