Skulle vilja ha lite tips om en bra kamera.

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av shastar, 2 jan 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. shastar

shastar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Hej...Skulle vilja ha lite tips på en bra billig kamera som kan filma väldigt nära objekt med en bra fokus...Den jag har nu gör det. Men när det kommer till att filma t.e.x android skärmar eller bildskärmar, håller den inte fokus. Den förlorar allt, skärpa, färg, fokus o.s.v...Filmar jag blommor, tidningar eller div saker är den sjukt bra...Men den är gammal nu, och jag behöver en ny....

Jag satte upp min kamera för att göra ett review exempel på en Nexus 7 samt Galaxy note. Bara för att visa er så ni får lite detaljer...Ni ser själva ur dåligt den är..försöker justera kameran i slutet av videon, men utan resultat...

Det jag är ute efter är något billigt (så billigt som möjligt), som kan göra videos i 1080p på nära objekt som skärmar o dyl utan att förlora fokus när skärmen tänds samt släckts...Ni förstår vad jag menar hoppas jag...Annars skriv kommentar...

MVH: Niclas

Video exempel: http://youtu.be/-Gigu76lTiU

2. Marquzz

Marquzz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro
    shastar gillar detta.
  3. fotbollerik

fotbollerik Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

en kompaktkamera eller system?

4. paraflaxtapet

paraflaxtapet Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

*Bump* Jag går också i kameraköpar tankar, kompakt dito.
    Ska bli födelsedagspresent till Sambon. Gärna någon i mellanprisklassen, med lättfattliga kontroller/inställningar, bra filmkamera (hennes gamla kamera blev så grynigt när man filmade) och gärna att det finns svartvitt fotoläge, samt "vivid" som ger extra starka, klara färger.

Last edited: 24 jan 2013
  5. Marquzz

Mottagna gillanden:
    67
    Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro
    Om du vill ha mycket zoom rekommenderar jag Canon SX260 HS eller om du vill ha bra bilder vid sämre ljusförhållanden Canon powershot S100/110. Om du har uppemot 5 lax till förfogande så är det Sony RX100 som gäller, i alla fall om du är ute efter något kompakt.

Swiftly written with magic flow

6. paraflaxtapet

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Bra bilder vid sämre ljusförhållanden låter jättebra, absolut något som vi också prioriterar!
    5 laxar låter på tok för mycket. Max 2 Lax tror jag..

7. Marquzz

Mottagna gillanden:
    67
    Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro
    Nu ska vi ta "bra" med en nypa salt så du inte får för stora förhoppningar. Det är så bra det kan bli med en fickvänlig kompakt. Men om du tycker S100 är för dyr (2800) så kan du kanske ha tur och hitta föregångaren S95 som är i princip samma kamera. Men ett riktigt bra budgetalternativ är annars Canon SX160. Ska ni ha lite mer zoom är Canon SX240 ett utmärkt val.

Olympus XZ-1 verkar också riktigt bra, dock lite mer inriktad på entusiaster, men det behöver inte innebära att e automatiska inställningarna är sämre, värt att kolla upp.

Men en generell regel är att när det gäller kompaktkameror så får man välja mellan zoom och ljusstyrka, att ha bägge dessa egenskaper är endast DSLR förunnat (med vissa få undantag).

Swiftly written with magic flow

8. paraflaxtapet

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

jag väljer absolut ljusstyrka. jag förstår inte varför zoom skulle vara så viktigt? inte så ofta man, behöver ta kort på något jättelångt borta? eller?

9. orcophant

orcophant Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Jag skulle MYCKET hellre välja en kamera med fast, ljusstark optik än en med stort brännviddsomfång.
    Tyvärr finns det inga tillräckligt bra "kompakt"-kameror för mig för under tiotusenlappen, så det för räcka med min trogna 5D mk III.

Last edited: 25 jan 2013
  10. paraflaxtapet

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

+10000?? låter groteskt mycket för en kompakt kamera.

jag kollade på denna nu på netonet : http://www.netonnet.se/art/foto/kompaktkamera/aventyr/nikon-aw100camouflage/162759.4558/

vi tar mest bilder på semestern, när vi tältar, åker skidor, går i skogen, osv så då kanske en sån här stryk- och vattentålig kamera kunde vara något? Titta gärna på youtubeklippet i länken, längst ner på sidan, en reklamfilm för kameran.

Tycker orchophant den är skräp med tanke på prisnivån?

11. orcophant

orcophant Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Det beror helt på vad man ska ha den till. Fotar man mest utomhus i bra ljus blir det säkert fina bilder med den. Till mina behov funkar det inte med en såpass ljussvag kamera.

12. Marquzz

Mottagna gillanden:
    67
    Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro
    Om du vill ha en tålig kamera som tar bra bilder tycker jag du ska spana in
    Olympus Tough TG-2.

13. Mitox

Mitox Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Det kanske är lite sent svar, men jag rekommenderar Canon Ixus 220HS som är en "typisk" YouTube vlogg kamera som jag själv har!
    För ca 1.2k så tycker jag att den är grymt prisvärd, iaf om man filmar mycket!
    Annars är hela Ixus serien bra så det är bara att kolla Canon Ixus på t.ex Prisjakt eller någon annan sida :)

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.