Skumma telefonnummer

Diskussion i 'Off Topic' startad av PickePock, 9 apr 2013.

1. PickePock

PickePock Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Har under 8-9 månader mottagit samtal utomlands från nedanstående nummer. Varför jag skriver denna tråd är givetvis för att skydda andra och för att det skall finnas sökbart. Samtliga nummer är kollade av polis och nummer-bolag. Samtliga är mobilnummer utan något konstig....

Jag har svarat några gånger och sagt(på engelska) att dom haft fel nummer men personen pratar bara arabiska och förstår ej Engelska. Dom har även pratat in på mobilsvar där jag tydligt pratar Svenska och talar om vem jag är.

Senaste tiden har ringandet intensifierats och man ser nu ett antal ringningar inom loppet av några minuter. Sedan några veckor sedan har jag en ”CallBlocker” installerad vilket funkar bra och jag slipper se dessa ringningar.

Med stor sannolikhet är meningen att man skall bli irriterad och ringa upp. Risken är då (enligt nummer-bolagen jag varit i kontakt med) att dessa nummer är vidarekopplade till betalnummer. D.v.s. du får en gullig räkning...lite senare.

Samtliga nummer är registrerade i Tunisien:
    00 216 966 07024
    00 216 583 85577
    00 216 583 85586(*)

(*) mest aktiva numret för tillfället

Har någon annan upplevt detta eller andra nummer kan det vara bra att fyla på denna tråden med dessa nummer för att varna andra.

PS: Visst kan man byta nummer på sin egen mobil men jag tror det är en tillfällig lösning och sedan är det jobbigt med alla som man skall informera om sitt byte. Vi vet alla att mailadresser säljs på olika sätt. Troligtvis säljs listor på telenummer också på samma sätt idag.

Edit:
    Lägger till nummer utan blanka:
    0021658385586
    0021658385577
    0021696607024

Last edited: 9 apr 2013
  2. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Enklaste är nog att köra vidare på din call blocker och strunta i det.

3. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 091
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ett tips när det gäller blockering av nummer. Kolla upp en app som heter TrueCaller, en effektiv app när det gäller att hitta vem numrera tillhör