Skrivbord sitt/stå

Diskussion i 'Off Topic' startad av Droid55, 25 feb 2016.

1. Droid55

Droid55 Guest

Tänkte köpa ett sitt/stå skrivbord när mitt rum är färdigt. Någon annan här som har det?

Jag har begränsad budget så tänkte satsa på SKARSTA Skrivbord sitt/stå från IKEA:
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S49084965/

Finns också i måtten 160x70 cm.

IKEA har även BEKANT (tidigare GALANT) Skrivbord sitt/stå:
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S59022509/#/S49022519

Finns i större mått och former (t.ex. hörnbord).

Skillnaden mellan SKARSTA och BEKANT (förutom priset) är att du justerar höjden manuellt med SKARSTA och elektriskt med BEKANT. Personligen ser jag det inte som någon större nackdel med manuell då jag inte planerar att växla från stående till sittande titt som tätt utan de gånger jag vill ändra position kan jag tänka mig att veva.

Hittade en recension av SKARSTA Skrivbord sitt/stå:

Reagerar mest på det där med veven som skaver. Jag behöver å andra sidan inte trycka in den varje gång.

Planerar att åka till närmsta IKEA varuhus (finns inget i min stad) och kolla på det.

Hade varit kul att höra om ni har någon erfarenhet av SKARSTA Skrivbord sitt/stå men även BEKANT/GALANT Skrivbord sitt/stå trots att det troligen inte blir aktuellt pga. det höga priset (säkert billigt för vara ett elektriskt sitt/stå skrivbord men min budget är för liten).

2. cavveman

cavveman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

Jag skulle rekommendera det elektriska, har använt liknande modeller förr(dock från andra tillverkare då) och det har fungerat kanon. Samt att det tar kortare tid än att veva för hand.

3. Droid55

Droid55 Guest

Som jag skrev är elektriskt inget alternativ pga. kostar för mycket. Jag har inget emot att veva heller eller att det tar längre tid. Det enda jag bryr mig om är hållbarheten och då tänker jag på veven som fick kritik i videon. Fast det borde gå att lösa genom att ha den utdragen hela tiden istället.

4. SashaWe

SashaWe Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Jag har det bordet, tänkte bara säga att det låter förfärligt när jag vevar. Det gjorde inte det när jag testade på Ikea dock...

5. Droid55

Droid55 Guest

Kan det vara fel på ditt exemplar eftersom det inte låter så på IKEA?

Tror inte ljudet av veva skulle störa mig dock.

Om du kollar på videon nedan kan det hjälpa att smörja veven. Ska tydligen vara trög att dra ut annars och du kan riskera få fula märken eller ha sönder veven.

Last edited by a moderator: 13 aug 2016
  6. SashaWe

SashaWe Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Det låter ju inte bara som ett vanligt vevljud utan mer som ett brummande / morrande ljud. Jo jag har tänkt tanken att det bara är mitt ex det är fel på, men det är bara det att när jag först fick hem det så var vevhuset på det benet där veven sitter trasigt. Jag monterade och testade ändå, det gick ju att veva men lät fördjävligt. Sen reklamerade jag benet med det trasiga vevhuset och fick ett nytt. det lät precis lika illa. Det blir resonans i borddskivan också.

Har sett den där videon också, men det är inte när jag drar ut och in veven som det låter utan när jag vevar... jag sprutade in en massa wd-40 i de små hålen på benen också och smorde alla ställen med rörliga delar, men det låter ändå lika mycket så nu har jag gett upp och accepterat att det låter. Men man drar ju sig lite för att veva på kvällen ifall nån granne störs.

Men det kan ju vara att jag bara haft ovanligt mycket otur.

7. Droid55

Droid55 Guest

Tråkigt att höra. Jag har inte köpt bordet än pga. inte färdig med mitt rum. Mitt rum är snart färdigt dock så ska snart beställa.

Det finns egentligen inget alternativ för mig om jag vill ha ett sitt/stå bord. Jag har inte råd med det elektriska. Funderar på ett vanlig skrivbord men jag vill verkligen ha ett ergonomisk skrivbord. Jag har nämligen ryggproblem och jag tror ett sitt/stå bord skulle underlätta för mig. Visst kan en bra ergonomisk stol göra mycket men jag tror att min rygg mår bättre av att jag står upp.

8. Droid55

Droid55 Guest

Jag har även funderingar på köpa något begagnat från typ Kinnarps. Problemet är bara att de flesta begagnade kontorsbord är för stora. Jag hade nämligen tänkt köpa SKARSTA 120x70 dvs. den mindre.

9. joama73

joama73 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Håll koll på blocket, såg att det fanns ett begg för 1500:- i Stockholm när jag själv sökte runt häromdagen
    http://www.blocket.se/stockholm/IKEA_Ektorp_Fatolj_Bekant_Skrivbord_sitt_sta_68285070.htm
    råkade dock springa på underredet för 1000:- på Ikeas fyndhörnan så ska bara fixa till möbleringen på kontoret så ska jag även köpa till en skiva. Så är det inte extremt bråttom så håll utkik på blocket och fyndhörnan.

bernard gillar detta.
  10. Droid55

Droid55 Guest

Kollat mycket på Blocket men tyvärr finns det aldrig något i min stad eller närområde. Hittar ofta begagnade i Stockholm men som sagt, troligen lika dyrt att åka upp dit och hämta.

IKEAs fyndhörna? Antar du menar fysisk butik. Vi har inte IKEA i min stad tyvärr så svårt att hålla koll på deras fyndhörna.

Pappa har frågat om vi ska åka till Älmhult Fyndvaruhus men tvivlar på att de har just vad jag söker när jag väl är där (sitt/stå bord). Vad innebär föresten fynd? Alltså vad brukar det vara för fel på fynden eftersom de är prissänkta?

11. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Jag har ett BEKANT, alltså med eljustering. Värt varenda krona! Nöjd för att vara IKEA.

Om du har en strikt budget köp det med veven, är det så mycket att fundera över? Framförallt om du har ryggproblem. Du hittar knappast ett billigare nytt. Om du har tur så kan du hitta ben för fyndpris som joama73 men vem vet det kanske tar månader...

12. Droid55

Droid55 Guest

Hört att elmotorn krånglar men veven är inte felfri den heller.

Jag funderar inte. Först när mitt rum är helt klart kommer jag lägga en beställning. :)

13. Tox

Tox Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har samma morrande vibrationer på mitt bord, från båda benen. Jag har inte felsökt än men tänkte skruva isär och kika någon dag framöver.

14. darkshippo

darkshippo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 209
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1
    Vi har elektriska på jobbet. Hade det varit handvevade så tror jag iaf att jag aldrig hade ställt mig upp.

15. Droid55

Droid55 Guest

Det beror på hur ofta du tänker ändra position. Jag hade tänkt att stå övervägande tid, för jag märker att stå känns bättre för ryggen (speciellt om man inte har en speciell stol för ryggproblem). Däremot finns det ju tillfällen och möjligheten att veva ner när man inte längre vill stå. Om man vill växla position flera gånger om dagen så tror jag det elektriska är klart bättre. Å andra sidan missar du armträningen. ;)

16. Droid55

Droid55 Guest

Man kanske skulle ha en "ståmatta" också. Har för mig det finns speciella mattor som man kan stå på om man ska stå länge på samma plats.

17. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Finns speciella mattor för det, är nog smart om du tänkt stå den större delan av dagen

18. Facemeat

Facemeat Köttfejset Medlem

Mottagna gillanden:
    550
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Köp inte det med vev vad du än gör. Var på Ikea i helgen och såg de olika skrivborden de har. Det med vev var ju ostabilt och veven var kass medan det elektriska var kvalité.

19. Droid55

Droid55 Guest

Tror det också. Märkte när man hade jobb där man stod stilla länge på samma ställe att fötterna värkte. Då snackade man om speciella skor. Så kan tänka mig att stå barfota eller med bara sockar på trägolv kan få liknande effekt (även om golvet på arbetsplatsen troligen var betong eller sten).

Pappa har också varit på IKEA och tittat. Han sa inget speciellt men jag förstår att vi alla ser med olika ögon. Det elektriska har jag inte råd med men allt är inte klart än. Jag är inte säker jag köper veven heller men det beror på andra saker än kvalité och pengar.

Det elektriska är som sagt inte felfritt heller. Många rapporterar om problem med elmotorn. För de pengarna skulle jag nog överväga ett annat märke med vev (el alltid avsevärt dyrare).

20. Droid55

Droid55 Guest

Besökte IKEA idag för titta på det manuella och elektriska skrivbordet. Föredrog det elektriska helt klart. Pappa hade bara tittat på det manuella när han var där själv men nu när vi tittade på båda så tyckte han helt klart det elektriska. Mer exakt hörnskrivbordet pga. stod mycket bättre vid den http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S29022501/

Den billigaste kostade 4295 kr så ingen stor skillnad ändå.