Skolhjälp

Diskussion i 'Off Topic' startad av TheLolligator, 10 dec 2012.

1. TheLolligator

TheLolligator Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det här är antagligen inte rätt forum att posta något sådant här på. Men värt ett försök.
    Håller på i skolan att skriva om musiken som var under Impressionismen, Expressionismen och Romantiken. Har nu fått en fråga av en lärare, som jag inte har lyckats hitta någon som helst information om.

Frågan är:
    Ge förslag på vad i samhället som kunde ha påverkat hur musiken lät eller skrevs. Vad var det som hände i samhället som formade musiken?

Hjälp upskattas enormt mycket.

2. Allexz

Allexz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Det är inget du kommer hitta genom ett uppslagsverk i sig utan genom att tänka till lite.

Du har antagligen redan läst en del om de olika epokerna eller hur?

Hur skiljer sig Impressionismen från Expressionismen ?
    Detta kan du läsa dig till.

Då får du svaret till:
    "Vad var det som hände i samhället som formade musiken?"

Last edited: 10 dec 2012
  3. Superstefan

Superstefan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

+1 på detta!

En bra start är som sagt att börja läsa på och bena ut skillnader mellan epokerna för att koppla dem till händelser i samhället. Ett arbete i detta ämne är precis lika mycket ett samhällsvetenskapligt arbete och/eller historiearbete.

Musik tenderar också att knyta an till andra kulturella uttryckssätt, exempelvis litteratur. Gissningsvis är det lättare att hitta (tydlig) information om litteraturhistoriska förändringar än musikhistoriska, men ofta går dessa mer eller mindre hand i hand, alternativt så kan du dra paralleller mellan dem.

Var dock noga med att inte utgå från att musikhistoria=litteraturhistoria, utan undersök och utvärdera varför olika vändningar blev som de blev. Inget händer utan en orsak. (Undantag: Gangnam style och Sean Banan-låtar. Totalt ologiskt!)

4. Droid113

Droid113 Guest

Ett exempel:
    Under första halvan av 1800-talet var Europa rätt så krigshärjat (Napoleon-krigen osv) vilket kan ha påverkat romantiken under den perioden och gjort så att man komponerade mer dystra verk.

5. TheLolligator

TheLolligator Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tack för all hjälp, kul att det finns så hjälpsamma människor på Swedroid! Har klarat av uppgiften :)