Skulle Hero uppfylla mina behov?

Discussion in 'Hero' started by Padchi, Oct 1, 2009.

1. Padchi

Padchi Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hejsan!
    Har suttit och läst en massa här på swedroid och letat efter svar på mina frågor men har inte hittat några som tillfredsställde mig så jag valda ett registrera mig.

Jag hade förut en SE C905 men den vart stulen för ett tag sen så jag tänkte testa lyckan med ett annat märke.
    Jag har i dagsläget en LG KU990 som jag trivs bra med. Touchen är inte den bästa och man måste starta om mobilen ibland för den blir för seg men den fungerar.
    Jag har suttit och vägt mellan en HTC Hero, HTC Dimond 2, HTC HD men det börjar väga för en HTC Hero.
    Mina frågor är nu:
    - Hur bra är touchen egentligen? Går den att jämföras med iPhone 3GS?
    - Hur länge räcker batterierna? Har läst och det verkar vara lite delade meningar där. Jag vill kunna lyssna på musik på bussen utan att behöva snåla med batterierna resten av dagen. Detta måste jag göra med min LG nu och det är riktigt irriterande.
    - Hur är det med ÅÄÖ? Fungerar det som det ska efter uppdateringen?
    - Anser du att din Hero är något som du skulle kunna hålla fast vid i ett år eller två? Tror du att den kommer hålla så länge?

Jag använder varken facebook eller twitter så överdrivet mycket, dock min gmail men den kan jag lika gärna kolla hemma. Finns det mer roligheter på telefonen som jag har missat? För just nu känns den som att det enbart är en massa facebookande.

Alla svar är hjärtligt välkomna!
    / Timmie

2. flye

flye Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Som jag upplever det så funkar touchen utmärkt, har inte gjort något direkt jämförelse, men kan tänka mig att iPhones är lite vassare ute i hörnen, men inget som jag har upplevt några besvär med på Heron.

För mig är inte batteritiden heller något problem, i alla fall inte vid normalt användande, och där ingår ju att lyssna på musik i mitt tycke. Och har aldrig kört slut på batteriet på en dag, dock näst intill, då jag använt GPS flitigt, suttit och laddat hem en hel del grejer osv.

Om du tänker på när man skriver så använder jag Scandinavian keyboard, funkar bra för mig. Så har ingen vidare koll på orginaltangentbordet i Heron.

Det lite trevliga med Hero och de flesta/alla andra Android mobiler är väl att du i princip kan göra lite vad du vill med dom, byta Rom, väldigt stora anpassningsmöjligheter, vilket i mitt fall gör att jag inte tröttnat, och tror inte jag kommer göra heller på ett bra tag.

:)

3. stantemo

stantemo Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har inte heller jämfört med 3gs så värst mycket, det lilla jag testade så märkte jag ingen skillnad. dock har jag märkt att heron kan vara lite känslig ute till vänster där A sitter på tangentbordet. den brukar den missa att registrera när jag trycker på den när jag skriver snabbt.

Jag har haft min i en månad nu. sitter med den på tåget till och från jobbet och lyssnar på spotify (offline för det mesta) med original-lurarna och spelar nått spel samtidigt alt. surfar. kommer hem och slår på gps'en och sticker ut och springer en sväng, ca 30 min, med spotify på (offline), kommer hem och spelar lite mer spel, tankar hem och testar grejer från market :D
    Har displayen på autobrightness samt att den vibrerar när jag trycker på tangentbordet. Runt 17-18 timmar räcker den när jag leker med den.

jag har inga större problem med att skriva på telefonen, förutom A ibland då. Ibland föreslår den Här istället för Har och sånna grejer men det är inget som stör. Kör med standardtangentbordet.

för mig kommer den absolut att hålla om ett år, säkert två år om den orkar med de uppgraderingar av android som kommer då. förhoppningsvis optimeras det så att även lite äldre lurar ska orka med. ananrs tror jag HTC släpper light-versioner.

jag har inte heller facebook eller twitter men jag kan ändå underhålla mig med mobilen :) finns ju en uppsjö av spel och appar att testa från market.

Lycka till.

4. mikil

mikil Adult Droid Medlem

Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Watch Active 2
    När jag startade telefonen fick jag välja telefonspråk och tangentborsspråk...använder engelska i menyer och svenska när jag skriver. åäö är det alltså inget problem med. WM, iPhone, WebOS och Android är i princip lika öppna...det finns "riktiga" program att installera och mycket går att customisera(nytt ord där kanske?) :)

5. Mattica

Mattica Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Kan bara hålla med övriga talare före mig. Tangentbordet lär man sig snabbt, och det går fort att lägga in de ord som fattas i ordboken varefter man skriver... (Använder den just nu, till exempel)
    Även om batteritiden känns kört så slår den brorsans 3gs, och några problem med touchen har iaf inte jag märkt av.

Android och market växer tokfort, och alla anpassningsmöjligheter som finns gör det helt klart framtidssäkert att satsa på en Android-lur. Även om det kan komma nyare kraftfullare telefoner inom närmaste året så lär inte heron vara uträknad, och om man alltid väntar på modellen bättre kommer man aldrig bli nöjd.

Det enda negativa jag kan komma på är böket med backup och risken att det inte fungerar, som det gått för somliga på forumet, när man uppgraderar eller fabriksinställer telefonen.

Välkommen till swedroid, förresten!

6. J0cke

J0cke Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Batteritiden räcker ungefär i ett dygn med Wifi på och om man spelar musik samt allmänt leker mycket med telefonen. När jag ej spelar musik och stänger av Wifi efter jag använt det så har jag t.o.m fått batteritid på uppemot 3½dag.

7. Padchi

MINA ENHETER

Tack så mycket för era svar! Det låter mer och mer som om att det lutar mot en Hero. Ni säger att man kan ändra mycket på denna telefon, några exempel förutom att man kan göra om home screens?
    Vart kan jag hitta denna telefon billigt utan abonnemang? Kollade inne på telia men de ville ha runt 6000 för den.
    Hur pass krångligt är det att uppdatera telefonen? Jag har suttit och hackat min LG flera gånger men då har det alltid varit med hjälp av guider.
    Hur bra fungerar kameran?

8. Strix

Strix Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Om du uppdaterar genom HTC's programvara så är det enkelt. Ladda ner till datorn o anslut till synkprogrammet, sen går en som en dans.
    Allt går att ändra o det gör man. Man customizerar den helt efter behov! Och det är en mycket bra grej. Vad du än laddar ner eller finns i telefonen, så kan du lägga in det på det sätt som passar dig. Och det är en hel del du får plats med då det finns 7 olika fönster att välja på. Sen finns ju Home Screens oxå! Så den är överlägsen andra mobiler tack vare ett bra gränssnitt och funktion.
    Jag köpte min på Mediamarket för 5580:- när dom fick in den. Finns säkert billigare.
    Kameran är inte mer än godkänd. Försök inte ta bilder i dåligt ljus, för det går inte.
    Heron är ett köp jag inte ångrar. Jag leta telefon i ett halvår (o jag e petig) o testa alla nya som kom ut. Men efter att ha läst om Heron och kollat på den så köpte jag den. Och det är den bästa Android telefonen du kan köpa idag!!! Använder den varje dag till olika saker, typ kolla vad det är på tv, surfa framför tv, spelar spel o ringer så klart.
    Min e förresten "Rootad" så jag kommer åt Betal Appsen på Market "Butiken" Men med den senaste uppdateringen från Android 1.6 så behövs inte det när den kommer i Okt.!! Vad jag har förstått.

Last edited: Oct 2, 2009
  9. Thady

Thady Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Padchi,
    Stämmer precis som Strix säger.
    Jag letade också efter en mobil i ca 1 och ett halvt år, och jag har bara haft min mobil nu i ca 3 veckor - 1 månad. Och jag ångrar det inte alls. Min första touchscreen mobil. Helt klart värd pengarna. Man kan göra så mycket på den och det finns så många program på market som du kan ladda ner. Bästa mobilen jag någonsin haft. Kameran är inte bra i 'dåligt ljus', men den är helt klart bra i bra ljus. Jag tog ett kort på min hund första dagen jag använde mobilen ute på min balkong i dagsljus. Och kortet blev mycket bättre än vad jag förväntat mig. I dåligt ljus så blir korten antingen suddiga eller syns ej.

Angående uppdatering, så gör du det via HTC's hemsida. Om du får problem med att du inte kan uppdatera som vissa fått inklusiv mig så kan du pröva att ladda ner uppdateringen på en annan dator. Det funkade för mig. Är det så att din mobil redan är på Svenska när du köpt den så behöver du inte uppdatera den då den redan är uppdaterad. Vill också tillägga att du kanske bör skaffa dig den bruna färgen istället för vita, då vissa's vita HTC Hero tydligen missfärgats av nån anledning...

Om du kan så bör du pröva den i någon butik & se om den passar dig innan du köper. :)

Last edited: Oct 2, 2009
  10. Teremdea

Teremdea Baby Droid Medlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 5t

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 5t
    Platta:
    Google nexus 9
    ROM:
    Stock Rom Android 7.1
    Info:
    Action launcher 3
    Hej! Hade precis som du en LGKU990 innan jag köpte min Hero. Använder du kameran mycket på din LG tror jag du kommer bli lite besviken på kameran i Hero. Den har ju ingen blixt och så och även i dagsljus tycker jag bilderna sällan blir mer än ok. Bortsett från det är det inget jag är missnöjd med. Touchen fungerar jättebra. Mycket, mycket bättre än LG:n.

Batteritiden håller jag med ovanstående postare om. Använder den till att surfa, lyssna på musik, sms:ar och ringer en hel del och kanske spela lite dagligen och den håller nästan 2 dagar då. Tangentbordet är en vanesak, men börjar tycka om det riktigt mycket nu.

Hoppas du hittar någon Hero i butik eller liknande som du kan leka lite med. Är hur som helst otroligt nöjd med min Hero.

11. Labontese

Labontese Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

12. mikil

mikil Adult Droid Medlem

Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Watch Active 2
    Saker som inte finns än men som jag hoppas kommer snart är att man kan byta skins till Sense. Byta utseende på notification baren och den rundade knappraden längst ner till exempel. Stöd för byte av ikoner med BetterCut.

13. Irregular Programming

Irregular Programming Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Heron är den bästa telefon jag ägt, jag tror inte att du kommer att bli besviken.

Utöver normalt användande så läser jag forum på bussen till och från jobbet, har även Exchange mail och Gmail och MSN kopplat till den. Den brukar klara sig hem utan laddning på jobbet även om jag någon gång glömmer att ladda den på kvällen.

Det som retar mig mest är att updateringar blåser telefonen så du måste lägga upp alla program och om du klantar dig som jag gjorde och inte skapade google kontakter så måste du lägga till dem också.

Uppdateringarna i sig består egentligen av att plugga in telefonen och trycka på en knapp om man gör det via HTC, men vad är det för kul i det? Jag gjorde det manuellt med hjälp av SDKn.

14. Padchi

MINA ENHETER

Tack så jätte mycket för era svar, det lutar mer och mer åt en Hero. Vad är det för missbildningar som har skett på den vita? Typ att jeansen har färgat av sig eller vad har hänt?
    Kommer köpa en Hero så fort jag hittar något billigt ställe. Har kollat på utländska sidor men är lite skeptiskt för det finns väl ingen bra garanti om man köper den utomlands? Jag har en förmåga att få trasiga mobiler eller att förstöra det på fyllan..

15. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Ang. Missfärgningar så känns det ju som att det är få fall men jag vet inte, här själv en brun & är mycket nöjd trots lite strul som man alltid får räkna med med smartphones, mer eller mindre...

16. MarkusH

MarkusH Teen Droid Medlem

Telefon:
    Sony Xperia Z3

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z3
    Platta:
    Sony Xperia Tablet Z
    Övrigt:
    Chromecast
    Min vita håller färgen.

17. Padchi

MINA ENHETER

Vad är det för strul som du har haft?

18. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Det värsta var att få syncen att funka när jag skulle uppgradera men det löste sig med hjälp av forumet. Sen så är den trots Uppdateringen inte riktigt stabil vid hårt användande men tillräckligt för att jag ska godta det.

Jag är nöjd med allt utom kalendern som jag hoppas på en bättring av, en veckovy är ett måste för mig.

19. unoengborg

unoengborg Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Kameran är tyvärr bara medskickad för att det är brukligt att mobiltelefoner ska ha kamera. Bildresultatet är helt oanvändbart för de flesta ändamål, precis som på de flesta andra HTC lurar. Kameran är visserligen på 5Megapixel, men HTC glömde att detta inte hjälper om optiken är dålig. Skärpan är urkass, och eponeringsautomatiken lämmnar mycket övrigt att önska, dessutom saknas blixt och linsskydd.

I övrigt är Hero en mycket trevlig lur väl värd att köpa, men komplettera den med en riktig digitalkamera om du behöver kunna ta bilder.

20. smacke

smacke Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

ja tycker att kameran tar okey bilder med tanke på att den inte tar någon "plats"..
    det som är problemet med att få ok bilder är oftast ljussättning, motljus, rörelse m.m..

denna bilden e tagen me Heron och personligen tycker jag det är helt ok för att vara i en mobil som är mindre än 1 cm tjock... :)

Tilda_lera.jpg