Skruvad textinmatning

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av UkuleleSolen, 1 juli 2010.

1. UkuleleSolen

UkuleleSolen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Hej!
    Detta är mitt första inlägg här, efter att ha följt med på forumet i en månads tid.

Min Desire funkar klockrent. Utom på en punkt.
    Jag har bekymmer med textinmatning, vissa gånger. På mitt "Scandinavian keyboard"
    Det började med att vissa ord, när jag skrev sms, byttes ut mot andra. Skrev jag exempelvis "en" byttes det ordet obönhörligt ut mot "det" efter att jag skrivit ett mellanslag.
    Jag märkte också att det var, mer eller mindre, omöjligt att skriva mail. För varje mellanslag jag gjorde hamnade markören på slumvis valda ställen.

Jag tittade på alla inställningar jag kunde hitta under textinmatningsmenyerna. Inget blev bättre. Ett tag blev det bättre då jag bytte layout på tangentbordet.
    Jag bytte nyligen till ett svenskt tangentbord jag fann på Andriod Market. Då blev jag av med sms-fenomenen.

Men det är fortfarande tidskrävande, mer eller mindre omöjligt att skriva mail.
    Nån som känner igen problemet eller vet vad som är fel?

2. Norsehawk

Norsehawk Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Har originalet och med skandinavisk keyboard, och det funkar. Har laddat även den andra som också funkar. Visst, skriver man i ett sms-meddelande ord som exempelvis "Hett" så kommer det första ordet i kronologiskt ordning, dvs. ett ord som börjar på "G". I detta fall "Gett". Sms-funktionen gör helt enkelt så.

Prövat skriva ett mail till min polare för att testa, och visst är det så även där. Så det är inget fel om man säger så, utan detta är programmerat till att gå kronologiskt. Det är vad jag har kommit fram till iaf.

3. UkuleleSolen

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Men jag har ställt om allt vad förslag och komplettering heter.
    Dessutom är det bara vissa ord som ändas.
    Och något val får jag inte. Orden bara ändras.

4. digge

digge Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Gå in i användarordlistan och ta bort allt där, mest troligt har du någon gång ändrat ett ord till ett annat. Tror det är efter tre gånger så läggs det till som en automatisk ändring. Man kan även bocka ur Komplettera automatiskt så slipper man att det händer, men då får man ju kolla rättstavning och sånt själv.

Personligen blev jag så irriterad på det att jag stängde av komplettera automatiskt och avinstallerade ordlistan.

5. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Som digge säger. Avinstallera ordlistan.

Alternativet är att ha allt som heter komplettera automatiskt och manuellt trycka på förslaget som är rätt. Finns det inte i ordlistan så står ordet alltid först.

6. Viggo

Viggo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Varför inte bara stänga av allt det där, ta bort ordlistan och låta tangentbordet fungera som på datorn..

7. jugglan

jugglan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,

Jag har haft samma problem. Testade lite nu och det verkar som anledningen är det som kallas Användarens ordlista under inställningar för telefonen/Språk och tangentbord/Skandinaviskt tangentbord/Användarens ordlista. Radera dom småord som ligger där så verkar det lösa sig.

/Jugglan

8. UkuleleSolen

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Trodde inte att ordlistor och sånt skulle spela någon roll då man bockat av allt vad komplettera-tjosan heter.
    Nu har jag i alla fall raderat alla ord i ordlistan och växlat tillbaka till det skandinaviska (med vibrations-funktionen som jag gillar, som inte finns på den svenska)

För närvarande får jag skriva vad jag vill och markören är "stabil" då jag skriver mail.
    Tidigare har sånt här fungerat tillfälligt då jag växlat mellan tangentbord, i allt felsökande.
    Förhoppningsvis funkar det... mer än tillfälligt nu.

Tack!