Skillnad på class 10 och 4 minnen?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Dellblod, 16 nov 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Dellblod

Dellblod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Hej,

Jag undrar om det är någon större skillnad mellan dessa två olika klasser? Jag använder mitt minne för att lägga in filmer, musik, samt spara mina bilder.

Nu är jag inte så insatt men är det inte så att man endast använder hastigheten när man överfört från och till datorn, eller hur ligger det till, tex skulle jag märka någon skillnad när jag sitter och kollar på film med mobilen?

Tack

2. Cire

Cire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Class 2: 2 MB/s (13x)
    Class 4: 4 MB/s (26x)
    Class 6: 6 MB/s (40x)
    Class 10: 10 MB/s (66x)

Enligt Wikipedia Secure Digital - Wikipedia

3. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Class 10 - 10MB/s överföringshastighet och Class 4 - 4MB/s överföringshastighet.

--
    - Tapatalk'd from a jailbroken iTouch 4G.

4. Dellblod

Dellblod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Jag är inte dum, allt det ni har skrivit vet jag redan om. Jag menar vad gör dessa olika hastigheter för skillnad om man bara använder minnet på det sättet jag gör? Dvs jag överför inte så ofta osv.

Tex dessa 4-10/mb/s , är det hastigheten när man överför en fil från datorn till minnet?

5. Cire

Cire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Allt när du använder filer som ligger på sd kortet.

6. garm

garm Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Öhh, läs din fråga igen. Hur ska dom som svarat veta det när du ställer frågan som du gör.

För att svara på din fråga; nej det gör nog ingen större skillnad när du tittar på film eller liknande.

Den angiva hastigheten är hur snabbt minnet klarar att läsa. Det går långsammare att skriva till minnet. Så, om du ser på en film som har högre bitrate än vad minnet klarar läsa så kommer det hacka. Men det ska normalt inte vara något problem.

Sen så beror hastigheten, du kan skriva och läsa, också på hastigheten på utrustningen du använder. Tex Usb 1.0 är inget vidare snabbt.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Dellblod gillar detta.
  7. general_z

general_z Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Notera dock att Class 10 för lagring av filer (t.ex. appar) är ett mycket dåligt alternativ då Class 8+ normalt sett har en mycket långsammare accesstider. Det är därför telefoner normalt sett inte kommer med Class 10 -kort, det är helt enkelt värdelöst att köra appar och annat på ett sådant.

Googla class 10 vs class 4 access times eller saker som class 10 class 4 android performance

8. niq

niq Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Haha ursäkta mig men ska du komma med sånna här påstående se till att du har källa på det. För det du nu skriver är, vad jag gissar, inte alls så sant som du framstår det som. :)

1. 0.5ms accesstid eller 2ms accesstid märker du inte av
    2. Vet du ens vad accesstid är? :P

Fattar inte vart du läst och trott att class 10 skulle ha så långa accesstider som du påstår? :P Att dem skulle vara "värdelösa" att köra appar på måste ju vara ett för tidigt (eller för sent) aprilskämt :P

Test Setup And Access Time : Memory Cards, Part 2: SDHC Cards From 8GB To 16GB
    Här ser du att dem class 10 kort dem testar gett som högst 1.2ms accesstid vilket inte alls är något du märker av.

Two class 4 and one class 6 microSD memory cards benchmarked
    Testerna på class 4 korten visar 0.7ms och 1.4ms. Class 4 kortet med 1.4ms har alltså HÖGRE accesstid än class 10 korten.

Dessutom skriver Toms Hardware:
    Access Time
    "The access time test is typically not particularly important for memory cards used in digital cameras or other types of consumer devices."

Jag kör class 10 32gb i min Galaxy S2 och det fungerar hur jäkla bra som helst och det går betydligt fortare att föra över alla mina undratals foton åt gången till datorn jämfört med vad det gjorde med förra class 4 minneskortet.

Jag skulle ALLTID rekommendera class 10 före class 4 just för hastighetsökningen vid appar som läser från minneskortet mycket, t.ex Gallery appar för foton. Dessutom får man även högre hastighet vid överföring av foton från telefon till datorn vilket inte alls är så dumt när man ska föra över ett par hundra MB eller ett par GB.

"Värdelösa att köra appar på.." :P

Last edited: 29 nov 2011
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.