Skulle du köpt SGS utan Amoled?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av Sasori, 3 feb 2011.

1. Sasori

Sasori Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Frågan är ganska enkel men motivera gärna. Jag hade valt en telefon men nu när jag måste vänta kanske SGS2 kommer vara aktuell då jag har råd. Då undrarjag vad ni tyckte om SGS och främst det som för mig sticker ut och det är skärmen. Skulle ni ha köpt eran SGS om den inte hade Amoled eller hade ni valt en annan?

Last edited: 3 feb 2011
  2. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Jag hade inte köpt den (Eller någon annan mobil för den delen) om den har just AMOLED. Svärtan må vara bättre men jag vill gärna ha en display som är skarp. Med AMOLED ser det ju ut som att man dragit ett varm plastfolie runt den. :) Men det är ju som sagt en smaksak.

3. pappa_jon

pappa_jon Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

smaksak, ner till närmaste affär och jämför själv. Skärmen tycker jag är bra men jag kommer nog aldrig mer köpa en samsung, helt inkompetenta på att göra mjukvara. Laggar och seg som sirap. Så mitt tips kolla på nåt annat märke

4. Limpa

Limpa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Nix!

Skärmen gör 1/3 av telefonen tycker jag.

De andra 2 delarna är prestandan(som vi vet finns där), samt operativsystemet. :)

5. Tiny Turtle

Tiny Turtle Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Ursäkta att jag är petig, men jag hade nog inte köpt min SGS *om* den hade AMOLED. Att det är SAMOLED på den tycker jag känns som en riktigt stor fördel jämfört med vanlig AMOLED.

Konkurrensen när jag köpte förra sommaren var Desire & X10 och den senare hade bara en bra kamera att komma med, men HTC:n var en allvarligare konkurrent.

Fördelar SGS: SAMOLED, skärmstorlek, lagringsutrymmet, grafikprestanda, Swype
    Fördelar Desire: Byggkvalitet, laggfri (vi snackar sommaren 2010 nu), GPS, batteritid, optisk styrdon, LED.

6. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Det beror helt på vad det skulle vart för skärm istället, hade det vart en riktigt bra LCD istället så skulle jag absolut kunna tänka mig det. Hade det vart en LCD i klass med den i DHD tex. så hade jag totalvägrat.

Det som fick mig att ta steget fullt ut att köpa en var när syrran köpte en samsung wave, den har ju också samoled panelen. Var jäkligt sugen på en innan men när jag lekt med waven lite så var det kört så att säga :P

Resten av anledningen till att jag valde SGS var det väl tilltagna minnet för apps(1,8GB), och övriga hårdvaran, framförallt då kanske gpu'n. Var väl medveten om problemen med lagg i stock mjukvaran osv, men jag visste ju också hur man fixar det. Upplevde dock inga direkta laggproblem dom 4-5dagar som jag orkade hålla mig innan jag rootade och körde in annan rom etc :P

@Hund: Problemen med skärmen(överdriven kontrast/färgmättnad) som du beskriver går att justera bort till 90% med rätt kernel(läs speedmod kernel). Inser att det kan låta överdrivet men det är faktiskt sant, satt och jämförde med polarns DHD och han tyckte att det gick precis lika bra att läsa så liten text som ögat kunde läsa så att säga.

Utan sharpness/gamma/color fix så är det en helt annan femma dock, kan nästan bli jobbigt att läsa mkt text pga. den superöverdrivna kontrasten som är med stock kalibreringen.

Har vid några tillfällen kört kernels som saknar dessa justeringar och det är ingen rolig upplevelse när man blivit van korrekt kalibrering.

7. Evil Peter

Evil Peter Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

SAMOLED-skärmen var en stor anledning till att jag köpte en SGS. Dock var den bättre än alternativen på flera punkter så det kunde varit så att jag köpt den ändå (ingen konkurrent hade ju SAMOLED ändå). Dock har senare modeller som DHD bara gjort mig mer glad över att jag valde SGS, både skärmmässigt och i övrigt.

Det där stämde inte helt med upplevelsen jag hade när jag jämförde med kompisars Desires. Min SGS hade inte nämnvärt med lagg i jämförelse (det var ju dock rätt varierade rapporter där), samt att den hade bättre batteritid.

Last edited: 3 feb 2011
  8. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Jag skulle inte ha köpt SGS eller ens någon annan android om jag inte fått den så billigt (hade en i7500 tidigare och fick den för 3250 kr via Samsung när jag sa att jag var missnöjd). Är inte särskilt förtjust i operativsystemet, men till det priset krossar den allt.

9. aka_the_barf

aka_the_barf Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

skärmen var en stor del av köpet, aldrig gillat lcd för svärtan och ofta kassa färger. har en lcd tv som jag ogillar just för svärtan samt att färgerna känns bleka. var hemma hos en polare med en gammal bra "tjockis tv" förutom storleken och upplösningen så finns det inga fördelar med en lcd, jon kanonen trots sina 50-60 år på nacken skändar lcd.

har faktiskt en tjockis datorskärm, har 2 st lcd skärmar oxå, funkade helt enkelt inte så dom får stå i garderoben tills vidare.

längar tills Samoled eller SED kommer till tv apparaterna. ajdå nu svävade jag allt i väg lite :)

sen var det för att potentialen i telefonen är stor, tråkigt att samsung klantat sig så med mjukvaran, verkar vara fixat i 2.2.1 som dom släppte en kort stund för att sen dra in PGA bugg :(
    dom får en vecka till av mig har den inte kommit då då bygger jag en jigg så jag kommer åt download läget sen så blir det in med allt möjligt skit*

*laggfix 2.2.1, mods, osv osv

10. Merdini

Merdini Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Lite konstigt om det kommer till tvapparater då man inte precis går fram till TVn och trycker o har sig.

AMOLED och SAMOLED är Touchskärmar. Det kan därför komma SLED efter LED TV vilket skulle kunna ge 20% ljusare skärm och 20% mindre strömförbrukning.

11. martook

martook Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

SAMOLED var helt klart en av de viktigaste skälen, det måste sägas. Sen hade jag iofs säkert nöjt mig om den hade haft en LCD som iphone4...
    Android var dock ett krav för mig, och utbudet var inte så stort på high-end androider då. Eller nu heller för den delen, som jag ser det så finns det ingen telefon med bättre hårdvara än Galaxy S på marknaden än, och det är ju inte så illa efter snart ett år...
    Desiren har för kass touchscreen, dålig skärm och alldeles för lite utrymme att installera appar på för att vara ett alternativ för min del.

Att galaxen är tunn och lätt är inte fel heller, lite tråkigt att den ser ut som den gör bara. Sen hade ju gärna Samsung fått vara lite snabbare på att släppa uppdateringar, men för de som gnäller - hur kul är det att ha en SE android? Bara 2.1 där... och HTC:s uppdatering av Heron gick ju inte tokfort direkt. Så synd att klaga allt för mycket.

12. Tiny Turtle

Tiny Turtle Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Måste tillägga att SGS fantastiska digitizer var viktig för mitt beslut med. - Läste just i Gun Bros-tråden om hur stora problem Desire-folket har med sin lättlurade dualtouch.

13. Ircfox

Ircfox Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    ja, helt outstanding graffeprocessor och touchen

14. seppok

seppok Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Du kanske har plasten kvar...? ;-)

15. simpan_

simpan_ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Känner på mig att du spelar massor av CS och har fått för dig precis som de flesta andra CS spelare att tjock skärmar är mycket bättre än LCD. Rätt eller fel?

OnT: Nej, jag skulle nog inte ha köpt den utan SAMOLED.

16. Jensepense

Jensepense Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hahaha, lite off-topic men kunde inte låta bli att skratta eftersom jag själv inbillar mig att jag spelar bättre CS med tjockisskärm :)

17. Evil Peter

Evil Peter Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Det har du rätt i. Jag hade också glömt hur stor del det var och jag har definitivt tagit den väldigt responsiva digitizern för givet nu.

18. dannovarius

dannovarius Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag skulle också säga att AMOLED var en rätt viktig del i att jag köpte en SGS, men även den grymma hårdvaran med all kapacitet och det inbyggda lagringsutrymmet gjorde att Desire fick se sig slagen hos mig. Färgerna är dock helt sjuuuka! Jag har inga problem med att de kanske är lite starkare än i verkligheten (det är väl kul att något i elektronikväg är bättre än den verkliga världen). Och digtizern, ja den glömmer man lätt. Spännande hur lätt man blir bortskämd med sådana saker... Fortfararande en av de bästa telefonerna på marknaden sett till hårdvaran.

19. Ossian06

Ossian06 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag köpte min SGS men jag vet inte om den har Amoled, hur vet jag det och vad är det för skillnad

20. TrueDesire

TrueDesire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

köpte nytt bakstycke på phonehouse som lyfte kvalitén på just den delen jag inte gillade.
    skärmen (super amoled) är/var den bästa på marknaden.
    med nyare firmware är den inte alls seg som den var vid release, det är med JPX och framåt som telefonen skulle varit från början.
    digitizer som är grymt mer respons på än Desire HD som jag hade innan.

OffT:
    går i banor med att sälja den just nu, medans den är värd kanske 500-1000kr mer än när SGS2 kommer, vad är den värd som 3månader begagnad ungefär?
    alla orginal kartonger kvar etc..