Slut på minne

Diskussion i 'Applikationer' startad av dynaflux, 17 sept 2012.

1. dynaflux

dynaflux Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Minnet i min Xperia Arc har tagit slut och några appar som autouppdateras får inte plats. Har försökt med att ta bort appar jag inte använder och flyttat några till SD-kortet. Dessvärre kan jag inte undvara mer appar - jag har redan tagit bort några jag egentligen ville ha kvar.

Verkar som utrymmet bara krymper, tidigare hade jag inga appar på SD-kortet och jag har inte installerat många nya på sista tiden.

Finns det något sätt att få mer utrymme eller ska jag bara försöka rensa vilt? Det finns ju en del "systemappar" men de är ofta bara på tiotalet kB och jag kommer inte att vinna så mycket på att ta bort dem.

2. Gyllenb

Gyllenb Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    106

MINA ENHETER

Jag har samma problem med min X10i med att uppdatera appar. Det jag gör är att avinstallera appen och sedan installera den igen. En massa inställningar ryker, vilket är surt. Tänkte göra en ny installation när andan faller på. Hoppas det hjälper

Skickat från min X10i via Tapatalk 2

3. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det är nog snarare så att alla appar blir större och större vartefter de uppdateras, och deras data tar mer och mer plats. Utan root så har man inte så mycket annat val än att försöka flytta till SD-kortet.

Med root så kan man göra en massa fiffiga saker.

Dels kan man man "göra om" appar till system-appar, d.v.s. man flyttar dem till ROM (om det finns plats över där). Man kan flytta in uppdateringar av system-appar till ROM också (annars ligger det ju originalversionen i ROM och uppdateringen i telefonens minne).

Har man stort minneskort (jag har 16 GB) så kan man göra en extra partition och lägga en del appar på.

Link2sd och Apps2ROM är två appar som kan fixa dessa grejer. Men som sagt var, root är ett måste.

På min Sola ser det ut så här (enligt minnesinformationen i Link2sd):

Internal 1,97 GB, använt 462 MB, ledigt 1,52 GB
    SD card 3,98 GB, använt 261 MB, ledigt 3,71 GB (detta är Solans "inbyggda" minneskort)
    Ext. SD 12,83 GB, använt 2,62 GB, ledigt 10,21 GB (detta är det "riktiga" minneskortet)
    SD card 2nd part 1,96 GB, använt 505 MB, ledigt 1,46 GB (en separat partition på det riktiga kortet, för link2sd)
    System 0,98 GB, använt 329 MB, ledigt 679 MB (hit skulle jag kunna flytta en massa appar alltså)

Jag föreslår att börja med att titta på Apps2ROM om du har root.

4. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Se om du kan rensa cache för tex browsern för att frigöra lite plats på det interna minnet.

5. owallen

owallen Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Rensa SMS och samtalslista.
    Tänk även på att de appar som följer med som standard, d.v.s. Wisepilot, Liveware m.fl. tar extra plats när det kommer uppdateringar.
    Använd t.ex. Apps2SD till att rensa cashen i apparna och naturligtvis, flytta alla flyttbara appar till kortet.

Sent with my Xperia P using Tapatalk 2