Skonsammaste laddningssättet för batteriet?

Diskussion i 'Galaxy S8+ - Allmänt' startad av Timilim, 28 jun 2018.

1. Timilim

Timilim Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Vilket laddningssätt är egentligen det skonsammaste ifall man är ute efter att batteriet ska slitas så lite som möjligt, och inte bryr sig om hur lång tid det tar? Är det egentligen nämnvärd skillnad mellan hur USB-, trådlös laddning och snabbladdning sliter på batteriet?

Man bör ju undvika att batteriet blir varmt, vilket det kan bli med snabbladdaren, speciellt ifall man laddar från en väldigt låg batterinivå.
    Samtidigt bör ju snabbladdaren vara anpassad för att mata batteriet med precis rätt "spänning" för att det ska hålla så bra som möjligt.

USB-laddning från datorns USB-port går ju _betydligt_ långsammare och borde därigenom vara skonsammare än snabbladdaren, eftersom batteriet inte blir varmt.
    Samtidigt har jag hört något om att datorn inte alltid matar batteriet är den optimala "spänningen" och att batteriet därför kan ta skada av detta, hur ligger det egentligen till här?
    Dessutom är telefonen ansluten till laddning flera gånger längre tid på detta sätt, än med snabbladdaren, har detta någon betydelse i sig, _att_ telefonen laddas?

Den trådlösa laddningen är ju snabbare än USB men långsammare än snabbladdningen. Samtidigt kan den väl göra batteriet rätt varmt också? Framförallt att dockan blir varm och därigenom värmer telefonen, eller är detta så lite så det inte direkt påverkar?

Sen är det väl dessutom bättre att hålla sig runt 60% i batteriprocent, och att inte ladda ända upp till 100% (eller i vart fall inte låta telefonen vara fortsatt inkopplad efter att den nått 100%, vilket ju många som laddar över natten gör).
    Och visst är det bättre att ladda i "etapper" ifall man t.ex. ska ladda från 10-20%? Att man kanske laddar upp till 40-50, därefter kopplar ur mobilen, och sen laddar lite senare igen?

Jag brukar ladda telefonen upp till 90-100% om kvällarna (och därefter koppla ur den), för att sedan inte koppla in den i laddaren igen förrän nästa kväll. Brukar oftast ha 50-60% kvar när jag kommer hem.

Gör jag "rätt"?

2. Poontus

Poontus Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB
    en snabbladdare är inte utvecklad för att det ska hålla så bra som möjligt, snarare så snabb laddning som möjligt, livslängden kommer sekundärt.
    den slutar ladda när den har laddat fullt, så att ha den inkopplad konstant i några veckor är egentligen inget jätteproblem. Den slutar att ladda och väntar sedan tills batteriet har sjunkit till ett förutbestämt värde, exempelvis 95 eller 97% innan den återigen börjar ladda upp batteriet till 100% igen.

ska batteriet hålla länge så kan det som du skriver vara bra att koppla ur laddaren före den når 100%, jag själv är rätt nöjd med att koppla ur vid 95%, jag behöver mina % så att ladda mindre vill jag inte, har för mig att en viss app för att maximera batteriets livslängd egentligen vill att man slutar att ladda redan vid 80%

att ladda i etapper är endast bra ifall den blir för varm av att laddas upp hela vägen i ett svep.
    och som du nämnde är höga temperaturer väldigt dåligt för batterier.
    På jobbet har dom ventilation i fönsterbrädorna som blåser kall luft, perfekt att ladda telefon, laptop och e-cigg batterierna på :)
    Men annars om du behöver få ner temperaturen vid laddning så kan du ju försöka lägger den på en metallplatta som leder bort värmen eller om du har exempelvis en sluten plastförpackning med vätska i som du lägger telefonen på så att den kan absorbera värmen

tidigare när man körde HTC med custom kernel/root/S-OFF eller vad det nu heter då kunde jag ställa in laddströmmen och hur högt den skulle ladda batteriet. hade det även på S3an, jag sänkte då från 4,3 till 4,2V framförallt för att mitt batteri inte var original och inte skulle laddas högre än 4,2V

bernard gillar detta.
  3. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 292
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag laddar alltid 100% då jag behöver mer än 100% för att klara mig.. då har jag även med mig min anker powercore power bank på jobbet också... telefoner drar enormt mkt mer när man kör bil och är i ständig rörelse. Då har jag ändå ett batteri på 4400 mah på min Xiaomi Mi Mix.

Det finns vidare rätt många olika teorier, men jag tror konsensus är ändå att hålla sig mellan 20% och 80%, sony telefoner har åtminstonde haft funktionen förut att sluta ladda vid 80%

Hur vidare snabbladdning vs långsam laddning är mer skonsam är jag dock inte lika säker på...
    Snabb laddning idag går ju mkt ut på att det snarare laddaren som blir glödhet än battriet.
    För min anker powerbank står det att "långsam" laddning är mer "farligt" jag vet inte varför..men förmodligen för teknoligen är mer gammal..än de nya snabbladdnings protokollen.

Den stora frågan är dock om det är värt allt krångel att ens behöva tänka på dessa saker ?
    Finns säkerligen appar som automatiskt stannar laddningen vid ett visst procent men ja... hur länge har man telefonen igentligen ?
    Vi har nu sett telefoner med utfällbar selfie kamera som jag tidigare har sagt att det kommer inom 2 år (medans andra säger att de inte kommer komma på 10 år), nästa steg i utvecklingen är en uttfällbar "simkorts lucka" men för battriet Och självklart kommer det även denna gång bli en kinesisk tillverkare som kommer på detta. detta skulle vara en så bra lösning och då kan man tex ha med sig flera battriet istället för en powerbank...Power banks är bra men man förlorar fortfarande energi vid själva kraftöverföringen och sist men inte mist tar det tid att ladda..så ja... en come back för utbytbara battrier lär komma 2020, är tvecksam till 2019...men man vet aldrig de utfällbara selfie kameran kom ju lite tidigare än vad jag trodde.

4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 855
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag skulle säga att du klarar dig långt om du gör följande:

1. Undviker snabbladdning (värme påverkar livslängden, som du redan tagit upp). Se tab 3 längre ned.

2. Undviker att helt ladda ur batteriet / laddar ofta (du behöver inte bekymra dig om att inte ladda till 100%, ladda på). Se tab 2 längre ned.

Den viktigaste faktorn är nog att ladda ofta, så du kontiunerligt håller batteriet vid en så hög kapacitet som möligt.

Enligt Battery University sjunker kapaciteten i högre takt med antalet laddcykler ju mer du tömmer batteriet inför varje laddning:
    http://batteryuniversity.com/index.php/learn/article/how_to_prolong_lithium_basedbatteries

batuniv.png

Last edited: 28 jun 2018
    Timilim, nexus^6, Droid82 och 1 annan gillar detta.
  5. bernard

Mottagna gillanden:
    46 855
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Inte för att det blir mer än en anekdot, men jag och min bror köpte en elcykel av samma modell vid ungefär samma tillfälle för ca ~2 år sedan.

Jag har som ren rutin laddat fullt efter varje ärende, medan min bror emellertid bara laddat när kapaciteten sjunkit så mycket att han helt enkelt behövt ladda för att ta sig dit han vill.

Mitt batteri ligger utan tvekan kvar på 80%+. Hans batteri är uppskattningsvis nere på 50-60%.

Det skall också tilläggas att jag cyklar något mer, så mitt batteri bör ha genomgått fler laddcykler.

Last edited: 28 jun 2018
    hahadaoc gillar detta.
  6. pacmeyer

pacmeyer Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    626

MINA ENHETER

Tolkar jag det hela rätt om det då är bra att exempelvis (utan snabbladdning) ladda batteriet fullt till morgonen och sedan ladda typ fullt igen senare på dagen när man kommit ner på 50-60%?

7. bernard

Mottagna gillanden:
    46 855
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, så tolkar jag också resultatet i alla fall.

Men det beror ju också lite på under hur lång tid man planerar att använda sin telefon. Byter man var 24:e månad har det kanske inte så stor betydelse.

8. pacmeyer

pacmeyer Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    626

MINA ENHETER

Nä jag som byter var 24e dag behöver nog inte bry mig[emoji23]

niclasc och bernard gillar detta.
  9. ruva

ruva Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    266
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Enligt Linus Tech så ska man ladda från 40% till 80% men tycker det är nys. Är ju som att ha en mobil med 40% kapacitet och är det inte en Nexus 6P har man nog mer än 40% av batteriet kvar efter 2 år även om man laddar heltokigt.

10. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Om man 'ska' något så är det att alltid toppa upp till 80% när man kan. Spelar ingen roll vad din batterinivå är innan. 75%-80% är alltid bättre än 40%-80%. Den låga siffran handlar mer om att det är drygt att 'måsta ladda' hela tiden.