Slukar din O2X batteri? Se här för en eventuell *lösning*!

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av ninetwozero, 29 apr 2011.

1. ninetwozero

ninetwozero Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Vi har visserligen en dedikerad batteritråd , men det känns ändå som att detta kan vara av intresse för den stora skaran - jag upplever det nämligen som att en och samma fråga dyker upp och folk ibland inte verkar finna en (eventuell) *lösning* på föregående sidor.

Mitt exemplar hade bra batteritid till en början, sedan började det skena iväg rejält (om jag inte missminner mig är mitt personliga rekord på 72% under 8 timmar i standby). Efter att ha skrivit i ovannämnda tråd fick jag ett tips om att kolla runt lite med hjälp av Spare Parts. Om ni vill försöka utröna vad det är som dränerar ert batteri - ladda ned appen (alternativt gör det som MiniMax säger i citatet nedan):

Väl där ska man välja menyvalet "Battery history" (borde vara batterihistorik på svenska, eller åtminstone någonting liknande). I den övre rullningslisten bör ni se till att den är satt på "Partial wake" (delaktivering), och den undre på "Since last unplugged" (tror att det kan vara standardalternativet).

Nu kanske ni undrar vad fasen det är ni kollar på just nu, och det ska jag säga er - det är vad som gjort att er telefon ätit upp ert batteri snabbare än ett barn dricker upp en tetraförpackning Päronsaft... förutsatt att det nu finns någon app i listan som har en jättelång blå stapel jämfört med de övriga apparna.

Detta är skärmen ni ska kika på:

Som ni ser ovan har Spotify en bra mycket längre blå rand än exempelvis Dialer (som av någon ännu okänd anledning fortfarande inte gått ned till någon obetydlig liten mikrometerlång rand). Det som ni ska göra då, är att... ptja, slå av appen som sett till att telefonen bara stänger av skärmen men ändå fortsätter jobba på som om det vankades löneförhöjning.

Hur ni väljer att göra det är upp till er, då det trots allt finns flera sätt att göra detta på. Två av dessa är att antingen stänga av appen inifrån den, eller att gå via Inställningar -> Program (kan vara så det heter på svenska, jag är inte helt säker) --> "Hantera program" och slutligen klicka er in på själva applikationen och se till att "force stop":a (tvinga stopp?) den.

Hoppas att denna tråd förtydligar ett och annat om vad som kan tänkas ligga bakom vissa batteriproblem, och jag reserverar mig för eventuella felstavningar... nu ska jag ta och steka lite bacon!

Last edited: 29 apr 2011
    hobs0n och M1ntos gillar detta.
  2. tangeN

tangeN Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

blev överlycklig när jag läste trådens rubrik... men återigen.. ingen hjälp :P
    men fint försök iaf! Vad ska man ta sig till när det är android system som drar mest... i viloläge? :P

3. inza

inza Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Jag laddade ner spare parts och valde "Användning vid delaktivering" "Sedan senaste bortkoppling". Det som har dragit mest är PowerAmp, men det beror nog på att jag har lyssnat på musik i runt två timmar. Android system har en jätteliten stapel.

@tangeN: Jag använder Juice Defender Plus, tycker det förbättrar batteritiden. Testa att ladda ner gratisversionen sen gå in och ta enabled och balanced eller vad det är man gör. Sen kan du se om det blir bättre.

4. ninetwozero

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Heh, jag har fixat rubriken nu så att folk inte ska bli utom sig av lycka i förskott!
    Du har inget om dialer där?

5. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 279
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Själv har jag helt ok batteritid (laddar var annan / var tredje dag), men efter att ha läst om allas problem har jag börjat fundera lite kring det hela.
    Min teori kring detta problem är att det i grunden är dålig mjukvara (det tror jag alla är överens om) och att den är förknippad med hur/vad man använder.
    Om någon som har dålig batteritid vill prova om detta stämmer borde det göras genom att i första hand göra en återställning (om detta inte redan gjorts).
    Efter detta så stäng av / starta om telefonen och använd den endast som telefon, dvs starta inga andra appar som kamera, galleri mm.
    Jag håller det inte som otroligt att det är fel på en eller flera standard appar eller vanliga funktioner och det är därför loggarna indikerar det som att det är "Android System" som är boven i dramat.
    Lägg inte heller till några widgets än vad som finns efter återställning.

Om ingen redan testat detta hade det varit kul om någon gjorde det för att se om det ger resultat.

Detta är som sagt bara en tanke och jag kan inte själv testa eftersom jag redan använder min telefon i ett närmast "basic" läge och har OK batteri tid.

6. inza

inza Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Om den var med hade den ingen stapel eller obefintlig stapel. Tog bort programmet efter jag hade kollat.

7. Cerebral

Cerebral Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Helt ok? Skulle nog mer kalla din batteritid helt fantastisk i så fall!! Tre dagar för en smartphone hör verkligen inte till vanligheten...

8. MiniMax

MiniMax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Du behöver inte ladda ner någon applikation för att se exakt den samma information. Bara ring till det magiska nummeret

*#*#4636#*#*

Om du tittar noggrant, så är de 4 siffror lika med ordet INFO. Du hittar flera av dessa koder på

http://www.askvg.com/google-android-hidden-secret-codes/

hobs0n och inza gillar detta.
  9. jocke45

jocke45 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

jag använder SetCpu och sen en profil "screen-off" som sänker max processor klocken till 318 mHz när skärmen är av. har förbättrat min batteri tid från att behöva ladda två ggr per dag till att knappt klara mig en hel dag medelhårt användande (har överklockat till 1,3 GHz):teeth:

10. ninetwozero

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Jag lägger till informationen i huvudinlägget - tack för att du påpekade det! :teeth:

11. cjb

Mottagna gillanden:
    1 279
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Jo men allting är ju relativt ;)
    Jag använder funktionerna i min telefon ganska sparsamt, användningen som ger denna tid är i princip endast som ren telefon förutom kalender och lite sms.
    Har t.ex. aldrig kollat på film eller spelat med luren, endast minimalt med surfning och något enstaka foto.
    Vet faktiskt inte vad det blir för utfall om jag börjar använda dessa saker mer, men eftersom jag inte haft något behov av det får det bli en senare fråga ;)

12. inza

inza Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Vad har du en tvåkärnig monstertelefon som är stor som ett hus till om du bara ringer, använder kalender och smsar?

13. greyhound

greyhound Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Jag har försökt få folk att göra detta i flera trådar där de har problem med batteriet men ingen har brytt sig att testa... Lycka till!

14. cjb

Mottagna gillanden:
    1 279
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Storleken tycker jag är lagom för att arbeta i kalendern och sen är ju förhoppningarna att jag kommer att använda de andra funktionerna vad det lider, kanske inte spel så mycket.
    Sen är det ju alltid kul att ha det senaste ;)

Ja man kan ju inte mer än ge tips, vill man sen inte pröva så får man ju ha kvar problemet :ehm:

15. Drewmor

Drewmor Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Kanske är en lite dum fråga, men jag laddade ner set Cpu och har en profil för när skärmen är av, men jag lyckas inte "över klocka" den! Säger typ bara att en gighrtz är max. Hur får man upp den till 1.3?

Sent from my LG-P990 using Tapatalk

16. inza

inza Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Stock ROM är låst till 1 GHz. Du måste lägga in en annan ROM för att kunna överklocka.

17. Drewmor

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Kanske är en lite dum fråga, men jag laddade ner set Cpu och har en profil för när skärmen är av, men jag lyckas inte "över klocka" den! Säger typ bara att en gighrtz är max. Hur får man upp den till 1.3?

18. Drewmor

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

A, jag förstår tack tack