SL på telefonen?

Diskussion i 'Allmänt' startad av loffa, 31 augusti 2011.

1. loffa

loffa Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjena, ny på forumet som har en fråga.

Det är så att jag har en Nexus S och har hört att den har NFC vilket innebär att den kan läsa av RFID kort. Jag undrar om det är någon som vet hur man gör för att ladda in sitt SL kort och om det är möjligt?

Mod. får flytta om felplacerad.
    //Loffa

2. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

Vi provar i Allmänt istället.

Innehållet på SL-kortet är kort och gott krypterat.

3. garm

garm Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Är det inte så att NFC bara kan läsa, inte skicka?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

4. Mikey

Mikey Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Står en del om ämnet i den här tråden: https://swedroid.se/forum/36187-nfc.html
    Som Jedi säger så är det ju hårt krypterat (annars skulle någon för länge sedan ha hittat på något sätt att fuska). Men som det beskrivs i tråden skulle nog SL kunna göra en egen app för att få det att fungera.

5. toxic76

toxic76 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Honor 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Honor 10
    Telefon 2:
    Honor 8 lite
    Telefon 3:
    Huawei Nexus 6p
    Platta:
    Lenovo tab2
    Det är inte möjligt så länge SL själva inte har något stöd för tekniken..
    Kortet ska man däremot kunna tanka via internet om man har registrerat sitt kort på sl.se
    om du vill testa läsa av RFID så finns det böcker på biblioteken som är märkta med sådana..

6. doktorn

doktorn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

Jag väcker liv i tråden igen och kollar om det är någon som vågat testa att ladda sin telefon i SLs kortladdare?
    Eller är det bara kort registrerade hos SL som går att ladda? Det är ju egentligen där som själva funderingen sitter. Jag tror inte att någon är intresserad av att vara tvungen att ha en app igång för att en taggläsare ska registrera telefonen. Snarare ska ju varje tagg vara unik och därför borde det ju egentligen bara vara för sl att godkänna taggen i sina system. Man kan ju iallafall inte dra sitt kort två gånger för att låta en okynnesåkare passera, så säkerheten måste inte ligga i korten. Därmed borde man också kunna, rent hypotetiskt, kunna ha möjligheten att registrera vilken rfid som helst.
    Varje telefon bör ju ha ett eget id i och för sig, men oavsett om informationen är krypterad eller inte så kan man ju dumpa radatat som kortet avger vid förfrågan, precis som att man kan läsa ut informationen som kortläsarna anropar med.
    Vill man så bör man ju kunna klona informationen till ett programmerbart rfid-chip och ha flera kort med ett enda id. All säkerhet borde därför ligga i spärrarna och att de håller koll på korten. Korten ska ju inte sitta på säkerheten.

Så kort, om det går att tanka telefonen, eller vilket annat rfid-chip som helst i SLs köplådor så måste det ju funka. Annars måste man väl be nån på SL IT att lägga in ens rfid som giltigt.
    Jag hörde apropå det talas om en som gick på fridhemsplans friskis (ingen aning om det är sant) som hade en tagg inmonterad i skinnfliken mellan tumme och pekfinger. Han fick tillåtelse att blippa in sig med den.
    Imo tuffare än både kort eller mobil. Det är ju också ett alternativ i så fall.