Problem: Slumpmässiga avstängningar

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av HyvelTjuven, 28 maj 2012.

1. HyvelTjuven

HyvelTjuven Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Då och då (omkring en gång varannat dygn) så händer det att jag kan plocka upp telefonen och upptäcka att den är avstängd, även om den hade gott om batteri när jag senast satte den i viloläge.

Detta har pågått i kanske... två till tre veckor nu om jag inte minns galet och det börjar bli lite irriterande. Den har aldrig stängt av sig medan den varit aktiv utan den tycks endast göra detta medan den är i viloläge, senast det hände nu hade jag nyligen spelat GTA 3 på telefonen i en kvart.

Vad är det som pågår, blir telefonen överhettad nu i sommartid? Glappar batteriet? Har jag en defekt enhet? Någon som har några idéer?

Händer det här er också?

Inte för att jag tror att det gör någon skillnad men telefonen har det officiella utökade batteriet på 2000mha.

Batteriet tycks även gå ner kraftigt efter omstart som den här bilden visar.
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

Last edited: 28 maj 2012
  2. Sanguis

Sanguis Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Jag har haft samma problem ett fåtal gånger. Jag har inte kunnat se något mönster mer än att batteriförbrukningen ser konstig ut som din bild visar. Jag hoppas 4.04 kommer att lösa det men eftersom du har yaku så förutsätter jag att du redan har fått den uppdateringen?

3. HyvelTjuven

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Yes, har redan 4.0.4 jag.

4. TheOak

TheOak Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har de två senaste veckorna börjat uppleva samma problem. Har inte heller märkt något mönster på när det händer. Ibland har mobilen varit i fickan, ibland har den legat på bordet, osv. Den har dock aldrig stängt av sig under tiden den används. Har börjat sätta en gammal väckarklocka också ifall den vill stänga av sig själv mitt i natten :(

Bra att veta att det var fler med samma problem i alla fall!

Har original yakjuxw med original batteri.

5. jishi

jishi Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Är den avstängd i det avseende att den hoppar igång av att ni håller in powerknappen, eller måste ni rycka batteriet för att den ska hoppa igång?

När jag installerade lightflow på min mobil så började jag uppleva hängningar av mobilen, dvs jag kunde inte väcka skärmen flertalet gånger.

Annars så lider jag bara av spontanreboots lite då och då, men då startar den upp av sig själv (men måste ange pinkod). Det är nog så irriterande.

Att batteriet går ner vid en omstart är ganska normalt, och händer oftast även om du själv startar om telefonen. Tror bara det har med sättet den mäter batteritiden på som gör att den "resettas" vid en omstart och då tror den att det är mindre kvar än vad det är (eller att den trodde det var mer innan omstarten kanske).

Last edited: 29 maj 2012
  6. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Har ni kollat om last_kmsg ger någon ledtråd? Kan man hitta med Android SDK verktyget "adb bugreport" tex. Om det nu är system krasher ni råkar ut för.

Efter att ha uppdaterat till 4.0.4 och inte använder pattern unlock så krashar min väldigt sällan, bara några spel som ibland orsakar kernel panic pga en bugg i grafikdrivrutinen.

Jag har iofs inte det utökade batteriet, ni som har det har ni prövat utan för att se om det gör någon skillnad?

7. TheOak

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Min stänger av sig helt, men det räcker att starta den igen genom att hålla inne powerknappen.

Hmm, det kan ju vara någon app jag installerat nyligen. När jag tänker efter så har jag för mig att det finns reklamfinansierade appar vars reklam orsakar omstarter och hängningar.

8. HyvelTjuven

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Batteriet behöver inte ryckas utan det enda som behövs är att hålla inne powerknappen.

Skall testa att ta bort pattern unlock då och se om det gör någon skillnad.

9. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

Mottagna gillanden:
    500

MINA ENHETER

Har har samma fel som TheOakTheOak; ibland när man lagt ner den på bordet så startas den om, ibland när man surfar så startas den om och man få slå in pinkoden, kan hända någon enstaka gång man inte behövt slå pinkod. jag har krypterat telefonen men detta hände innan det oxå. kör yakjuxw med det utökade batteriet.

10. Beakon

Beakon Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Samma problem här.
    Ibland bootar telefonen om till pinkod, ibland är den helt död (svart skärm) så man måste rycka batteriet för att få igång den.

Detta är/var med yakju 4.0.4 med enbart root. Nu kör jag CM9 och då har jag bara haft en omstart till pinkod men ingen tvärlåsning med svart skärm.

Jag misstänker att det är något mjukvarumässigt som flippar, något program som gör något i bakgrunden som går åt skogen. Minnesläcka eller något liknande kanske.

11. Toube

Toube Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Stänger av sig!

Hejsan.

Fick min nya Nexus tidigare idag och den håller på och stänger av sig när den ligger oanvänd med skärmen släckt. Först trodde jag det berodde på att jag råkat tillåta återställning från förra telefonen i menyn i uppstarten så gjorde då en återställning och valde bort det men det fortsätter. Händer aldrig då jag pillar på telefonen utan bara då den inte används. tar upp den sen är den helt död och jag måste starta upp den via knappen.

Det är 4.0.2 inlagt i den och den är orootad.
    Vad kan det bero på? Nån med nån lösning?

Tänker nog roota den och lägga in liquid imorgonkväll men vill som veta om det är nått som måste lagas lr om det är nått i op som är felet.

Mvh

12. Lrnflk

Lrnflk Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Jag hade liknande problem lite då och då när jag körde stock. Sen jag drog in AOKP 37 och Franco så har luren varit hur stabil som helst.

13. Brask

Brask Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    47
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Har för mig att jag hade samma problem med 4.0.2 men inte sedan jag la in 4.0.4.

14. TheOak

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hur har det gått för er?

Jag har under senaste tiden lagt märke till när den slumpmässigt stänger av sig för min del. Jag har börjat lyssna på musik på jobbet där jag ofta rör mycket på mig. Ibland dör den plötsligt, men jag har konstaterat att det bara är när jag rört på mig. Något jag också lagt märke till är att den aldrig dött under natten, vilket leder mig till att tro att det är glapp någonstans. Glappet kan vara så litet att det bara räcker med att lägga ner telefonen på bordet eller om den rör lite på sig i fickan.

Har någon märkt av något liknande?