Fråga: Skydd för kameralinsen?

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av Stingray454, 17 apr 2012.

1. Stingray454

Stingray454 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

Jag är överlag väldigt nöjd med min telefon, men något som verkar lite som en designmiss är hur kamerans objektiv är utformat. När det sticker ut som det gör och har en glasskiva längst ut känns det som att man bara ber om att repa den..

Så, min fråga är - har ni hittat ett bra sätt att skydda den? Det bör ju gå sätta en genomskinlig plastfilm över kameralinsen (på samma sätt som skärmskydd), finns det några färdiga "kit" att beställa? Eller finns det kanske hardshells som har ett kameraskydd och inte bara utskuret hål för linsen? Någon som hittat en smart lösning?

2. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Mun lösning är att ha ett skärmskydd och lägga den med skärmen nedåt istället - tills det kommer något skydd för kameran alt. att jag skaffar ett skäl som skyddar kameran :)

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

3. Dakar

Dakar Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

4. Stingray454

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

Såg ju intressant ut, säg gärna till när du fått hem den! Vad kostade allt totalt, dvs med frakt?

5. misewixe

misewixe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Går lika bra att klippa en ut en rund cirkel med vilket tunt skärmskydd som helst och bara sätta den på linsen.

Köpte själv universal-skärmskydd från HAMA på Siba och det fungerar alldeles utmärkt. Man får med 2 ark vilket räcker till ca 15-20 "urklipp"

good luck:teeth:

6. de-profundis

de-profundis Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fick mitt skydd från Martin Shields idag, passning och kanter är sådär. Känslan i plasten är bättre än något annat skydd jag har haft dock! Just cirkeln för kameralinsen kunde nog ha varit en, kanske två mm större..

7. Dakar

Dakar Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Låter ju lovande med känslan på skyddet. Synd dock på passformen, mitt Martin shieldsskydd bör komma nu på fredag, jag återkommer när jag fått det.

8. Stingray454

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

Ok, det verkar som att alla lösningar är en liten plast-plupp som man lägger över kameran. Jag har ingen direkt plan på skydd för själva skärmen (det brukar kännas så konstigt när man använder den då), så det var mest kameraskydded jag ville åt. Och jag var inte jättesugen på att punga ut 150:- för en plastring på 1x1 cm, speciellt om passformen inte är så jättebra :)

Jag har en skärplotter hemma (en sån där maskin som man skär ut plastfilm med när man gör t ex dekaler och sånt), tror jag ska testa köpa ett standard-skydd på stan och skära ut från det. Borde funka minst lika bra!

9. Dakar

Dakar Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

En fundering bara, tror ni att det påvekar kvaliteten på bilderna något att ha ett sådant plast skydd ovan på kameralinsen?

10. misewixe

misewixe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Jag har då inte märkt av någon skillnad i kvalité på bilderna jag tagit.

Sen beror det väl också på vilken typ av skärmskydd man använder. min är väldigt tunn och helt "clear" medan andra säkert är lite tjockare och inte släpper igenmo lika mycket ljus.

Som sagt, rekommenderar universal-skydd från HAMA på Siba, dem är grymma.

11. Dakar

Dakar Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag fick hem mitt Martin Fields skydd, och passformen är inte bra. För snålt tilltagen i bredden. Blir att leta efter något annat.

12. Isol

Isol Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Anledningen till att Martins skärmskydd är "för smalt" är smart pga skärmen är lite vinklad ute i kanterna på långsidorna. Mina budgetskydd från ebay hjade "rätt" bredd vilket ledde till att långsidorna inte fäste mot glaset pga vinklingen. Fick klippa bort 2 mm på varje sida för att de skulle sitta fast ända ut till kanterna.

Alltså kan ni inte klaga på era skydd då tillverkaren troligen tänkt till frö att de ska sitta bra.

13. gizmo

gizmo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Har det kommit något bra skydd ännu, eller måste man klippa ett själv?

14. CML

CML Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Jag klippte till ett från mitt första misslyckade försök med skärmskydd, kom in massa damm så fick göra om med ett nytt. Tycker det blev helt okej, den sitter som bara den iaf, och sen när mitt skal behagar komma med posten så kommer det inte synas alls ;). Bildkvalitén påverkas inte så vitt jag kan se.

Bifogade filer: