Skulle detta företag vara av intresse?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Galaxxy, 4 januari 2012.

?

Tycker du att detta företag verkar som en bra idé?

1. Ja

8 röst(er)
    33,3%
  2. Nej

10 röst(er)
    41,7%
  3. Kanske om ni utökar sortimentet, eller tar hänsyn till andra saker.

6 röst(er)
    25,0%
  1. Galaxxy

Galaxxy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Hej!

Jag och en polare samt våra pappor fnular nu på att starta ett hobbyföretag. Vi tänkte först kolla på lite olika forum för att titta om intresse finns, och eftersom att vi tänkte sälja androidrelaterade prylar såsom skal och andra tillbehör så passar Swedroid bra.

Vi tänker alltså köpa saker från Kina, dessa kommer med största sannolikhet inte att vara Apple original, om det nu är apple som gäller, men om det tillexempel skulle vara ett skydd likt smartcover till iPad så säljer vi det istället för Apples priser - 279 - ?, för ca 100-150kr. Detta är alltså INTE Apples egna, men inte heller några kopior, utan ett självständigt företag som antingen utvecklat idén eller lagt en egen liten 'twist' på den.

Detta gäller även Androidskal. Men bara för att det är billigare så ska ni inte tro att det är sämre kvalité, uttrycket ''man får vad man betalar för'' stämmer ju till viss del, men vi ska försöka leverera produkter med så bra kvalité som möjligt.

Skulle detta varar av intresse för er swedroidare? Finns det något mer som ni skulle vilja se att vi sålde?

OBS! Vår hemsida kommer komma upp inom en snar framtid, där vi tids nog kommer lägga upp vårt sortiment.

2. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3.144

MINA ENHETER

Är ni billigare än droidstuff så kommer det nog gå bra :)

3. Galaxxy

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Okej, vi försöker egentligen inte konkurrera med droidstuff, utan detta är mer som sagt ett hobbyarbete av rent intresse.
    Men vi gör det ju även självklart för att göra en vinst, och det skulle vara roligt om man får en del kunder!

4. Galaxxy

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Ni som svarar nej, motivera gärna varför (det får även ni som svarar Kanske eller Ja, men vi vill självklart förbättra det som kan förbättras).

5. mikil

mikil Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Watch Active 2
    Fri frakt :)

6. Galaxxy

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Yes, det ska vi försöka erbjuda! :)

7. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Det är hård konkurrens, då det redan finns ett flertal liknande siter, och man kan köpa skal och sånt på t.ex Ebay för en spottstyver. Så om ni vill sälja så måste ni erbjuda något mer. Något som inte de andra erbjuder.
    Och att räkna med vinst är bara att glömma om ni håller det på hobbynivå.

Det är mina synpunkter. I övrigt så får jag önska er lycka till!

8. andysign

andysign Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab4 10.1
    Skulle väl tyvärr inte köpa något från en svensk sida när samma produkt finns på ebay till en billig peng

9. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Nej, köper hellre ifrån kina själv. Fri frakt å lågtpris dock slöa leveranser men de har jag överseende med.

Jag tror de kan bli svårt för er men va fan de e ju bara att försöka ändå! :P

Ni måste nog erbjuda nåt inte nätet gör idag. Fri o blixtsnabb frakt kanske.

Last edited: 5 januari 2012
  10. Sebastiank

Sebastiank Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Håller med det övre här uppe, Jag röstade Nej just pga av att jag kan få tag på samma skal på Ebay för mindre pengar + att det finns redan många många många företag som säljer skal och tillbehör. Många skriver att ni ska ha något speciellt som ingen annan har fri och blixtsnabb frakt känns om något vilken sida som helst kan skriva, för vem kan testa om det är snabb leverans redan innan du handlat?

Ska ni dessutom inte konkurrera med droidstuff så är frågan om det går alls. Varför ska man handla av er om ni håller samma priser som droidstuff som är en etablerad android säljare.

Summasumarum: Hade ni börjat med detta säg för 2år sen hade det varit en annan sits då det ej fanns så många företag som sålde!? Nu finns det massor sök på google och du skall finna försäljare i massor.

Mitt tips till Er, i och med att ni enbart ska köra det som en hobby är att finna något nytt som ingen har kommit på att folk behöver och börja sälja det. Var unika med det ni säljer, vad är det ingen annan säljer? Varför inte gå emot strömen och istället för att hitta pirat saker som allt är även fast det är en liten twist på det. Så tex hitta exklusiva skydd för telefonerna i skinn som håller bra kvalité.

Och varför just asien som alla andra köper ifrån där det är väldigt intressant kvalité på mycket av sakerna. (ja, jag har handlat mycket från asien så jag vet hur kvalitén kan variera). T.ex finns det inga android relaterade små företag i Tyskland eller liknade som säljar saker som ej hittat över till svenska gränsen!?

Några tips från mig och hoppas ni hittar något nytt för jag saknar bra tillbehör. Så efter detta är det nog mer ett kanske än ett nej från min sida.

11. 4305ms

4305ms Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Någon borde ta sig tid att göra en 'piratebay' för importprylar. Sammanställa från olika billiga sidor etc och kanske göra någon sorts kvalitets kontroll.. ev kunna erbjuda hjälp vid import och vid köp.

On topic. Jag tror ni blir ännu en sida bland många.
    Tror de flesta gör så att antingen betalar man mer, får garantier och hämtar prylen på plats. Eller så letar man, väntar länge och betalar väldigt lite. Det ni erbjuder är mitt i mellan och vad jag förstått så går det vist inte helt smärtfritt för liknande företag.
    Bestämmer ni er för att testa så; Lycka till och hoppas det går vägen! :)

12. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
  13. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.204

MINA ENHETER

Jag väljer att ej svara i skrivande stund, jag skriver dock gärna ner lite tankar och funderingar.

Det är som många säger, det skulle vara svårt för mig att köpa från er om jag kan hitta det själv billigare på ebay. Och om man köper från tillverkaren i Kina via Ebay så visst, han kommer nog ha ett högre styckpris än vad ni skulle kunna få men det kommer troligtvis tillkomma extra utgifter och eftersom det finns en mellanhand (erat företag) så kommer det nog bli dyrare.
    Det är en tuff bransch och det finns väldigt många säljare som gör precis samma sak. Ni behöver mer-värde ifall ni ska överleva om ni nu inte är billigast. Men även snabb frakt, bra support osv är grymt.

För att få nere priserna kommer ni nog få beställa in större partier eftersom ni nog kan få ner styckpriset och det är väldigt riskfyllt när det gäller skal osv. Se bara på droidstuff som har slutat med skal för det finns så många olika modeller så det kan sluta på att man sitter på massa skal som ingen vill köpa.
    Och att inte ha lager gör så leveranstiden ökar markant och då kommer nog färre vilja köpa från er.

14. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:

Själv bryr jag mig bara om priset. Support, frakt och annat lull-lull är helt ointressant för min egen del.
    Jag kan vänta ett par veckor om grejen jag köper är billigare. Inga problem. Det där med att få en "helhetsupplevelse" är intet för mig.
    Som med SJ. De bakar in massa skit jag inte är intresserad av. Service, gratis tidning och jada jada... Kommer jag undan en hundralapp billigare och slipper allt tjafs om service hit och dit så kan jag åka i boskapsvagnen om så skulle vara. No problem.

Priset, priset, priset!

Thats all there is.

15. Galaxxy

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Tack så mycket för alla svar, det uppskattas!

Vi ska försöka ta hänsyn till era svar och tankar, vi förstår att detta kommer bli knivigt, men vi får helt enkelt tänka ut något alldeles säreget, alternativt ge oss in i kampen och kämpa stenhårt ;)

16. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Enkelt. Var billigast!

17. Galaxxy

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Det ska vi absolut försöka vara ;)

18. alexm

alexm Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    104

MINA ENHETER

Hade en e-butik som sålde skal för ett tag sen, gick sådär. Eftersom jag inte hade så stora utgifter så gick jag plus rätt snabbt, men några stora pengar blev det inte. Men det var klart värt det med tanke på att jag inte la ner så mycket tid. Det jobbiga är väl att bli "kända", kostar rätt mycket att marknadsföra sig.

Som några tidigare nämnt i tråden så borde ni utmärka er på något sätt, kan ni differentiera er gentemot konkurrenterna har ni större chans att lyckas. Om vi säger att det inte fanns några andra svenska butiker som sålde t.ex. fotbolls-skal, hade ni då köpt in massa fotbolls-skal så skulle ni ha en större chans att lyckas än om ni säljer likadana varor som redan finns.

19. Droid113

Droid113 Guest

Gör som Droidstuff, ASUS och The Phone House, skaffa goodwill på olika forum. :)

Vet inte hur mycket det kostar att sponsra prisjakt så att man kan direktlänka till sin butik från sitt pris, men om det inte är alltför dyrt är det att rekommendera.

Ett litet rövartrick är väl att registrera URL:er som är snarlika de som andra skalbutiker har och låta URL:erna omdirigera till er sida.

Registrera exempelvis www . thephonehouse . se(The Phone Houses egna är www . phonehouse . se) och gör som sagt så att ni omdirigerar till er sida. Billig marknadsföring.

Last edited by a moderator: 5 januari 2012
  20. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.204

MINA ENHETER

Goodwill är bra, men när det gäller skal håller jag med Dockland. Det gäller att vara billig.

Jag är ganska säker att man inte får göra såg, läst lite men om det är ett registrerat namn hos bolagsverket så kan The Phone House (i det här exemplet) komma och kräva att du ger tillbaka domänen gratis. Verkar vara så med .se.
    Jag kan givetvis minnas fel och rätta mig då mer än gärna.