SL-kortläsare

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Arnie, 23 jan 2012.

  1. Arnie

    Arnie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jan 2012
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Nexusen verkar kunna läsa av RFID-taggen på nya SL-kort. Frågan är om strängen, som består av åtta tecken, går att utnyttja till något bra!

    Skulle vara så skönt att kunna lägga mobilen på plånboken och se när det där rackarns kortet gick ut nu igen!

    Jag antar tyvärr att seriösa hackar-skills kan komma in handy, och frågan är om SL skulle se på en sådan app med blida ögon. Tror någon att det skulle gå att göra? Kan vi försöka trycka på SL att släppa begränsade APIer för RFID-systemet?
     
    Last edited: 23 jan 2012
  2. nadam

    nadam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Man kan läsa ut kortnumret i alla fall. Prova t ex min app NFC Reader vars källkod finns på github.

    Om man har registrerat kortet på sl.se så kan man se giltighetstiden där, så det kan man säkert göra en app för.

    Att läsa ut giltighetstiden från själva kortet via NFC är nog lite klurigare, men det kanske går.
     
  3. Arnie

    Arnie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jan 2012
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tackar för svar! Nej det verkar som att all information är krypterad (såklart). Den enda räddningen blir väl således att man får vänta in APIer.

    Skulle det inte gå att göra en app där man loggar in med sitt registrerade kort en gång och sedan knöt appen till NFC. Skulle förmodligen fortfarande kräva handpåläggning från SLs håll dock... :/
     
  4. nadam

    nadam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Om man sparar användarnamn och lösenord så kan man återanvända det nästa gång appen körs och automatisera inloggningen på sl.se. Fast då kan man ju spara kortnumret också, så jag ser ingen vits med att använda NFC då. Kortnumret får man ju dessutom från sl.se när man är inloggad där.
     
  5. Arnie

    Arnie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jan 2012
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ahh, kände bara att det ska ju gå snabbt att kika på när det går ut. Hade varit så skönt att bara svepa plånkan över telefonen och få infon man behöver.
     
  6. berka

    berka Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Provade med västtrafikskortet, gick inte att kopiera heller :/