Skumma billiga blocket annonser

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av aeom, 16 maj 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. aeom

aeom Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Tänkte vi kunde ha en tråd där vi samlar och tipsar varandra om skumma billiga blocket annonser. Dvs "för bra för att vara sant" annonser.

Ser dagligen annonser med t.ex olåst iPhone 5 för 2500 osv. Som man blir sugen på att slå till men man är rädd för att bli lurad helt enkelt.

http://www.blocket.se/dalarna/Tva_vita_iphone_5_16gb_47141008.htm?ca=23_11&w=3
    Ett exempel, såg detta igår och tog kontakt med säljaren. Han skickade gärna fast såklart enbart mot "förskottsbetalning"

Visst risken är ju att majoriteten av dessa annonser är bluffar men hur synar man bluffen? Det måste ändå finnas någon som är seriös utav dessa.

2. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 016
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    troligvist stulna, använd sunt förnuft. Jag har aldrig och kommer aldrig köpa begagnad elektronik eller telefoner på blocket. Har jag inte råd, ja då väntar jag tills jag har råd och köper telefonen ny.

3. Dellblod

Dellblod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Något du alltid ska tänka på när du gör affärer på blocket:
    # Leta helst i närheten där du bor, så du kan mötas och kolla upp varan. Och om du absolut måste göra affär via distans, så köp aldrig från någon som har "kontantkort" nr. De flesta idag har någon typ av abonnemang, och de som lägger ut kontantkorts nr brukar jag aldrig göra affärer med såvida de inte bor på samma ort. Visst finns det seriösa som kör med kontantkort, men sådana har jag än så länge inte träffat på.

# Personer som alltid skriver "Samsung", "iphone" istället för sitt riktiga namn, sådana har också visat sig vara misstänksamma, iaf enligt min erfarenhet.

# Folk som inte skriver ner sina nummer utan endast email. 50/50 måste jag säga, eftersom det finns en del som inte vill lägga ut sina nummer online, men också de som luras.

# Även om säljaren skriver " jag föredrar helst att varan hämtas på plats, men kan även skickas", det betyder inte att de är säkra/seriösa, snarare tvärtom, bedragare vet hur man övertygar köparna, det är inte så att de bor i skogen och använder sig av uppenbara knep.

# Sist men inte minst, är det för bra för att vara sant så är det oftast så. Varför skulle någon sälja en vara otroligt billigt, när han kan sälja varan till normalpris?

4. dalton

dalton Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 601
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Har köpt ett helt gäng telefoner på blocket, har klarat mig än så länge. Många har förlängt sina abonnemang. Och behöver pengar snabbt. Har köpt från en del som har företag med en massa abonnemang som fått nya telefoner.
    Självklart är det en massa skojare på blocket, men jag har alltid klarat mig :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

5. Norsehawk

Norsehawk Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Har sj sålt saker på Blocket men då vände jag mig till endast närliggande kommuner och helst köpare nära mig. Då fick de komma hem till mig och undersöka varan så vi bägge blev nöjda. Det blev en ganska smidig affär.

Själv så kommer jag oftast köpa ny elektronik via Prisjakt än Blocket. Inte för att säljaren kanske är oseriös utan för att jag vill ha en ny, färsk vara.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

6. Rospigg

Rospigg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 173
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
  7. Galax

Galax Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    270

MINA ENHETER

8. Dellblod

Dellblod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Det är nog det sista jag kollar på när jag gör affärer. Jag säljer väldigt ofta, och har aldrig lagt ut riktig bild, förutom när det är dyrare varor. Det första man kollar är numret.

9. kopbem37

kopbem37 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Har varit med om en del skumma annonser själv.

10. Twicefire

Twicefire Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    76
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max
    Köpt en hel del telefoner via blocket och klarat mig bra oftast ser jag ju som några andra till oftast mötas upp. Men även skickat och det har gått bra både och, föredrar ju mötas upp så båda blir nöjda innan.

Listan dellblod var riktigt bra instämmer på den.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.