Problem: "Sleep mode" låser sig + SD formatering problem.

Diskussion i 'Xperia Z1 - Allmänt' startad av Emolock, 16 okt 2013.

1. Emolock

Emolock Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Problem 1
    Jag har haft min z1 i en vecka nu.
    och senaste tiden har jag märkt att det ibland inte går att väcka up skärmen från sleepmode.
    det har hänt kanske 10 ggr nu och jag har fått resetta telefonen med vol+ och power knappen.
    är det någon känd bug eller gör jag något fel.

Problem2

köpte ett 64gb SDkort. och när jag stoppar i det och raderar allt så står det att jag har 42gb ledigt... hur kan detta komma sig? hur formaterar jag det på bästa sätt?

Last edited: 16 okt 2013
  2. nEE

nEE Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    tele 2
    Telefon:
    SGS24U

MINA ENHETER

Operatör:
    tele 2
    Telefon:
    SGS24U
    Telefon 2:
    iphone 14
    Jag har ingen lösning till ditt första problem, men jag kan meddela att det hänt mig 3-4 ggr. mobilen har även helt spontant startat om sig några gånger också.

3. nioh

nioh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91

MINA ENHETER

Jag har också ett 64GB-kort i min. Den visar 59GB total storlek.
    Just nu har jag bara 33,5GB ledigt dock.

Installera appen Diskinfo så kan du få djupare information om ditt SD-kort.
    Kom ihåg att gå till settings och välja Enable Expert mode så kommer Diskinfo att visa info om ditt SD-kort. annars gör den inte det.
    Där får du reda på hur stort minnet är, hur mycket som används, hur mycket som finns ledigt och vilket filsystem SD-kortet har plus lite mera....

Där kanske du kan se info om ditt SD-kort som förklarar varför det bara visar 42GB. Lägg också märke till vilket filsystem ditt SD-kort har, om det redan har tex exFAT eller texFAT så behöver du inte partitionera om, då räcker det att formattera minnet. Men om det har FAT32 kan det vara intressant att även partitionera om det.

Om du behöver partitionera och formattera SD-kortet med hjälp av dator rekommenderas exfat som filsystem. Då det ger stöd för filer som är större än 4GB på ditt SD-kort.
    Fat32 fungerar ju också, men då är ju max filstorlek för enskilda filer 4GB.

Om du ska partitionera om och formattera SD-kortet med din mobil måste du installera appar för det och roota mobilen.
    Busybox och Android Partition Tool är appar som behövs exempelvis.

4. nioh

nioh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91

MINA ENHETER

Till problem 1 är min rekommendation att du blåser rent din mobil och installerar om programvaran helt.
    Om du inte har uppdaterat till senaste programvaran kan du ju pröva det först innan du blåser mobilen.

Min Xperia Z1 har dock inte samma problem. Den har aldrig spontant startat om sig eller fastnat i sleepmode.
    Jag har heller aldrig aktiverat Stamina mode, har du Stamina aktiverat?

Kanske det hjälper att stänga av Stamina mode?

5. Emolock

Emolock Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Tack för svaren!

tydligen är det texfat. och den säger att jag har 16gb på kortet men det är ju helt tomt vad jag kan se..

Hur formaterar jag sdkortet i telefonen? finns bara alternativ radera och det fungerar ju inte.
    försökt att formatera i datorn men får inte upp det alternativet när jag högerklickar på sdkorts-disken.

Last edited: 16 okt 2013
  6. nioh

nioh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91

MINA ENHETER

7. _Samuel_

_Samuel_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Igår låste sig mobilen för mig, i "sleep mode". Tog ur mobilen ur dockan, gjorde något, släckte skärmen och startade skärmen igen, men den blev plötsligt svart, dock fortfarande på, då den lös lite. Tryckte på "Volym upp + on/off-knappen" och försökte starta mobilen, gick inte. Mobilen klagade på att det inte fanns något batteri kvar. Men innan mobilen blev svart hade jag laddat mobilen ett bra tag och såg att batteriikonen var nästan helt grön. Jag hade "Stamina mode" på.

Last edited: 17 okt 2013
  8. Concha

Concha Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Detta problem har jag upplevt på Xperia Z Ultra, då berodde det på att jag hade den på "Automatisk Ljusinställning". Jag har dock inte upplevt det på Xperia Z1..
    Stamina Mode har/är varit igång på båda, kan jag meddela.

9. hedztrem

hedztrem Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Jag gick fick också problemet idag, hade avslutat ett samtal och skärmen slockna. Skulle starta igen och det var helt dött. Tryckte in röda fliken i simkortets sida. (tvångs avstängning) visste inte att man kunde köra volym + och powerknappen..