Problem: Slut på minne One M8

Diskussion i 'One M8 (2014) - Allmänt' startad av Jens, 10 aug 2014.

1. Jens

Jens Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Hej på er!

Min fru har en One M8 och har slut på minne. Utav de 16 Gb är 5 bilder och ca 2,5 talböcker och sedan lite appar på det. Totalt efter lite rensning 13,74 Gb (se bild)

Men när man kollar i utforskaren så finns bara ca 10Gb ledigt, det döljer sig alltså massa utrymme någonstans, så min fråga är vad som ligger under "övrigt" på bilden nedan, är det Android System och ska det isåfall ta 5 Gb eller är något fuffens?

Tacksam för svar.

Bifogade filer:

2. MSIOCGenie

MSIOCGenie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68

MINA ENHETER

Det är så, endast 10GB ungefär är ledigt för användaren. Köp ett sd kort är mitt tips, de kostar ingenting och man kan lägga bilder och appar på dem.

Sent from my HTC One_M8 using Tapatalk

3. indika

indika Custom Android Super Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    På de 16gig utrymme som finns tillgängligt skapas det partitioner för olika saker. Radio och skärmdrivrutiner, system och så vidare. En partition är alltid större än innehållet på partitionen så även om systemet kanske bara behöver 2 gigabyte så är partitionen ofta mycket större, ibland det dubbla. Detta krävs för att ha ett utrymme att bygga ut systemet i när det uppdateras. När du tittar under lagring på telefonen så är de partitioner som är dolda för dig som användare markerade som upptaget utrymme. Även fast de oftast inte är fulla, så kommer du ändå inte åt dem.

På de flesta smartphones försvinner idag ca 5-7 gig från den totala minneskapaciteten. Man skulle kanske önska sig en lösning där utrymmet som är tillgängligt för användaren marknadsfördes istället då det är mer rättvisande.

stealth.pilot gillar detta.
  4. mickelauring

mickelauring Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Galaxy S25

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S25
    Ett SD-kort på 32, 64 eller 128gb är inte dyrt i dagens läge. Så man får ju vara glad över att en del tillverkare väljer att köra med minneskortsplatser! :)

5. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Övrigt är filer som inte ligger i en katalog som hör till en app eller någon av de fördefinerade som Android, Music, Pictures, Ringtones mfl. Det är tyvärr ganska många appar som väljer att skapa kataloger på fel ställe vilket gör att de inte tas bort om man avinstallerar appen eller använder rensa cache funktionen. Oftast är det pga inkompetens, men kan också vara för att undvika att filerna syns när man tittar på hur mycket plats en app tar.

Man borde kunna trycka på Övrigt kategorin för att se vad katalogerna heter om nu inte HTC tagit bort den funktionen. Om det inte går så kan man ladda ner en av alla file managers från Play. I vilket fall så bör man vara försiktig så man inte råkar rensa bort något man inte borde av misstag. :)