skydda dataöverföring

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av bellemannen, 22 apr 2010.

1. bellemannen

bellemannen Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej, håller på med en app där man användare kan "skapa" egna banor och dela med sig av. Ja håller för tillfället på med själva dataövweföringen till min servera (går knackigt då jag är ny på webdelen). Min fråga är nu om man normalt krypterar överföringen, använder sig av checksummor etc. Hur brukar ni göra? Såg bla att någon annan på forumet hade problem med en "rankinglista" som blev fipplad med. /oscar

2. heinrisch

heinrisch Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Du behöver inte vara orolig för att fel saker ska komma fram på andra sidan om du kör java sockets.

Ska du skicka lösenord eller liknande kan det vara bra att kryptera trafiken, men annars är det lite overkill.

Om det är highscore eller något sådant du skickar så kan det vara bra med en checksumma för att få bort de simplaste fuskarna.

Det är lätt att skapa MD5-summor, googla så kommer du hitta hur man gör.

Last edited: 22 apr 2010
  3. bellemannen

bellemannen Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej, tack för snabbt svar, vad menar du med java sockets (jag kanske borde googla; ))? Jag kör med ngn slags httppost, och ett php skript på serversidan som stoppar in skickad data i en databas. Finns det ngt bättre sätt? Allt jag egentligen vill göra är att skicka data till och från en databas från applikationen.

4. Berglund

Berglund Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Är inte HTTPS nog?