Skrotar snart Telia

Diskussion i 'Off Topic' startad av no1daag, 29 jul 2011.

1. no1daag

no1daag Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Har problem med Telia, inte ovanligt kanske, och deras ADSL. Får en massa korta avbrott på internet förbindelsen vilket orsakar telefonsamtal som bryts ( IP-telefoni) och att när man kollar på stream via ex svtplay så hackar det enormt.

Har haft det i något år och dom hittar inget fel. Har bytt deras Telia Smart modem/router några gånger. Dom har varit ute och mätt och haft en långtidsmätning (24 timmar) men säger hela tiden att det är fixat men sen återkommer felet. Min privata uppfattning och känsla är att det är värre när det regnar o är fuktigt ute men dom säger att det inte kan vara det. Har ialalfall gjort gett dom en sista chans annars komemr jag att byta så fort bindningstiden har gått ut.

Någon som kan ge mig ett bra förslag på en bra och billig lösning.
    Internetförbindelse, telefoni och mobiltelefoni.

Förutsättningar:
    2 stationära datorer
    3-4 bärbara
    4 Androidtelefoner ( 2 st kontantkort)
    samt att det ska vara hemtelefoni

kör WiFi på alla Android så vill ha WiFi .
    Bor på landet med lite dålig täckning så måste ha WiFi i huset då täckningen av mobilnäten inte klarar hela huset .

Har kollat lite på Tele2,Telenor och 3:s alternativ med en mobil router. Någon som har erfarenhet av dessa.

Vi kollar mycket på stream ifrån SVT , TV4 osv så det måste vara bra hastighet och fri surf. Streama även musik via Audiogalaxy till våra mobiler och till jobbet så det går åt lite bandbredd.

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 374
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har du/de testat att sänka hastigheten på din ADSL-uppkoppling? Be Telia att halvera hastigheten och se om det blir mer stabilt.

Jag skulle avråda dig från en 3G-router om du vill ha en riktigt stabil och pålitlig uppkoppling med korta svarsstider. Det är fortfarande något av en annan värld att surfa med en fast uppkoppling.

3. no1daag

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Tack Bernard

Har bara Telia 8Mbit fn hade 2Mbit tidigare men med samma fel. Då rekommenderade Telia att vi skulle höja hastigheten. Testade även Telia digital-TV men med bilden bara frös hela tiden.

Har ju inget annat alternativ än Telia på fast Internet men då få jag fortsätta att bråka med Telia om inte 3G-router är något alternativ.

Får försöka få dem att byta ledningspar och utrustning på stationen.

4. lupus

lupus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Jag kan väl rekommendera den uppsättningen jag kör, om du är intresserad av att pröva någon annan leverantör än Telia:
    ADSL från Teletek: Teletek 5060 AB - IP-telefoni - bredbandstelefoni - IP telefoni - bredbands telefoni - IPtelefoni
    ADSL Modem: WEBHALLEN.com - D-Link ADSL2+ Modem (DSL-320B/PB)
    Trådlös Router:WEBHALLEN.com - Netgear Trdls Router .11n 300Mbps (WNDR3700)

Det fina med teletek ADSL är att utöver att dom inte har någon uppsägningstid så stryper dom inte heller hastigheten, du får så hög hastighet som stationen klarar av att leverera. Själv får jag ca 16Mbit ner och 2Mbit upp med stabil uppkoppling, men sådant beror ju iofs. mycket på vart man bor.

5. tkarki

tkarki Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

no1daag har du provat olika ADSL modem? Testat att bara ha en dator ansluten?
    ADSL sitter inkopplat i första telejacket?
    Vet du om du bor långt ifrån telestationen?

Antar att du redan kollat upp allt sådant men hjälper inte det så är det svårt... Bästa vore ju att testa något som funkar 100% någon annanstans med Telia och köra det hos dig för att utesluta möjliga felkällor...

EDIT: glömde fråga har det fungerat någon gång?

6. no1daag

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

@ lupus : tack för förslaget men tror inte det hjälper då dom iså fall kör på Telias nät/utrustning. Är bara Telia som har utrustning på stationen.

@ tkarki: Det var ett tag sedan jag hade ett modem men det var samma problem då. Nu har jag ju Telias IP-telefoni så jag måste ha deras Smart-router för dom lämnar ju inte ut uppgifterna på abg:et. Hade tänkt att installera en IP-växel hemma men fick inte ut kontouppgifterna från Telia. Tror inte att det har fungerar riktigt någon gång men det är ju mest nu när man har IP-telefoni som man märker det( samtalens bryts). När man surfar så märks det ju inte på samma sätt.

Installationen i hemmet är utförd av Telia kille ( fixade det innan jag slutade på Telia ) och Relacom teknikerna har kollat det .
    Jag är helt säker på att det är något i stationsutrustningen men att få dom till att byta det är inte lätt. Det är en mindre station som i princip är full då alla har bredband ifrån Telia då alternativ saknas

7. tkarki

tkarki Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Kan väl prova utan IP-telefonin då tillfälligt kanske? Men om de fixat installationen så lär det väl vara korrekt installerat på din sida...
    Blir nog till att ligga på tills de löser problemet.
    Att köra 3G är inte ett under av stabilitet direkt, möjligen som nödlösning men det är definitivt inte samma hastighet, när 4G kommit på bred front så kan det möjligen vara ett alternativ men de lär dröja innan det kommer till landsbygden, om det alls gör det!

8. no1daag

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Får se om jag hittar mitt gamla modem o testa . Väntar med spänning på vad Telia svarar på mitt senaste brev till dom. Blev ett långt och argt brev igårkväll . Har försökt att prata med dom men dom lyssnar inte utan säger att det är fel på utrustningen och jag ska köpa en ny router... men men säger säger jag till dom det är ju eran utrustning och ni har bytt ut den ett antal gånger ... då skickar jag ut en tekniker samtalet bryts....

9. no1daag

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Brevet jag skrev fick dom att iallafall sätta upp en långtidsmätning på min förbindelse och jag tror att dom har fått ett antal avbrott registrerat . Nu är ju frågan om dom kan få ut något av det så dom löser problemet.
    Har inga stora förhoppningar numera men man kan ju bli positivt förvånad ibland så jag hoppas på att dom finner en lösning