Fråga: Sladd dimmer, en hel vetenskap, eller enkelt?

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av geobjork, 20 mar 2020.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jag har en sovrumslampa som f n har en sladd dimmer av gammal sort, (ej för led lampor). Har en 15W päronlampa i den, och kan ställa in precis den ljusstyrkan jag vill ha mellan 0 och 100%.
    Denna vill jag göra om till led lampa. Byta ut dimmrarn och använda en 1,3W dimmbar E14 päronlampa.
    När jag kollar specificationerna på det som finns av sladd dimmer, så har de jag kan hitta ett minimum av 4W och upp.
    Har studerat recensioner och frågor på Clas Ohlsons dimmer, och det är ingen lustig läsning.
    Är det någon som har tips/erfarenhet med en dimmer för detta ändamål, som klarar av att regulera en sådan lampa, hyfsad från 0-100% ljusstyrka? Som inte låter och inte har ett rödt ljus alltid är tänd i själva dimmrarn, och som inte kostar flera (4-5-6) hundra kronor.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det kommer förmodligen inte fungera utan att byta dimmer om du skall köra LED. De som är avsedda för halogen eller glödlampor är anpassade för en annan effekt.

    Du behöver en dimmer anpassad för LED och de är i regel dyrare som du säger.
     
  3. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    bernard, vanligtvis är ju du en rätt så vaken gentleman i dina responser, men den här gången kan du inte ha läst mer än ett par linjor av mitt inlägg, baklänges...?
     
  4. gundj

    gundj Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    109
    Operatör:
    Telenor/ Tele2
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor/ Tele2
    Telefon:
    Samsung S8
    Telefon 2:
    Ericsson
    Telefon 3:
    Motorlola Defy
    Platta:
    Huawei M5
    Platta 2:
    IPad Mini 4
    Du skulle kunna köpa en Trådfri lampa och den lilla brytaren med dimmerfunktion och ersätta den befintliga dimmern med en vanlig brytare.
     
    geobjork gillar detta.
  5. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Ja just det, jag hadde precis ett inlägg i Ikea tråden om den bytaren just av den anledningen, men jag kan inte hitta en passande TRÅDFRI lampa till den, bara fysiskt stora, typ klot eller kronljus, ingen liten päron lampa.