Fråga: Skulle behöva guidning gällande lagringsutrymmet i Lenovo LOQ 16

Diskussion i 'Off Topic' startad av Ravenclaw, 17 aug 2024.

1. Ravenclaw

Ravenclaw Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Hej,

jag funderar på att köpa Lenovo LOQ 16 1TB
    (Lenovo LOQ 16 / 16" / WUXGA / IPS / AMD Ryzen 7 7840HS / RTX4060 8GB / 16GB / 1TB - Laptop / Bärbar dator | Webhallen) men har inte lyckats hitta någon information om hur lagringsutrymmet är uppbyggt/uppdelat och skriver därför här. Som ytterligare information kan jag även meddela att jag varit i kontakt med Lenovo som inte kunde hjälpa mig.

Lite bakgrundsinformation

Jag beställde en annan laptop (dock från en annan sida) och upptäckte när jag skulle installera alla uppdateringar att lagringsutrymmet var uppdelat.

För någon som mig som enbart använder lagringsutrymmet till att ladda ner appar så kändes det väldigt bittert, då det skulle innebära att jag enbart skulle kunnat utnyttja 120 av totalt 512GB. Jag har därför valt att returnera den och nu hittat ovanstående laptop istället. Jag vill dock inte göra samma misstag igen.

Därför undrar jag hur fördelningen av respektive "pott" ser ut. För själva fördelningen går väl inte att komma ifrån?

Notera att ni kommunicerar med någon som inte kan något inom teknik, så att ni inte blir för komplicerade i era svar/förklaringar.

Ps. Jag har även hittat följande länk men jag vet inte om den är till någon hjälp?
    https://psref.lenovo.com/Detail/LOQ/LOQ_16APH8?M=82XU0067MX

Tack på förhand.

2. jogge

jogge Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    516

MINA ENHETER

Det går bra att ändra storlek på delarna av hårddisken i efterhand, sök på utöka partition windows 11 på google, så hittar du hur man gör.

bernard gillar detta.
  3. Ravenclaw

Mottagna gillanden:
    0
    Okej då ska jag se till att kolla mer på det under morgondagen. Vet du något om hur lätt det skulle vara att sedan återställa dom ändringar som blir? Fungerar det med en vanlig fabriksåterställning? Jag tänker utifrån scenariot att jag väljer att returnera, isåfall vill ju återförsäljaren ha tillbaka produkten som om jag inte använt den.

Jag googlade även lite snabbt och upptäckte då att det finns en hel uppsjö av olika guider. Är det någon specifik som rekommenderas eller ska jag bara se om tillverkaren har en?

Jag tänker nämligen att jag ska testa med den första laptopen jag köpte, innan jag returnerar den, den får liksom en sista chans.

4. jogge

jogge Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    516

MINA ENHETER

Välj en guide som är på en nivå som du känner att du förstår och känner dej bekväm med. Eftersom inte ens Lenovo själva vet hur lagringen är uppdelad, är det nog ingen som bryr sig om ifall du ändrat storleken på den vid en retur.

5. henriktm

henriktm Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    617
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Den kommer oavsett återställas innan den säljs så om lagringen är uppdelad så kommer den va det sen med.
    Det är heller ingen som kommer bry sig om du har förändrat uppdelningen.

Köp den du vill så finns det alltid folk som kan guida dig vidare eller om du har nån som kan göra det åt dig
    En lokal datorbutik kan säkert hjälpa dig också mot en mindre avgift.

6. Ravenclaw

Mottagna gillanden:
    0
    Det är nämligen så jag köpte en laptop från Hp som jag vill testa dessa knep på innan jag överväger att köpa Lenovo LOQ 16.

Och HP är väldigt specifika med vad dom vill att man gör innan man returnerar. Därför tänkte jag att en fabriksåterställning skulle vara bra, men jag vet inte om den även innefattar att återställa lagringsutrymmet till dess ursprungliga form?

Jag vill ju liksom inte förändra saker som jag sedan inte lyckas återställa.
    https://www.hp.com/se-sv/shop/faq.aspx?p=returns#how-to-return-and-request-refund-or-replacement

Last edited: 19 aug 2024
  7. henriktm

Mottagna gillanden:
    617
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Jag skulle rekommendera att köpa den du tänkte dig från början och sen konfigurera om den.
    Har du tur så behöver du inte göra nåt med uppdelningen.
    Båda kör Windows 11 så knepen kommer fungera oavsett om det är HP, Lenovo eller Dell mfl.

8. Ravenclaw

Mottagna gillanden:
    0
    För att förtydliga mitt ursprungliga inlägg så är det alltså dessa (se bild) som jag funderar på om man kan ändra?

I mitt fall minska "annat" och "tillfälliga filer" för att kunna öka på potten för "installerade appar".

Men det kanske är samma guider som gäller iallafall?

Bifogade filer:

9. henriktm

Mottagna gillanden:
    617
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Det där utrymmet styrs av storleken på partitionen C:\, den är en del av hårddisken.
    Den kan du bara ändra om det finns utrymme på hårddisken eller montering av en annan större hårddisk.

10. jogge

jogge Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    516

MINA ENHETER

Jag tror du tolkar bilden fel, du har använt 120g av hårddisken, dessa 120g består av 80g program osv., men du har ju fortfarande över 300g ledigt att använda.

11. Ravenclaw

Mottagna gillanden:
    0
    Fast det står ju fortfarande "81,4/120 GB används" innebär inte det att max GB för appar är just 120?

Annars hade det väl stått 354 GB även där istället för 120som det står nu? Om det hade varit möjligt att använda 354 GB menar jag.

Bifogade filer:

12. jogge

jogge Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    516

MINA ENHETER

Nej

13. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13 153
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Allra överst har du totalen, varav 120 gb används, raderna nedan bryter upp de 120 gb i olika delar beroende på filtyp.

Så av de 120 gb använda, är 81,4 gb installerade program.

Ravenclaw gillar detta.