Slide unlock OCH pattern unlock

Diskussion i 'Xperia ray' startad av DanielMalmgren, 13 jan 2012.

1. DanielMalmgren

DanielMalmgren Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Kanske är helt fel ställe att fråga... Men på min förra telefon (med CM7) så kunde jag välja att om jag hade unlock pattern (vad det nu heter på svenska) så skulle den inte visa slidern först. När jag nu ska låsa upp min Ray så kommer jag föst till slidern och sedan till mönstret. Det finns väl ingen poäng med att jag ska behöva dra i slidern först om jag ändå har mönstret påslaget? Är det ett SE-påhitt, eller är det bara att cyanogen har löst det bättre?

/Daniel

2. Qrac

Qrac Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Nokia 8
    Det undrar jag också. Om jag har lösenordet behöver det ju liksom inte finnas någon upplåsningsslide. :P

3. martin3

martin3 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

På gamla SE X8 med android 1.6 gick det också att enbart ha unlock pattern, saknar det. Här förloras viktiga millisekunder varje dag, en gissing är att jag gör minst 20 unlock per dag.

4. DanielMalmgren

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Åh så vansinnigt korkat. Undrar om man kan komma runt det genom att installera någon lockscreen-app? Eller ska man bli tvungen att välja mellan att störa sig på det varje gång man låser upp sin telefon (för mig är det lugnt mer än 20 gånger om dagen) eller byta ROM?

/Daniel

5. [SIC]

[SIC] Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Prova att avaktivera skärmens upplåsningssäkerhet ovanför grafiskt lösenord. Gissningsvis är det inte svårare än så har dock inte provat.
    Nej det funkade inte, pundigt med både slider OCH grafisk :/

Last edited: 14 jan 2012
  6. DanielMalmgren

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Verkligen. Jag tänker mig liksom att poängen med slidern är att man inte ska råka låsa upp skärmen när den ligger i fickan eller så. Känns som att det är tämligen svårt att oavsiktligt pricka in låsmönstret när telefonen ligger i fickan, så då är ju verkligen slidern helt överflödig. Blä. Bara en sån här sak kan få mig att känna att jag kanske ska gå över till CM. Men man kanske ska vänta tills det finns en stabil CM9...

/Daniel

7. Qrac

Qrac Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Nokia 8
    Har någon mailet SE och påpekat detta irritationsmoment? Kanske bäst att göra nu innan dom släpper ICS så att det bli implementerat i tid. :)

8. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Så funkar det på de flesta lurar så vitt jag vet. Men det är väl kanske en säkerhetsåtgärd. Knappar man fel mönster för många gånger låser man väl telefonen ordentligt? Vore trist om ficka gjorde så åt en då och då..

9. DanielMalmgren

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Hmmm... Good point... Om det är så det funkar. Vet du eller gissar du? Vill inte gärna testa :P

/Daniel

10. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    Jag har aldrig provat själv men jag har läst om folk som ber om hjälp att låsa upp telefoner där de knappat fel för många gånger, oftast låter det som stulna telefoner.

Tror dock att det bara är att mata in sin google-inloggning för att komma in igen, men det kanske tål att kollas upp?

11. DanielMalmgren

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Ok. Testade nu lite på min virtuella Android (2.3.3). Efter ett antal försök så får jag upp "Du har ritat ditt grafiska lösenord fel 5 gånger. Försök igen om 30 sekunder."

Testade även på min Ray (2.3.4). Samma sak där. Däremot måste jag där ange en säkerhetsfråga när jag sätter upp mönstret (typ min mors flicknamn) som kommer upp om jag har glömt mönstret helt.

Men oberoende av vilket så verkar det inte som att det går att låsa ihop telefonen komplett hur många gånger man än försöker med fel mönster. Behåller därmed min åsikt om att det är korkat att ha både slider och mönster :P

/Daniel

12. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    Kan inte annat än att hålla med dig, googlade lite snabbt och hittade det här:
    https://market.android.com/details?id=com.s2get.android.antilock

Kör inte med pattern själv för tillfället så orkar inte testa, men den kan nog vara nåt!

13. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Testa fler gånger än fem! Efter den första 30-sekundersintervallen av väntan låser den sig rejält. Så var det i alla fall förr.

Har för mig att det var login till sitt konto, eller verifieringsmailen, man skulle skriva in för att låsa upp telefonen igen. Detta var som sagt ett bra tag sen så testa gärna ;)

14. DanielMalmgren

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Testade. Den gör ju sitt jobb. Dock kör den som en service som visar en liten ikon i status-baren hela tiden om man inte köper pro-versionen för tio spänn. Kan det ju vara värt iofs. Det som stör mig mest dock är att när jag nu väcker skärmen så flimrar det program jag har öppet förbi först och sedan kommer jag till låsmönstret.

Värdelöst att man ska behöva installera halvbra appar för en funktion som är dum redan ifrån början. Känns som en tidsfråga nu innan jag låser upp den här telefonen och installerar CM.

/Daniel

15. Vidur

Vidur Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

+1

sjukt stört att det flimrar till när man väcker luren...

avinstallerat...